موج چهارم کرونا که بعد از تعطیلات نوروزی آغاز شده و وضعیت وخیمی را برای بیماران، کادر درمان و بیمارستان‌های کشور به وجود آورده است و موجب شده در روزهای اخیر برخی اظهارنظرهای مسوولان اجرایی کشور نیز نگرانی‌های مردم از آینده خود را تشدید کند.

برای واردات واکسن به کسی باج نمی‌دهیم

سلامت نیوز:موج چهارم کرونا که بعد از تعطیلات نوروزی آغاز شده و وضعیت وخیمی را برای بیماران، کادر درمان و بیمارستان‌های کشور به وجود آورده است و موجب شده در روزهای اخیر برخی اظهارنظرهای مسوولان اجرایی کشور نیز نگرانی‌های مردم از آینده خود را تشدید کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،رییس‌جمهوری روز پنجشنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که دیگر نمی‌توان برای تولید واکسن داخلی کرونا صبر کرد. حسن روحانی از واردکنندگان خواست برای واردات واکسن کرونا اقدام کنند و اگر مشکلی در این زمینه وجود داشت مستقیم با دفتر ریاست‌جمهوری تماس بگیرند. این اظهارات در حالی مطرح شد که از یکسو برنامه‌های تولید واکسن داخلی و نیز اظهارنظرهای مربوط به توانمندی‌های موجود را به حاشیه برد و از سوی دیگر، سوالات جدیدی درباره سازوکار فروش واکسن به کشورهای مختلف برای مردم به وجود آورد.

وزیر بهداشت و درمان در دو-سه روز گذشته بیشتر از همیشه توضیحات خود درباره وضعیت فعلی کرونا در کشور و واردات واکسن را ارائه کرده است. وزیر بهداشت دیروز با تشریح آخرین آمارهای خرید و واردات واکسن کرونا، گفت: برخی فکر می‌کنند واکسن در جهان به حراج گذاشته شده درحالی‌که این خبرها نیست. سعید نمکی در نشست ستاد استانی کرونا در کرمانشاه که به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شد، درمورد واکسیناسیون کرونا در ایران، گفت:عده‌ای این روزها خیلی واکسن، واکسن می‌کنند. من به‌عنوان متخصص ایمونولوژی و کسی که زبان گفتمان را بلد است، باید نکاتی را در این مورد ذکر کنم؛ ما می‌دانستیم که واکسن کرونا جدی خواهد بود و می‌دانستیم واکسن یک کالای بهداشتی یا تجاری نیست، بلکه در رابطه با کرونا، این کالا یک ابزار سیاسی در اختیار دولت‌ها خواهد شد به همین دلیل اقدامات خود را به‌زودی آغاز کردیم. وی گفت: ما از حدود فروردین سال۹۹ مکاتبات و مذاکرات واکسیناسیون را انجام دادیم و اولین تماس من با وزیر بهداشت روسیه در دوم اردیبهشت۱۳۹۹ بود.

۹ماه طول کشید و با همکاری خیلی خوب سفیر ما این موضوع به قرارداد تبدیل شد و قرار شد حداقل دومیلیون دوز تا پایان اسفند از روس‌ها بگیریم و حالا بماند که برخی بلوا کردند که واکسن روسی فلان و بهمان است و افاضات هم فرمودند که واکسن چنین است و چنان است و فکر نکردند این وزیر خودش متخصص امر است و کسی که رشته غیرمشترک دارد چرا باید خود را در مقابل کسی که دانش دارد صاحب فتوا بداند؟

 چقدر واکسن وارد شده است؟

وزیر بهداشت دیروز آماری نیز درباره واردات واکسن ارائه کرد.نمکی دراین‌باره هم گفت: از آنچه روس‌ها قول دادند، ۴۲۰هزار دوز از دومیلیون توافق‌شده واکسن به ما دادند. همزمان ماه‌ها قبل با چینی‌ها مذاکره کردیم. آن‌ها هم اوایل می‌خواستند فاز سوم آزمایش بالینی را در کشور ما همچون سایر کشورها انجام دهند که ما زیر بار نرفتیم و گفتیم تنها راهی که کسی واکسن خود را روی مردم آزمایش کند این است که ما در داخل و با هم این واکسن را به‌عنوان پروژه مشترک ملی بسازیم. الان ترکیه و امارات فاز سوم واکسن چینی را به اسم واکسیناسیون انجام دادند اما ما وارد این بازی نشدیم ولی اگر قرار شد واکسن خودمان که اولینش پاستور است را آزمایش کنیم انجام می‌دهیم.نمکی ادامه داد: روس‌ها ۴۲۰هزار دوز، چینی‌ها ۲۰۰هزار دوز به ما دادند.

از هند دومیلیون دوز خریداری کردیم و پول ۵۰۰هزار دوز هم پرداخت کردیم که فقط ۱۲۵هزار دوز به دست‌مان رسید، ۳۷۵هزار دوز در حال حمل بود که دادستان هند دستور داد واکسنی خارج نشود. در قرارداد کوواکس ۱۶میلیون و ۸۰۰هزار دوز واکسن خرید داشتیم‌ که پرداخت پول آن هم داستان جدایی دارد. قرار بود سه‌میلیون و ۸۰۰هزار دوز تا پایان سال قبل به ما بدهند که مدام کاهش یافت چون تولیدی نیست و برخی فکر می‌کنند واکسن در جهان به حراج گذاشته شده درحالی‌که این خبرها نیست. از کوواکس با تاخیر سه‌هفته‌ای به ما ۷۰۰هزار دوز از سهمیه کوواکس واکسن دادند.

 چند نفر واکسن دریافت کرده‌اند؟

به گفته وزیر بهداشت، تا امروز حدود ۴۰۰هزارنفر واکسینه شدند.واکسیناسیون حدود ۸۰۰هزار تا یک‌میلیون و ۳۰۰هزار نفر هم شروع شده است. واکسیناسیون یک‌میلیون و ۳۰۰هزارنفر از کادر بهداشت و درمان و بیماران خاص هم تا پایان هفته دیگر تمام می‌شود. فاز دوم هم طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته انجام می‌شود. آقای رییس‌جمهور هم دستورات لازم را به تمام نهادها داده‌اند تا برای واکسن تمام امکانات را به کار گیرند. 

امیدوار به واکسن داخلی

وزیر بهداشت و درمان در سخنان خود به وضعیت تولید واکسن ایرانی کرونا هم اشاره کرد و گفت: مسوولیت تهیه واکسن خارجی با قرارگاه است و ما اعلام کردیم به کار زدن واکسن نظارت می‌کنیم ضمن اینکه بر تولید واکسن داخلی هم نظارت ویژه داریم.نمکی با بیان اینکه اکنون در شرایطی هستیم که امیدواریم در روزهای آتی وضعیت مطلوب‌تری را تجربه کنیم، اضافه کرد:خبر خوش اینکه واکسن داخلی به‌سرعت و خوبی پیش می‌رود.  

حضور همه‌جانبه برای واردات واکسن

وزیر بهداشت دیروز درباره اینکه گروه‌های مختلف و بی‌ربط برای واردات واکسن کرونا وارد میدان شده‌اند، اظهار داشت: من در سازمان غذا و دارو بساط دلالان را جمع کردم. رییس سازمان غذا و دارو یکی از افراد پاکیزه است. باند آن سازمان را پوکاندم و باج هم به کسی نمی‌دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha