دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 310823

عملکرد محافظتی پوست برای جلوگیری از اتلاف بیش از حد آب و جلوگیری از تاثیرگذاری مواد شیمیایی مضر و آلرژن ها بر بدن اهمیت دارد

فرمول خوراکی برای حفظ رطوبت پوست

سلامت نیوز:عملکرد محافظتی پوست برای جلوگیری از اتلاف بیش از حد آب و جلوگیری از تاثیرگذاری مواد شیمیایی مضر و آلرژن ها بر بدن اهمیت دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران ،همچنین، پوست به حفظ دمای بدن کمک می کند.غذا بخشی کلیدی از سلامت پوست است. اگر فردی یک رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال کند، پوست وی ممکن است عمکلرد محافظتی بهتری را ارائه کند. مصرف برخی مواد غذایی ممکن است حتی به محافظت و مرطوب سازی پوست کمک کند.


به گزارش  "مدیکال نیوز تودی"، در مقابل، برخی مواد غذایی ممکن است اثر منفی بر توانایی های محافظتی پوست داشته باشند و به تشدید خشکی پوست منجر شوند.


مواد غذایی چگونه می توانند به مبارزه با خشکی پوست کمک کنند؟

پوست یکی از اندام های کلیدی بدن انسان است. پوست مانعی برای محافظت از دیگر قسمت های بدن در برابر تهدیدهای خارجی، مانند باکتری ها، اکسیدان ها و پرتوهای فرابنفش ارائه می کند.
عملکرد محافظتی پوست برای جلوگیری از اتلاف بیش از حد آب و جلوگیری از تاثیرگذاری مواد شیمیایی مضر و آلرژن ها بر بدن اهمیت دارد. همچنین، پوست به حفظ دمای بدن کمک می کند.
مواد مغذی به پوست در تامین این مانع محافظتی کمک می کنند. دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم و متعادل که مواد مغذی ضروری را تامین می کند می تواند به پشتیبانی از عملکردهای محافظتی پوست کمک کند.
به طور مشابه، اگر فردی یک رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال نکند، این می تواند عملکرد پوست را تغییر داده و به شرایطی مانند خشکی پوست منجر شود.
خشکی پوست می تواند نشانه ای از کمبود برخی مواد مغذی از جمله موارد زیر باشد:
- ویتامین A
- ویتامین C
- ویتامین D
- ویتامین E
- روی
- سلنیوم
اطمینان حاصل کنید که این ویتامین ها و مواد معدنی که می توانند به سلامت پوست کمک کنند بخشی از رژیم غذایی شما هستند. مصرف اسیدهای چرب امگا-3، آنتی اکسیدان های چای سبز، و زردچوبه نیز می تواند به پیشگیری از خشکی پوست کمک کند.
در ادامه با برخی مواد غذایی که می توانند به محافظت از سلامت پوست و مرطوب سازی آن کمک کنند، بیشتر آشنا می شویم.


جگر گاو
جگر گاو منبع خوبی از ویتامین A است. این به دلیل آن است که حیوانات ویتامین A را در جگر خود ذخیره می کنند.
به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، یک وعده سه اونسی (85 گرم) جگر گاو سرخ شده حاوی 6,582 میکروگرم ویتامین A است. یک وعده به این اندازه می تواند تا 731 درصد از ارزش روزانه ویتامین A را تامین کند.
باید به این نکته اشاره داشت که سقف مصرف روزانه برای ویتامین A برابر با 3,000 میکروگرم در نظر گرفته شده است. مصرف بیش از حد این ویتامین می تواند به مسمومیت منجر شود.
ویتامین A یک ماده مغذی ضروری برای مبارزه با خشکی پوست است زیرا حاوی رتینویدها و کاروتنوئیدها است. این مواد مسیرهای خاصی را در بدن فعال می کنند که به طور مستقیم بر شرایط پوست تاثیر می گذارند.
ویتامین A می تواند به بهبود آسیب ناشی از پرتو فرابنفش و کاهش علائم سوریازیس نیز کمک کند.


سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین منبع خوب دیگری برای ویتامین A است. یک سیب زمینی شیرین پخته حاوی 1,403 میکروگرم ویتامین A است. یک وعده به این اندازه می تواند 156 درصد از ارزش روزانه برای این ویتامین را تامین کند.
بار دیگر باید به این نکته اشاره داشت که سقف مصرف روزانه ویتامین A برابر با 3,000 میکروگرم است و مصرف بیش از حد آن می تواند مضر باشد.


فلفل قرمز شیرین
فلفل قرمز شیرین منبع خوبی از ویتامین C است. نصف فنجان فلفل قرمز شیرین حاوی 95 میلی گرم ویتامین C است. این مقدار می تواند 106 درصد از ارزش روزانه برای این ویتامین را تامین کند.
ویتامین C در مبارزه با خشکی پوست مفید است زیرا آبرسانی به پوست را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
افزون بر این، ویتامین C از پوست در برابر پرتوهای مضر فرابنفش محافظت می کند. همچنین، این ویتامین میزان کلاژن در پوست را افزایش می دهد، شرایط پوستی مرتبط با افزایش سن، مانند چین و چروک، پیگمانتاسیون، و سفتی پوست را کاهش می دهد.


کیوی
میوه کیوی یک منبع خوب دیگر برای ویتامین C است. یک کیوی اندازه متوسط حاوی 64 میلی گرم ویتامین C است که می تواند 71 درصد از ارزش روزانه برای این ویتامین را تامین کند.
کمبود ویتامین C می تواند اثر منفی بر پوست بگذارد، به مفصل درد منجر شود، سرعت بهبودی زخم را کاهش دهد و موجب کمبود آهن شود.


روغن جگر ماهی کاد
روغن جگر ماهی کاد منبع خوبی از ویتامین D است. یک قاشق غذاخوری از این روغن حاوی 34 میکروگرم ویتامین D است که می تواند 170 درصد از ارزش روزانه برای این ویتامین را تامین کند.
انواع مختلفی از ویتامین D وجود دارند که شامل ویتامین D3 و ویتامین D2 می شوند. ویتامین D3 می تواند کراتیوسیت ها را مهار کند که موجب بیماری های پوست خشک، مانند سوریازیس می شوند.
این ویتامین می تواند التهاب را کاهش دهد، روند بهبود زخم را تقویت کند، و به مبارزه با آثار پرتوهای مضر فرابنفش کمک کند.


شیرهای سویا، بادام، و جو دوسر
شیرهای سویا، بادام، و جو دوسر غنی شده با ویتامین D منابع خوبی برای این ماده مغذی هستند. به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، یک وعده حاوی 2.5 تا 3.6 میکروگرم ویتامین D است که می تواند 13 تا 18 درصد از ارزش روزانه برای این ماده مغذی را تامین کند.
ضد التهاب بودن ویتامین D ممکن است به پوست در حفظ رطوبت خود کمک کند.


دانه های آفتابگردان
دانه های آفتابگردان منبع خوبی از ویتامین E هستند. یک وعده یک اونسی (28 گرم) از دانه های آفتابگردان بو داده حاوی 7.4 میلی گرم ویتامین E است که می تواند 49 درصد از ارزش روزانه برای این ویتامین را تامین کند.
ویتامین E یک آنتی اکسیدان است و می تواند به مبارزه با آثار مضر پرتوهای فرابنفش مانند خشکی پوست و پیگمانتاسیون کمک کند.
ترکیب یک منبع ویتامین C و یک منبع ویتامین E ممکن است به کاهش التهاب و پاکسازی پوست کمک کند.


صدف چروک
صدف چروک سرشار از روی است. سه اونس (85 گرم) صدف چروک سرخ شده حاوی 74 میلی گرم روی است که می تواند 673 درصد از ارزش روزانه برای این ماده معدنی را تامین کند.
روی یک ماده مغذی ضروری برای محافظت از پوست در برابر آسیب پرتوهای فرابنفش است. این ماده مغذی می تواند میزان نفوذ پرتوهای فرابنفش در پوست را کاهش دهد و از خشک شدن پوست جلوگیری کند.
ترکیب یک منبع روی و یک منبع ویتامین C می تواند به مبارزه با آکنه کمک کند زیرا هر دو دارای اثرات ضد باکتری هستند.


لوبیای پخته
لوبیای پخته منبع خوبی از روی است. نصف فنجان لوبیا پخته حاوی 2.9 میلی گرم روی است که می تواند 26 درصد از ارزش روزانه برای این ماده معدنی را تامین کند.


ماهی تن باله زرد
ماهی تن باله زرد منبع خوبی از سلنیوم است. سه اونس (85 گرم) ماهی تن باله زرد پخته حاوی 92 میکروگرم سلنیوم است که می تواند 167 درصد از ارزش روزانه برای این ماده معدنی را تامین کند.
سلنیوم با افزایش فعالیت های آنزیم های موجود در پوست به محافظت از آن در برابر آسیب پرتوهای فرابنفش کمک می کند.
سلنیوم با افزایش سطوح گلوتاتیون پراکسیداز در افراد مبتلا به سوریازیس در درمان علائم این بیماری نیز مفید است.


آووکادو
آووکادو منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا-3 است.
یک رژیم غذایی با میزان کم امگا-3 می تواند به پوستی خشک و پوسته پوسته و درماتیت منجر شود.


چای سبز
چای سبز ممکن است به جلوگیری از پیری پوست ناشی از صدمات نور خورشید که می تواند به هایپرپیگمانتاسیون، خشکی پوست و دیگر نشانه های آسیب پرتوهای فرابنفش منجر شود، کمک کند.
چای سبز می تواند محتوای کلاژن و فیبر الاستین در پوست را افزایش دهد و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. این ممکن است به پوستی نرم‌تر و مرطوب‌تر منجر شود.


زردچوبه
کورکومین موجود در زردچوبه دارای خواص ضد التهاب است.
مطالعه ای در سال 2019 نشان داد که کورکومین می تواند به مبارزه با آثار سوریازیس و درماتیت کمک کند. استفاده موضعی از کورکومین ممکن است به بهبود آکنه کمک کند زیرا این ترکیب از خواص آنتی بیوتیک برخوردار است.


غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد

رخی مواد غذایی، نوشیدنی ها و مواد دیگر می توانند موجب خشکی پوست شوند.
مطالعه ای در سال 2020 نشان داد که یک رژیم غذایی سرشار از چربی می تواند موجب التهاب پوست شود که می تواند در عملکرد محافظتی پوست اختلال ایجاد کند. افزون بر این، مصرف غذاهای شیرین یا پخته شده می تواند موجب التهاب و تغییر در ضخامت پوست شود.
نوشیدن الکل می تواند موجب خشکی پوست شود و در توانایی پوست برای محافظت در برابر عناصر خارجی اختلال ایجاد کند.
افزون بر این، سیگار کشیدن می تواند ضخامت پوست را تغییر داده و موجب خشکی پوست و تغییر پیگمانتاسیون شود.


چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

اگر خشکی پوست در زندگی روزانه فرد تداخل ایجاد کرده و درمان های خانگی مانند مرطوب سازی و مصرف یک رژیم غذای سالم و متعادل به بهبود این شرایط کمک نکرده اند، باید به پزشک مراجعه کند.
پزشک شرح حال فرد را دریافت می کند و این که آیا دلیلی زمینه ای موجب خشکی پوست شده است را بررسی کرده و به وی در انتخاب بهترین روش درمان کمک می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha