معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما از دستگاه‌هایی که در قالب قانون هوای پاک وظیفه‌ای برعهده دارند، درخواست اقدام عاجل کرده‌ایم تا معضل آلودگی هوا را در کشور برطرف کنیم.

درخواست اقدام عاجل از دستگاه‌ها برای رفع مشکل آلودگی هوا

سلامت نیوز:معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما از دستگاه‌هایی که در قالب قانون هوای پاک وظیفه‌ای برعهده دارند، درخواست اقدام عاجل کرده‌ایم تا معضل آلودگی هوا را در کشور برطرف کنیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مسعود تجریشی امروز در حاشیه همایش ملی صنعت سبز که در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز بیست و دومین همایش ملی صنعت سبز برای تشویق مجموعه‌های صنعتی، خدماتی و معدنی که در زمینه صنعت سبز پیش‌رو هستند و به اشتغال و اقتصاد کشور نیز کمک می‌کنند، برگزار شد.


حجم تخریب محیط زیست در بخش معدن بالاست

وی ادامه داد: حدود ۲۶۵ صنعتی که شاخص‌های صنعت سبز را داشتند در سامانه ما ثبت‌نام کرده بودند و در مجموع در کل کشور ۶۵ صنعت را برای تقدیر انتخاب کردیم. امسال بخش پسماند و معدن نیز به این همایش افزوده شد اما تعداد معدن سبز و متقاضیان آن بسیار کم بود و نشان می‌دهد که حجم تخریب‌ها در این بخش زیاد است.


به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به‌طور کلی صنایعی که در گذشته آلوده بودند مانند پتروشیمی‌ها، تلاش خوبی در جهت سبز شدن انجام داده‌اند چراکه برای صادرات نیاز دارند که صنعتی سبز باشند.وی در ادامه با اشاره به اینکه امسال شهرداری‌ها را نیز بررسی خواهیم کرد تا مردم متوجه شوند که کدام شهرداری و شورای شهر برای رسیدن به شاخص‌های زیست محیطی تلاش می‌کنند، تصریح کرد:

طی سال جاری منابع مالی خوبی از محل یک درصد از عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست آمد. قسمت زیادی از این منابع مالی در قالب وام به صنایع آلاینده برای بهبود شاخص‌های زیست محیطی تعلق می‌گیرد بنابراین در نظر داریم تا علاوه بر انجام پایش‌های گسترده با کمک بخش خصوصی، شرایط صنعت کشور را به‌لحاظ  کاهش آلایندگی بهتر کنیم.


تجریشی در ادامه اظهار کرد: امسال سال خوبی از نظر آلودگی هوا در کشور نداشتیم. ما از دستگاه‌هایی که در قالب قانون هوای پاک وظیفه‌ای برعهده دارند، درخواست اقدام عاجل کرده‌ایم تا این معضل را در کشور برطرف کنیم.


ضرورت عمل به برنامه تدوین شده کاهش آلودگی هوابرای ۹ کلانشهر از سال آینده

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به‌طور جدی پیگیر بحث سوخت در کشور هستیم، گفت: وزیر نفت قول داده است که تا انتهای سال ۱۴۰۰ پالایشگاه اصفهان موضوع گوگرد زیاد سوخت گازوییل را حل کند همچنین به مجلس و دولت اعلام کرده‌ایم که برای کنترل آلودگی هوا در کشور طی سال آینده باید بر اساس برنامه‌ای که برای ۹ کلانشهر کشور تدوین کرده‌ایم، عمل شود.


وی ادامه داد: در این برنامه وظیفه هر دستگاه و برنامه‌هایی که در کوتاه مدت و با هزینه اندک قابل اجرا هستند، بیان شده است. اگر همین شرایط در تهران ادامه داشته باشد و همچنان شاهد تردد خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌های کاربراتوری باشیم، در تابستان با افزایش آلاینده ناکس و ازن مواجه خواهیم شد.
تجریشی افزود: اگر شرایط کنونی انتشار آلاینده‌ها در تهران ادامه داشته و وضعیت اقتصادی نیز همینطور باشد و برای بازسازی و نوسازی زیست محیطی و حمل و نقل عمومی هزینه‌ای نکنیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که سال آینده وضع هوا بهتر از امسال شود.


ضرورت خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل  و نوسازی موتورسیکلت‌ها

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان گفت: خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل و نوسازی موتورسیکلت‌ها ازجمله مهمترین اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.


به گزارش ایسنا، همایش ملی تقدیر از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز با هدف ایجاد نگرش زیست محیطی، ایجاد بستر مناسب رقابت در بازارهای بین‌المللی، تشویق و قدردانی از واحدهای فعال، ایجاد فضای تبادل تجربیات میان فعالان، رشد اقتصادی همگام با کاهش آلودگی‌ها و برقراری ارتباط سازنده بین سازمان حفاظت محیط زیست و واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی برگزار شد.


در بیست و دومین همایش ملی تقدیر از واحدهای صنعتی، معدنی و خدماتی سبز، ۲۵۹ واحد برای شرکت ثبت نام کردند که شامل ۲۱۵ واحد صنعتی، دو واحد معدنی و ۴۲ واحد خدماتی می‌شوند.


بر این اساس پس از بررسی و ارزیابی ثبت نام کنندگان، پنج واحد صنعت برگزیده سبز، چهار واحد خدمات برگزیده سبز، ۴۲ واحد صنعت سبز، یک واحد معدن سبز و ۱۳ واحد خدمات سبز انتخاب شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha