یر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از تصویب افزایش حقوق پیشنهادی سازمان تامین اجتماعی برای بازنشستگان در جلسه هیات دولت خبر داد. این درحالی است كه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، پرداخت مناسب و به‌موقع مستمری بازنشستگان را تكلیف این سازمان برشمرد و گفت امسال ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان برای مستمری بازنشستگان پرداخت می‌كنیم.

افزایش مستمری بازنشستگان تامین ‌اجتماعی قطعی شد

سلامت نیوز:وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از تصویب افزایش حقوق پیشنهادی سازمان تامین اجتماعی برای بازنشستگان در جلسه هیات دولت خبر داد. این درحالی است كه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، پرداخت مناسب و به‌موقع مستمری بازنشستگان را تكلیف این سازمان برشمرد و گفت امسال ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان برای مستمری بازنشستگان پرداخت می‌كنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ،دیروز محمد شریعتمداری وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در حاشیه جلسه هیات دولت از افزایش 39درصدی حداقل دریافتی مستمری‌ بازنشستگان خبر داد و درباره پیشنهاد افزایش ۱۵۰ هزار تومانی حق مسكن كارگران و پرداخت سبد معیشتی به ۶۰ میلیون یارانه‌بگیر در ماه رمضان نیز توضیحاتی ارایه كرد. او در توضیح این تغییرات گفت: براساس این مصوبه حداقل پرداختی به بازنشستگان با ۳۹درصد افزایش از رقم یك میلیون و ۹۱۰ هزار و ۴۲۷ تومان در سال گذشته به عدد ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا می‌كند؛ این افزایش برای سایر سطوح ۲۶درصد رشد به اضافه عدد ثابت ۲۴۸ هزار و ۳۵۵ تومان است.

شریعتمداری با اشاره به تامین حداقل مستمری بازنشستگان توسط سازمان تامین اجتماعی براساس قانون، اظهار كرد: در اجرای ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی را مكلف می‌كند برای تعیین حداقل مستمری بازنشستگان، از كارافتادگی كلی و مجموع مستمری بازماندگان در فواصل زمانی حداكثر سالی یك‌بار، به دولت مراجعه كرده و مصوبه هیات وزیران را اخذ كند.

پیشنهاد سازمان از طریق وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی در دولت مطرح شد و در اجرای ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی كه تكلیف می‌كند به هر صورت این حداقل نباید از میزان حداقل میزان مزد كارگر عادی كمتر باشد، امروز در جلسه هیات وزیران مصوبه مورد نیاز صادر شد. وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در ادامه یادآور شد:

  به این ترتیب بازنشستگان محترم هم این امكان را پیدا می‌كنند كه در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ از افزایش دستمزد به میزان ۳۹درصد مطابق آنچه برای كارگران محترم در تعیین حداقل مزد اقدام شد، برخوردار باشند و این منهای آن عددی است كه تحت عنوان همسان‌سازی مرحله دوم، در روزهای پایانی سال به صورت علی‌الحساب یك میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حساب ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر واریز كردیم كه در مجموع مبلغی بالغ بر ۴ هزار میلیارد تومان می‌شد و در ساعات پایانی سال ۱۳۹۹ به حساب بازنشستگان عزیز واریز شد.

او همچنین افزود: در سال ۱۴۰۰ با توجه به اینكه همسان‌سازی مرحله دوم در جلسه هفته گذشته هیات امنای سازمان تامین اجتماعی به تصویب هیات امنا رسید و به سازمان ابلاغ شد؛ امیدواریم اینها در كنار هم یك گشایش مناسبی را در زندگی بازنشستگان محترم ایجاد كند. وزیر تعاون با بیان اینكه رشد متوسطی كه ما برای بازنشستگان این بخش محاسبه كردیم همانند آن ‌چیزی است كه بازنشستگان عضو صندوق بازنشستگی كشوری یا لشكری داشته‌اند، گفت: تقریبا از اسفند ۹۸ تا پایان فروردین ۱۴۰۰ رشدی معادل ۱۳۳درصد را شاهد خواهیم بود و این برمبنای مصوبات هیات امنای سازمان تامین اجتماعی به‌ طور جداگانه و هیات وزیران به شكل جداگانه بوده است.

امیدواریم اینها قدم مناسبی برای حل مشكلات امروز بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی باشد.او در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت حق مسكن كارگران اظهار كرد: در دستور كار دولت است و منتظریم كه در اولین جلسه تصویب شود. برای فروردین‌ماه پیشنهاد افزایش ۱۵۰ هزار تومانی آن را مطرح كردیم و امیدواریم در جلسات بعدی دولت تصویب شود و به ۴۵۰ هزار تومان برسد.

شریعتمداری درباره سبدهای معیشتی كارگران در ماه رمضان اظهار كرد: در جریان جلسه ستاد اقتصادی دولت پیشنهادات متعددی از سوی سازمان برنامه و بودجه ارایه شد و در نهایت تصمیم ستاد اقتصادی دولت كه به تایید رییس‌جمهوری رسید و دیروز در جلسه وزیران ابلاغ شد و در جلسه سران قوا هم ان‌شاءالله به تصویب می‌رسد، این است كه تمامی افراد یارانه‌بگیر معیشتی كه حدود ۶۰ میلیون نفر از مردم هستند و از سبد حمایتی استفاده می‌كنند، معادل آن یارانه معیشتی را یك ‌ماه مازاد بر آنچه در ماه رمضان دریافت می‌كنند، دراختیارشان قرار گیرد.وزیر تعاون ادامه داد: در ماه رمضان همه آن ۶۰ میلیون نفری كه یارانه معیشتی می‌گیرند، می‌توانند از این سبد معیشتی حمایتی ویژه ماه رمضان  استفاده  كنند.

افزایش  «حق عائله‌مندی» و «اولاد»  بازنشستگان تامین   اجتماعی

 در همین حال مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، پرداخت مناسب و به‌موقع مستمری بازنشستگان را تكلیف این سازمان برشمرد و اظهار كرد: امسال ماهانه ۱۵ هزار میلیارد تومان برای مستمری بازنشستگان پرداخت می‌كنیم.

 مصطفی سالاری در جلسه اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان كه به صورت ویدیوكنفرانس با حضور مدیران كل تامین اجتماعی استان‌ها برگزار شد، افزود:افزایش حقوق بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی به میزان افزایش حقوق بازنشستگان كشوری است و ما نیز همان افزایش ۱۳۰درصدی بازنشستگان كشوری از اسفند ۹۸ تا فروردین ۱۴۰۰ را لحاظ كردیم.

او با اشاره به اینكه در صورتی كه فرمول افزایش حقوق بازنشستگان كشوری را اجرا می‌كردیم و مستمری را معادل ۹۰درصد حقوق شاغل همسان پرداخت می‌كردیم، دریافتی غالب بازنشستگان تامین اجتماعی كمتر می‌شد و در این صورت هزینه سازمان تامین اجتماعی كاهش می‌یافت اما با توجه به شرایط اقتصادی بازنشستگان، سعی شد بهترین روش برای افزایش مستمری مستمری‌بگیران لحاظ شود.

سالاری درخصوص اختصاص ۸۹ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ برای سازمان تامین اجتماعی توضیح داد: این میزان مربوط به رد دیون و تعهدات جاری دولت به سازمان تامین اجتماعی است و تنها به اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص ندارد البته ما از آن برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، بهبود درمان و سایر تعهدات استفاده می‌كنیم. مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خطاب به مدیران بیمه‌ای استان‌ها تاكید كرد: باید ابهامات پیش آمده برای بازنشستگان در مورد میزان افزایش مستمری و متناسب‌سازی حقوق‌شان به شكل دقیق پاسخ داده شود.

مهرداد قریب، معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی در این جلسه با بیان اینكه بعد از دستور دكتر سالاری برای اجرای مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، این معاونت مطالعات تخصصی را آغاز كرد، گفت: برگزاری جلسات و برنامه‌ریزی و اخذ نظرات شركای اجتماعی انجام شد. همواره سازمان تامین اجتماعی تلاش می‌كند خدمات بهتری به مستمری‌بگیران ارایه كند زیرا این مهم را یك اولویت می‌داند.قریب با اشاره به اینكه كل هزینه ماهانه مستمری در اسفند سال ۹۸ به میزان 6هزار و 600 میلیارد تومان بوده است، افزود: این رقم در اسفند سال گذشته به ۱۰ هزار میلیارد تومان رسید و در فروردین امسال كه افزایش سالانه ماده ۹۶ و متناسب‌سازی مرحله دوم حقوق بازنشستگان انجام می‌شود، هزینه مستمری ماهانه این سازمان ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

او در توضیح این موضوع تصریح كرد: با افزایش‌های امسال، رشد مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی نسبت به اسفند سال ۹۸ افزایش ۱۳۴ درصدی را نشان می‌دهد كه نسبت افزایش حقوق بازنشستگان این سازمان با افزایش حقوق بازنشستگان كشوری در سال جاری برابر شده است. قریب در ادامه به تشریح پرداخت بازنشستگان در دو سال گذشته پرداخت و گفت:

در اسفند ۹۸ پرداختی بازنشسته تامین اجتماعی حداقل بگیر با ۳۰ سال سابقه یك میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بود با اعمال متناسب‌سازی مرداد به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار رسید و با متناسب‌سازی امسال دریافتی آنها ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود. معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی افزود: بازنشسته ۲۰ سال سابقه در اسفند دو سال قبل، یك میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود كه با متناسب‌سازی حقوق مرداد به ۲ میلیون و۴۰۰ هزار تومان رسید.

با افزایش‌های امسال دریافتی آنها ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می‌شود.او اظهار كرد: بخشی از متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در بن معیشت، بخشی دیگر در حق مسكن و بخشی در عائله‌مندی بوده است. حق عائله‌مندی بازنشستگان تامین اجتماعی به میزان ۳۷۰ هزار تومان و حق اولاد به رقم ۹۶ هزار تومان به‌ازای هر فرزند در سال جاری افزایش می‌یابد.

قریب گفت: حقوق بازنشستگان سایر سطوح از ۷۵درصد زمان برقراری مستمری كمتر نخواهند گرفت.او با بیان اینكه در سال‌های گذشته در تابستان مابه‌التفاوت افزایش حقوق بازنشستگان پرداخت می‌شد، افزود: اما امسال بازنشستگان حقوق فروردین خود را با اعمال افزایش سالانه و متناسب‌سازی مرحله دوم دریافت می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha