مدیر بانک خون بندناف سازمان انتقال خون گفت: خون بندناف ذخیره شده در سازمان انتقال خون جان دو کودک بیمار ۸ و ۹ ساله مبتلا به نقص سیستم ایمنی از نوع آدرنولکودیستروفی (ALD) و لنفوهیستیوسیتوز هموفاگوسیتیک (HLH) را نجات داد.

خون بندناف جان دو کودک را نجات داد

سلامت نیوز:مدیر بانک خون بندناف سازمان انتقال خون گفت: خون بندناف ذخیره شده در سازمان انتقال خون جان دو کودک بیمار ۸ و ۹ ساله مبتلا به نقص سیستم ایمنی از نوع آدرنولکودیستروفی (ALD) و لنفوهیستیوسیتوز هموفاگوسیتیک (HLH) را نجات داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دکتر مژده نخلستانی افزود: این دو کودک مبتلا به نقص سیستم ایمنی با استفاده از واحدهای ذخیره شده خون بندناف در بانک خون بندناف سازمان انتقال خون ایران تحت پیوند سلول های بنیادی قرار گرفتند و با انجام این دو پیوند شمار پیوند های انجام شده با استفاده از واحدهای خون بند ناف در این سازمان به عدد ۲۱ رسید.


به گزارش سازمان انتقال خون،مدیر بانک خون بندناف سازمان انتقال خون با بیان اینکه این مرکز در حال حاضر تنها بانک خون عمومی بندناف فعال کشور است، گفت: بانک خون بندناف سازمان انتقال خون ایران در تیر سال ۱۳۸۹ آغاز به کار کرد و تاکنون با بهره گیری از فناوری پیشرفته و آخرین استانداردهای بین المللی، حدود چهار ۴هزار واحد خون بندناف را پردازش و ذخیره کرده است.


وی هدف از اهدا و ذخیره سازی خون بند ناف را ایجاد یک منبع غنی از سلول های بنیادی خون ساز برشمرد و ادامه داد: در صورت اخذ رضایت از مادران باردار و در هنگام زایمان خون از بندناف نوزاد جمع آوری شده و پس از انتقال به آزمایشگاه و پردازش مجموعه سلول های هسته دار آن که منبع سلول های بنیادی خون ساز هستند در صورت احراز استانداردهای مورد نظر استخراج و سپس در دمای (منفی ۱۹۰) درجه سانتی گراد ذخیره و نگهداری می شود.


نخلستانی در رابطه با هزینه های جمع آوری، پردازش و ذخیره سازی خون بندناف خاطر کرد: در بانک های عمومی خون بند ناف هزینه ای از اهداکننده خون بندناف دریافت نمی شود و این فرآیند رایگان است.


وی تصریح کرد: نمونه خون بند نافی که اهداکننده به بانک عمومی این نوع خون اهدا می کند برای مصرف عموم است و این در حالی است که در بانک های خصوصی، هزینه جمع آوری، پردازش و نگهداری از خانواده ی نوزاد دریافت می شود و بنابر این استفاده احتمالی از این نمونه خون نیز در انحصار خانواده اهداکننده است.


مدیر بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون ایران افزود: با اهدای خون بندناف، ضمن افزایش میزان ذخایر بانک های خون بندناف عمومی کشور، شانس یافتن نمونه سازگار برای همه بیماران نیازمند به پیوند سلول های بنیادی خون ساز افزایش می یابد.


وی ادامه داد: در بانک های خصوصی، خانواده نوزاد متحمل هزینه می شوند و در اغلب موارد نیز این واحدهای خون بندناف اصلا به مصرف فرد اهداکننده نمی رسد و سال ها بدون استفاده ذخیره می شود.


 نخلستانی با بیان اینکه در ایران میزان اهدا و استقبال مادران باردار برای اهدای خون بندناف خیلی خوب و رضایت بخش است، گفت: مراحل تامین خون بند ناف را کاری گروهی دانست و از همکاران شاغل در آزمایشگاه ستاد مرکزی سازمان انتقال خون و دیگر کارکنان ستادی نظیر واحد تأسیسات، تجهیزات پزشکی و ترابری که در انجام رسالت واحد بانک خون بندناف کوشش کرده اند، تشکر کرد.


خون بندناف خونی است که بعد از تولد نوزاد در جفت باقی مانده و در صورت عدم جمع آوری، به عنوان یک زباله بیولوژیک است و امروزه با اهدای این خون می توان به بیماران نیازمند پیوند سلول های بنیادی خون ساز کمک کرد و جان آنان را نجات داد.


خون بندناف در درمان انواع بسیاری از بیماری ها مانند بدخیمی های خونی، کم خونی های مادرزادی مانند تالاسمی و آنمی فانکونی، بیماری های نقص سیستم ایمنی و بیماری  های متابولیک استفاده می شود.


ورود این شیوه درمانی به حوزه نوین پزشکی بازساختی و سلول درمانی، موجب آغاز پژوهش های وسیع در راستای کمک به درمان آسیب های نخاعی و فلج مغزی شده است.
اولین پیوند موفق خون بندناف ۳۲ سال پیش توسط دکتر گلوکمن بر روی کودک مبتلا به آنمی فانکونی انجام شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • خضراله محمدی نژاد IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    0 0
    سلام من به بیماری خطرناکی ادرنولکدیستروفی مبتلا هستم از شما خواهش میکنم اگر امکان هست برای من هم از خون بند ناف پیوند بزنید ممنونم