چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر: 310248

از هفته‌ها پیش که واکسیناسیون کادر درمانی و بیماران خاص آغاز شده، موج انتقادها به عدم شفافیت در تزریق واکسن‌های چینی و روسی و واکسیناسیون قطره چکانی بیماران خاص ادامه دارد و وزارت بهداشت هیچ برنامه‌ای برای شفاف‌سازی در این رابطه ندارد.

حداقل بیماران خاص را سرگردان نكنید!

سلامت نیوز: از هفته‌ها پیش که واکسیناسیون کادر درمانی و بیماران خاص آغاز شده، موج انتقادها به عدم شفافیت در تزریق واکسن‌های چینی و روسی و واکسیناسیون قطره چکانی بیماران خاص ادامه دارد و وزارت بهداشت هیچ برنامه‌ای برای شفاف‌سازی در این رابطه ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،انتقادها نیز بی‌مورد نیست و در روزهایی که موج چهارم کرونا روزانه دستکم جان 280 نفر را می‌گیرد و بیش از 20 هزار نفر را آلوده می‌کند (البته بنا بر آمار رسمی)، مردم فقط حرف و وعده‌ در رابطه با واکسیناسیون می‌شنوند و همین امر موجب شده که اعتماد مردم به وزارت بهداشت به کمترین میزان خود برسد و کارشناسان این موضوع را یکی از عوامل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم می‌دانند.

با ایــن مــوجــود آمــار مشخصــی در رابـطه با واکسیناسیون اعلام نمی‌شود و همین امر به شائبه‌ها و شایعات در این رابطه دامن می‌زند. در روز 20 دی 99، سند واكسیناسیون جمعیت هدف (60 میلیون نفر) در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری منتشر شد. آماری که بر اساس گفته کارشناسان اگر واکسینه شوند، می‌توان امیدوار به قطع زنجیره کرونا در کشور شد.

در سند واکسیناسیون قرار است که در چهار فاز واکسیناسیون گروه‌های هدف انجام گیرد. در فاز نخست حدود یک میلیون و 300 هزار نفر و در فاز دوم، حدود 12 میلیون نفر (شامل دو زیرگروه افراد مسن بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال، بالای ۷۰ سال و بالای ۶۵ سال، افراد با بیماری‌ها و شرایط زمینه‌ای پر ریسک ۱۶ تا ۶۴ سال) در فاز سوم، حدود 19 میلیون نفر (شامل سه زیرگروه افراد ساكن در مراكز نگهداری جمعی مانند زندان‌ها، پادگان‌ها و مراكز آسایشگاهی نظامی، مراكز نگهداری كودكان بی‌سرپرست، گرمخانه‌ها، كمپ‌های مهاجران، كمپ‌های ترک اعتیاد، كارمندان شعب بانک‌ها، شاغلان شبكه حمل و نقل عمومی، نیروهای پلیس، معلمان، شاغلان شبكه تولید و توزیع مواد سوختی، تولید و توزیع مواد خوراكی، پشتیبانی زیرساخت‌ها، خدمات شهری و كاركنان مهدكودک‌ها و همچنین افراد ۵۵ تا ۶۴ سال و همچنین در فاز چهارم، جمعیت عمومی كشور براساس اولویت سنی واكسینه شوند.

زمان‌بندی ستاد ملی مقابله با كرونا هم تایید می‌كرد كه اولین فاز واكسیناسیون، تا پایان سال 1399 تمام می‌شود و بهار سال 1400، آغاز واكسیناسیون گروه هدف فاز دوم خواهد بود. اما در 24 فروردین 1400، نه تنها واكسیناسیون گروه هدف فاز اول، به پایان نرسیده حداكثر 40 درصد كادر درمان واكسینه شده‌اند. 

سرگردانی در بیمارستان‌ها

یکی از انجمــن‌هایی که در حال واکسیناسیون جمعیت هدفشان هستند، انجمــن ام اس ایران است که از مبتلایان بیماری‌های خاص ساكن تهران دعوت ‌كرده برای تزریق واكسن چینی «سینوفارم»، به بیمارستان‌های دانشگاهی لقمان (منطقــه 10) امام حسیــن (منطقه 7) طالقانی (منطقه یک) و مراكز درمانی واقع در شهرستان‌های دماوند، فیروزكوه، ورامین و پاكدشت مراجعه كنند.

در گزارشی كه روز شنبه، در پایگاه خبری دیدارنیوز منتشر شد، یكی از مبتلایان ‌ام‌اس، در نقل مشاهدات خود بعد از مراجعه به بیمارستان امام حسین نوشته بود: «۸ صبح شنبه ۲۱ فروردین، با مدارك پزشكی‌ام به بیمارستان امام حسین مراجعه كردم و جمعیت زیادی را دیدم كه در گوشه‌ای از بیمارستان جمع شده‌اند. فردی كه گویا از مسئولان حراست بیمارستان بود، كاغذ‌هایی در دست داشت و اسامی افراد روی آن نوشته شده بود.

در صحبت با او فهمیدم كه افراد زیادی در آخر هفته گذشته به بیمارستان مراجعه كرده و اسم‌نویسی كردند و تا دهم اردیبهشت هم لیست‌ها پر است. مسئولان بیمارستان مدعی بودند كه روزانه بیش از 30 نفر را نمی‌توانند واكسن بزنند، ولی از لیست‌ها و برهم‌ریختگی‌های آنجا این حس القا می‌شد كه این عدد باید بیش از این حرف‌ها باشد.

خانمی كه مسئول آنجا بود گفت كه در مجموع، ۶۰۰ دوز واكسن به آنها تحویل داده شده است. خانمی در معاونت درمان بیمارستان امام حسین هم گفت كه هنوز بخشنامه‌ای برای واكسیناسیون به بیمارستان داده نشده و این واكسیناسیون، زیرنظر مركز بهداشت همایون انجام می‌شود و مسئولان بیمارستان هم، فقط اتاقی برای تزریق واكسن در اختیار این مركز بهداشت قرار داده‌اند.»

 20 درصد واکسن گرفته‌اند

نوید محجوبی، مدیر رسانه‌ای این انجمن با اعلام اینکه روزانه حدود 400 تا 500 نفر در تهران واکسن سینوفار می‌زنند، می‌گوید:ما حدود یک میلیون عضو در کشور داریم که تقریبا در شهرهای مختلف از جمله تبریز، روند واکسیناسیون بیماران به اتمام رسیده است و 20 درصد از اعضای این انجمن واکسینه شده‌اند. متاسفانه ازدحام بیماران با وجود اینکه باید تشکیل پرونده بدهند و به بیمارستان‌ها معرفی شوند، سبب شد این روند با کُندی در تهران پیش ‌رود، همچنین امکانات بسیار محدود است.

  وی در ارتباط با عوارض واکسن چینی بر روی مبتلایان نیز خاطرنشان کرد: واکسن چینی روی بیماران ام اس جواب داده، اما یک عوارض یک هفته‌ای مانند تب، سردرد و... بر روی بدن بیماران دارد و بعد خوب می‌شوند. 

 انتقاد از روند کند تزریق واکسن

 با این حال مسئولان اغلب انجمن‌های خیریه و حامی حمایت از مبتلایان سرطان در استان‌های تهران، البرز و مازندران، اعلام کردند: «از سوی مسئولان وزارت بهداشت، دانشگاه‌های علوم پزشكی تابعه و ستاد ملی مقابله با كرونا، هیچ اعلامی برای مطلع كردن بیماران و ارجاع آنها بابت تزریق واكسن كرونا دریافت نكرده‌اند‌.»

 همچنین این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که در ۷ استان کشور تزریق واکسن در فاز اول کمتر از ۵۰ درصد انجام شده است. بنا بر اعلام مسئولان، کرمانشاه با ۱۷ درصد، اصفهان با ۲۱ درصد، گلستان با ۲۶ درصد، خراسان شمالی با ۳۱ درصد، کهگیلویه و بویراحمد با ۳۴ درصد، فارس با ۳۷ درصد و تهران با ۴۷ درصد اعلام کرده‌اند. مدیرکل امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تزریق واکسن کرونا در مراکز نگهداری سالمندان در سراسر کشور گفت: متاسفانه در ۷ استان کشور تزریق واکسن در فاز اول کمتر از ۵۰ درصد انجام شده است.

در این رابطه نیز دبیرکل خانه پرستار می‌گوید: وزیر بهداشت مسئول مرگ هفت پرستاری است که به تازگی جان باخته‌اند و دریافت‌کنندگان واکسن‌های وارداتی کرونا در کشور خودی ناخودی شده‌اند. محمدرضا شریفی‌مقدم به رکنا گفته است: «اکنون بیش از دو ماه است واکسیناسیون کادر درمان در کشور آغاز شده است، اما روند تامین و توزیع این واکسن‌ها آنچنان نامناسب بوده که هنوز بخش زیادی از کادر درمان در سراسر کشور واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند.»

وی با اشاره به واردات اندک واکسن کرونا به ایران اضافه کرد: «توزیع همین مقدار اندکی که تامین شده است، نیز نامناسب بوده و بارها شاهد خودی و ناخودی شدن افراد در هنگام دریافت واکسن بوده‌ایم.» وی از فقدان شفافیت در زمینه انتشار اطلاعات افرادی که در کشور واکسن زده‌اند نیز گفت: «اگر مسئولان بهداشتی کشور، ریگی در کفش‌شان نبود، آمار شفافی از واکسیناسیون کرونا ارائه می‌دادند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha