حتماً کسانی را می‌شناسید که مجبورند هنگام کار، یک‌جا بایستند یا ساعات طولانی پشت میز کار بنشینند. بین این افراد، ابتلا به واریس بسیار شایع است. طبق گزارشی که به‌تازگی منتشر شده است، در افرادی که بیش از ۴ ساعت در روز به‌صورت ایستاده کار می‌کنند، خطر ابتلا به واریس۲ تا ۳ برابر افراد دیگر است.

راهکارهایی برای جلوگیری یا درمان واریس برای افراد با مشاغل ایستادنی و نشستنی

سلامت نیوز: حتماً کسانی را می‌شناسید که مجبورند هنگام کار، یک‌جا بایستند یا ساعات طولانی پشت میز کار بنشینند. بین این افراد، ابتلا به واریس بسیار شایع است.

طبق گزارشی که به‌تازگی منتشر شده است، در افرادی که بیش از ۴ ساعت در روز به‌صورت ایستاده کار می‌کنند، خطر ابتلا به واریس۲ تا ۳ برابر افراد دیگر است.

البته خبر امیدوارکننده اینکه براساس همین گزارش، رعایت اصول پیشگیرانه توسط این دسته از افراد، احتمال بروز واریس را تا ۶۰درصد کاهش می‌دهد.

کارکنانِ در خطر ابتلا به واریس

اگر عامل ژنتیک را کنار بگذاریم، شغل افراد یکی از عوامل بسیار مهم در ابتلا به واریس است. هر فرد به‌صورت متوسط ۶تا۱۰ ساعت از روز را مشغول به کار است. در مشاغلی که با عنوان مشاغل بی‌تحرک معرفی می‌شوند، افراد بیشتر در معرض ابتلا به واریس هستند. این مشاغل از این قرار است:

ـ حوزهٔ درمان؛

ـ مشاغل حوزهٔ هواپیمایی؛

ـ شغل‌های نظامی؛

ـ معلمی و استادی؛

ـ آرایشگری و خیاطی؛

ـ کارمندی بانک و مشاغلی که در آن‌ها، افراد مجبورند ساعات طولانی با کامپیوتر کار کنند؛

ـ فروشندگی و صندوق‌داری؛

ـ رانندگی؛

ـ و... .

همان‌ طور که می‌بینیم، کارمندان طیف گسترده‌ای از مشاغل با خطر واریس مواجه‌اند؛ پس ضروری است که از روش‌های جلوگیری از این بیماری آگاه باشند. به ‌همین منظور، برای بررسی راهکارهای مناسب، نظر دکتر مهرداد اقدسی، استاد بیماریهای ورید و فلوشیپ فوق تخصصی بیماریهای عروق را در این زمینه جویا شدیم.

توصیهٔ دکتر مهرداد اقدسی به کارکنان این مشاغل، حفظ تناسب اندام و داشتن فعالیت بدنی منظم در برنامهٔ روزانه و پوشیدن جوراب پیشگیری از واریس است.

وی در پاسخ به این سؤال که «آیا فرد مبتلا به واریس باید شغل خود را رها کند؟» چنین گفت: «معمولاً نیازی به این کار نیست. واریس به‌راحتی درمان می‌شود و فقط با اجرای توصیه‌های پیشگیرانه در دورهٔ پس از درمان واریس، افراد می‌‌توانند شغل خود را ادامه دهند.»

شش راهکار اصلی پیشگیری

وقتی صحبت از پیشگیری است، شناخت عادت‌های غلط و اصلاح آن‌ها، بی‌گمان بهترین راهکار است.

۱. به حالت نشستن و ایستادن خود توجه کنید

انداختن وزن بدن بر روی یک پا، در حالت ایستاده یا پا روی پا انداختن در جلسات یا پشت میز کار، از اشتباهات متداول بین کارمندان است که احتمال بروز واریس را افزایش می‌‌دهد. در مقابل، به‌درستی نشستن یا ایستادن، به گردش خون کمک می‌‌کند.

۲. کفش پاشنه‌بلند در محل کار نپوشید

بسیاری از خانم‌ها هنگام حضور در محل کار و در جلسه‌ها، ترجیح می‌‌دهند کفش پاشنه‌دار به پا کنند. توصیه می‌‌شود استفاده از این کفش‌ها را محدود و در محل کار خود از کفش‌های راحتی با پاشنهٔ استاندارد استفاده کنید.

۳. وزن خود را کاهش دهید

 کم‌کردن وزن، از بسیاری بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌‌کند. بنا به گزارش‌ها، بسیاری از شرکت‌های بیمه تمایل ندارند افراد با وزن بیش از حد و نامتناسب را بیمه کنند. حتی یکی از شروط استخدام شرکت‌های بزرگ، داشتن وزن متعادل عنوان شده است. همین شرط، تأییدی است بر اهمیت داشتن وزن متعادل. طبق گزارش‌ها، در مشاغل ایستادنی در ژاپن، کارکنان چاق به‌طور واضحی، بیشتر از همکاران با وزن متعادل خود، به واریس مبتلا می‌شوند.

۴. از جوراب واریس استفاده کنید

توصیه می‌‌شود همهٔ افرادی که قرار است ساعت‌ها، ساکن و بی‌تحرک باشند، جوراب واریس به پا کنند. در مقاله‌ای که به‌تازگی در مجلهٔ علمی فلبولوژی منتشر شده است، نشان داده شده که پوشیدن جوراب واریس توسط آرایشگران، در کاهش شدت درد، سنگینی و تورم پاها مؤثر بوده است. استفاده از جوراب واریس، با فشار درمانی کم، به کارکنانِ در خطر، توصیه می‌‌شود.

۵. عادات غذایی سالم داشته باشید

برای داشتن وریدهای سالم، داشتن عادت‌های غذایی سالم، ضروری است. با توجه به اینکه یبوست عاملی مهم در آسیب به وریدها و ایجاد واریس است، خوردن میان‌وعده‌های سالم حاوی فیبر، مثل میوه‌ها و داشتن سالاد یا سبزی در برنامهٔ غذایی روزانه توصیه می‌‌شود.

یبوست یکی از مشکلات گریبانگیر افراد کم‌تحرک است. متأسفانه در سال‌های اخیر مقدار مصرف مواد غذایی حاوی فیبر نیز کاهش یافته است. به‌تازگی پژوهشی گزارش داده مقدار فیبر دریافتی افراد، نصف مقدار توصیه‌شده برای بزرگسالان است. درحالی‌که هرچه میزان مصرف مواد خوراکی فیبردار بیشتر باشد و مایعات به اندازهٔ کافی میل شود، مشکل یبوست بهتر رفع می‌‌شود.

۶. محیط کار خود را پویا کنید

برای پیشگیری از واریس و اغلب بیماری‌های مرتبط با بی‌تحرکی، توصیه می‌شود که افراد برای افزایش میزان فعالیت بدنی خود، برنامه‌ای منظم و جدی را اجرا کنند. برای مثال، هنگام بالارفتن، به‌جای آسانسور از پله استفاده کنند و در حین کار، دست‌کم ساعتی یک‌بار از پشت میز خود برخیزند یا به‌جای تلفن‌زدن به همکاران، تا اتاق آن‌ها راه بروند.

راهکارهای درمانی برای افراد با شغل‌های بی‌تحرک

در خصوص راهکارهای درمان واریس، همواره این موضوع مطرح است که در شغل‌های زمینه‌ساز ابتلا به واریس، برگشت به کار و ادامهٔ فعالیت چگونه خواهد بود.

در گفت‌وگو با پرستاران مبتلا به واریس طنابی بدون علامت درد و سنگینی، علت پیگیری‌نکردن این افراد برای درمان بررسی شد. آنان نداشتن وقت کافی و نیاز به مرخصی و استراحت در منزل را عامل اصلی معرفی کرده بودند. از طرفی تعدادی از کارکنان مبتلا نیز از برگشت دوبارهٔ بیماری ابراز نگرانی کرده بودند.

دکتر اقدسی برای رفع دغدغه‌های این بیماران ابراز داشتند که در روش درمانی لیزر واریس، زمان لازم برای مرخصی درمانی و  برگشت به کار، یک روز است. گفتنی است که لیزر واریس، برای درمان انواع واریس متوسط تا شدید به‌ کار می‌رود.

افزون بر این نگرانی‌ها، باتوجه‌به شکل کار این افراد، احتمال بروز عوارض واریس در این افراد بیشتر است؛ لذا در وبیناری که به‌تازگی برگزار شد، به اهمیت درمان به‌موقع در پیشگیری از عوارض دردسرساز از جمله تورم شدید و زخم‌های مزمن اشاره شد.

البته رعایت توصیه‌های پیشگیرانه، از جمله داشتن فعالیت بدنی منظم و وزن متناسب، پرهیز از چاقی و پوشیدن جوراب در شیفت‌های کاری طولانی، بهترین راهکار برای حفظ نتایج درمان و جلوگیری از بازگشت بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha