آمارها می‌گوید ما، ۳۰ درصد از گذشته غمگین‌تر و افسرده‌تر شده ایم. بیکاری، فاصله‌گذاری اجتماعی، تنهایی، استرسِ گذران زندگی در شرایط رکود اقتصادی و دلایلی از این دست ما را به مرحله سختی رسانده. به‌طوری که تعداد افسردگان جامعه، ۳۰ درصد از سال قبل بیشتر شده‌اند. اما داستان درباره کسانی که از قبل هم افسرده بوده‌اند چطور است؟ براساس آمار، شرایط برای این افراد سخت‌تر شده است و افسردگی‌شان شدت گرفته است. سوالی که مطرح می شود این است که در پروسه ابتلا به افسردگی چه زمانی نیاز به روانپزشک و کمک‌های روانشناسی پیدا می‌کنیم؟

با راه‌های مقابله و درمان افسردگی شایع در جامعه آشنا شوید

سلامت نیوز: آیا من به درمان افسردگی نیاز دارم؟آمارها می‌گوید ما، ۳۰ درصد از گذشته غمگین‌تر و افسرده‌تر شده ایم. بیکاری، فاصله‌گذاری اجتماعی، تنهایی، استرسِ گذران زندگی در شرایط رکود اقتصادی و دلایلی از این دست ما را به مرحله سختی رسانده. به‌طوری که تعداد افسردگان جامعه، ۳۰ درصد از سال قبل بیشتر شده‌اند. اما داستان درباره کسانی که از قبل هم افسرده بوده‌اند چطور است؟ براساس آمار، شرایط برای این افراد سخت‌تر شده است و افسردگی‌شان شدت گرفته است. سوالی که مطرح می شود این است که در پروسه ابتلا به افسردگی چه زمانی نیاز به روانپزشک و کمک‌های روانشناسی پیدا می‌کنیم؟

۸۰درصد از افسردگان، بدون درمان خوب می‌شوند!

بد نیست بدانید بر اساس آمار کالج سلطنتی روانپزشکی بریتانیا ۴ نفر از هر ۵ نفر افراد افسرده ظرف مدت ۴ تا ۶ ماه بدون هیچ كمكی، خوب می‌شوند. پس چرا باید کلا به درمان افسردگی فکر کنیم؟ چون اگر شما یا یکی از اطرافیانتان، همان یک نفر باقیمانده باشید، حداقل تا دو سال بعدش با این بیماری روانی دست و پنجه نرم خواهید کرد. چون در نهایت نمیتوان مشخص کرد چه کسی بهبود پیدا می‌کند و چه کسی تا مدت‌ها درگیر خواهد بود. اما اگر متوجه بشوید که افسرده‌اید راحت‌تر می‌توانید علت اتفاقات اطرافتان را متوجه شوید و سریع‌تر درمان می‌شوید. تجربه افسردگی تجربه سختی‌ست و هر کاری که بتواند دوره‌اش را کوتاه‌تر بکند بسیار جذاب خواهد بود.

از طرفی اگر یک بار تجربه افسردگی و بهبود داشته باشید، تا ۵۰ درصد احتمال ابتلای دوباره را خواهید داشت.

مهم‌تر آنکه؛ بعضی از تجربه‌های افسردگی به خودکشی ختم می‌شود. تعدادشان زیاد نیست اما خبرش به گوشمان زیاد رسیده است. همه‌ی اینها باعث می‌شود لزوم درمان را بهتر متوجه شویم.

آیا من افسرده ام؟

قبل از هر چیزی باید خودتان را چکاپ کنید! یک سری علایم وجود دارد که می‌توانید با دانستنشان دلیل حالت‌هایتان را متوجه شوید.

زمان‌هایی در زندگی هرکدام از ما وجود دارد که احساسِ بدبختی و غم بر روانمان مستولی می‌شود و تصور می‌کنیم دنیا به آخر رسیده است. حسی که احتمالا دلیلش را پیدا نکنیم یا اگر هم پیدا کنیم نمی‌توانیم حلش کنیم. اما در نهایت همه‌اش قالب حل شدنش است و نیازی به کمک گرفتن از دیگران نیست. این احساس ممکن است از چند ساعت تا چند روز ادامه پیدا کند. اما تداومش تا دو هفته نمی‌رسد. در واقع مرز همینجاست! همین تداوم. اگر دیدید احساس ناخوشایندتان، غم و احساس بدبختی ماندگار است و به حالت نرمال برنمی‌گردید، احتمالن با افسردگی مواجهید.

علائم و علل افسردگی بهاری چیست؟ | خبرگزاری صدا و سیما

در واقع افراد زمانی افسردگی جدی دارند که احساس ناراحتی‌شان سریع برطرف نشود و به قدری حالشان بد باشد كه زندگی روزمره آنها دچار اختلال شود.

حس افسردگی به مراتب قوی‌‌تر و ناخوشایندتر از دوره‌های كوتاه مدت غم و ناامیدی‌ست. معمولا بسیار طولانی مدت می‌‌شود و می‌‌تواند روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها ادامه پیدا کند.

در این دوران فرد نمی‌تواند به کارهای روتین روزانه‌اش برسد و عموما انگیزه‌ای هم ندارد. علاقمندی‌هایش در زندگی را از دست داده و و همیشه احساس خستگی می‌کند. علاقمندی‌های به زندگی را از دست می‌دهد. دیگر از کارهای سابق لذت نمی‌برد. افراد عموما در این دوران مضطرب‌تر می‌شوند. روتین خوابشان تغییر می‌کند. پر اشتها یا بی‌اشتها می‌شوند. مدام احساس خستگی می‌کنند و ...

معمولا ما متوجه نمی‌شویم که چگونه دچار افسردگی می ‌شویم، زیرا این حس به تدریج در ما ایجاد می‌‌شود. ممكن است تصمیم بگیریم با آن مقابله كنیم وخودمان را به خاطر تنبل بودن یا بی‌اراده بودن سرزنش كنیم. گاهی لازم است دیگران ما را متقاعد كنند كه كمك خواستن نشانه ضعف نیست. ممكن است تلاش كنیم برای غلبه برافسردگی خود به شدت كار و فعالیت كنیم. این کار می‌‌تواند ما را به مراتب فرسوده‌تر كندافراد اغلب به دردهای فیزیكی و جسمی، سردردهای مداوم یا بی‌‌خوابی توجه نمی‌کنند، گاهی اوقات این نشانه‌های فیزیكی می ‌تواند نشانه‌های اولیه افسردگی باشد.

نیازی نیست حتما به سراغ پزشک بروید یا کسی شما را ویزیت کند. می‌توانید با یک سری تست‌های ساده اما معتبر، خودتان را بسنجید. «تست افسردگی بک» به‌صورت گسترده توسط روان‌پزشکان، روانشناسان و حتی توسط افراد به صورت آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد. گرچه از این پرسشنامه برای تشخیص ابتلای فرد به افسردگی استفاده نمی‌شود، اما می‌تواند فرد را از حال بالینی‌اش آگاه کند.

چگونه بر افسردگی و ناامیدی غلبه کنیم؟

چه درمانی برای افسردگی نیاز دارم؟

شدت افسردگی‌ست که نوع درمان را مشخص می‌کند. گاهی صحبت با خویشاوندان یا دوستان مورد اعتماد ممكن است کمک‌کننده باشد، اما گاهی اوضاع وخیم‌تر است و نیاز دارید با مشاور روانشناس یا روانپزشک گفت‌وگو کنید.

اگر حس کردید اوضاع روحی‌تان خوب نیست سعی کنید حتما با نزدیک‌ترین دوستتان صحبت کنید و درباره حستان توضیح دهید. این کار اغلب به رفع ناراحتی كمك می ‌كند. این کار بخشی از مسیر طبیعی درمانی ذهن است.

خودتان را مشغول فعالیت‌هایی کنید که ذهنتان را آزاد می‌کند. مثلا به پیاده روی بروید، ورزش کنید. می دانیم که چنین توصیه‌هایی برای کسی که حوصله‌ی بلند شدن از تخت را ندارد، کارساز نخواهد بود اما اگر خودتان را مجبور کنید که از خانه خارج شوید، شورع حواس‌پرتی خواهد بود! در آن صورت راحت می‌توایند مشغول تماشای ویترین مغازه‌ها شوید یا بالا و پایین پریدن گربه ها و پرنده ها ذهنتان را به خودش مشغول کند. هرکاری که باعث شود ذهنتان از افکار منفی رها شود، می‌تواند شما را از افسردگی دور کند.

افسردگی می‌تواند تجربه مفیدی باشد، می‌تواند شمارا به شخصی سرسخت‌تر و قوی‌تر بدل کند که وضعیت‌ها و روابط افراد را شفاف‌تر ببینید و درک بهتری از روابط بین افراد داشته باشد.

روان درمانی و مشاوره روانشناسی:

گاهی صحبت کردن با دوستان نزدیک هم بسیار سخت است. پس شما برای صحبت کردن، نیاز به مشاور پیدا می‌کنید. اگر در شرایط کنونی نمی‌توانید به مشاوره‌های حضوری بروید، مشاوره‌ روانشناسی آنلاین را به شما پیشنهاد می‌کنید. آنقدر این روزها طرفدار پیدا کرده که بیم این می‌رود که جلسات فیزیکی به دلیل کاهش خواهان، برای همیشه تعطیل شوند! اعتماد به راحتی در جلسات آنلاین ایجاد می‌شود، دردسرهای مشاوره‌های رودرو را ندارند و شما مستقیم از خانه به دفتر مشاور می‌روید‍!

دارودرمانی :

اگر افسردگی شما شدید است یا مدت‌ها طول كشیده است، طبق نظر دكترتان برای مدتی از دارو های ضد افسردگی استفاده خواهید کرد. این دارو ها آرامبخش نیستند. گرچه ممكن است به شما كمك كنند احساس اضطراب و پریشانی كمتری داشته باشید. این داروها به افراد افسرده كمك می ‌كنند حس بهتری داشته باشند به‌طوریكه بتوانند دوباره از زندگی لذت برده و با مشكلات خود به‌طور موثر دست‌وپنجه نرم کنند. برخلاف بسیاری از داروها، شما اثر ضدافسردگی‌‌ها را به سرعت حس نمی‌‌كنید. اغلب افراد، برای ۲ یا ۳ هفته اول، هیچ بهبودی در خلق و خوی خود مشاهده نمی‌‌كنند، گرچه برخی مشكلات دیگر ممكن است با سرعت بیشتری بهبود یابند. مثلا افراد بهتر می‌‌خوابند و اضطرابشان کم می‌شود.

روان درمانی یا دارو درمانی؟ کدام برای افسردگی بهتر است؟

این بستگی به افسردگی و شدت آن دارد. در كل، روان درمانی در افسردگی خفیف تا متوسط موثر‌تر است. دارو در افسردگی خفیف خیلی موثر نیست. اگر افسردگی شما شدید باشد احتمالا نیاز به مصرف داروی ضد افسردگی برای مدت طولانی‌تر از ۶ یا ۹ ماه دارید. در بعضی افراد که تجربه مصرف دارو داشته ‌اند، بعد از مدتی به دلیل بهبودی رو به رواندرمانی می‌آورند.

همه چیز بستگی به شرایط و میزان پیگیری شما دارد. فقط کافی‌ست اقدا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha