دوشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹

این روزها با شیوع افسارگسیخته کرونا در کشور مواجهیم و آمار ابتلا هر روز در استان‌ها بالاتر میرود اما از ابتدای پاندمی کرونا تا‌کنون هر بار دلایل متفاوتی باعث افزایش این آمار شده است؛ شاید این‌بار سفرهای نوروزی. در جریان مسافرت‌ها و تردد بین شهری، استان‌هایی که به‌عنوان شاهراه‌های ارتباطی شناخته می‌شوند، آسیب بیشتری از کرونا دیدند. دلیل آن هم عبور و توقف بیشتر مسافران بود. البرز، قزوین، قم و مرکزی از جمله استان‌هایی هستند که نه سفر به آنها پایانی دارد و نه آمار یک سال گذشته کرونایشان در نقطه کاهش، ثابت مانده است.

شیوع کرونا در شاهراه‌های ایران

سلامت نیوز:این روزها با شیوع افسارگسیخته کرونا در کشور مواجهیم و آمار ابتلا هر روز در استان‌ها بالاتر میرود اما از ابتدای پاندمی کرونا تا‌کنون هر بار دلایل متفاوتی باعث افزایش این آمار شده است؛ شاید این‌بار سفرهای نوروزی. در جریان مسافرت‌ها و تردد بین شهری، استان‌هایی که به‌عنوان شاهراه‌های ارتباطی شناخته می‌شوند، آسیب بیشتری از کرونا دیدند. دلیل آن هم عبور و توقف بیشتر مسافران بود. البرز، قزوین، قم و مرکزی از جمله استان‌هایی هستند که نه سفر به آنها پایانی دارد و نه آمار یک سال گذشته کرونایشان در نقطه کاهش، ثابت مانده است.

البرز؛ مسیر عبور 14استان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،سخنگوی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه این استان چند ویژگی خاص دارد که مشکلات را در آن بیشتر می‌کند، می‌گوید: «البرز پرتراکم‌ترین استان ایران است. هرچقدر تراکم جمعیت بیشتر باشد احتمال شیوع بیماری در یک شهر یا استان بالاتر می‌رود. روزانه چندین‌هزار‌نفر برای کار بین تهران و کرج تردد میکنند، از سوی دیگر البرز مسیر عبور 14استان است که البته مسافران بسیاری هم در آن توقف میکنند. اضافه شدن این مسافران به جمعیت متراکم استان می‌تواند شیوع کرونا را افزایش دهد و مشکلات جدی برای استان پدید آورد.»«مهرداد بابایی» با بیان اینکه الگوی شیوع کرونا در تهران و کرج مشابه هم است، میافزاید: «رفت‌وآمد شهروندان استان‌های همجوار به البرز هم یکی دیگر از مشکلات ماست. در ضلع غربی البرز، آبیک استان قزوین قرار دارد که شهروندان آن تردد بسیاری به البرز دارند و حتی بسیاری از روستاییان این شهرستان برای درمان به هشتگرد می‌آیند.»وی اظهار میکند: «درست است که مراودات بین استان‌ها اجتناب‌ناپذیر است اما کرونا زمانی قابل‌کنترل خواهد بود که همه استان‌ها به یک میزان پروتکل‌ها را رعایت کنند و مردم از سفر‌های تفریحی بپرهیزند. نوروز امسال تردد به استان ما دوبرابر شد.

حتی حوادث جادهای البرز 89درصد افزایش یافت، پس از آن همزمان با پایان تعطیلات نوروزی موج جدید بیماری آغاز شد و موارد ابتلا بالا رفت. این آمار نشان میدهد که کاهش تردد چه اندازه می‌توانست به جلوگیری از افزایش بیماری کمک کند.»

مرکزی، چهارراه مواصلاتی کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مرکزی، این استان را چهارراه مواصلاتی کشور میداند و درباره مشکلات آن می‌گوید: «مرکزی بر سر راه ارتباطی بسیاری از استان‌هاست.تهران، لرستان، همدان و جنوب ایران به‌ویژه خوزستان از طریق استان ما به یکدیگر متصل شده‌اند.»یاسر قربانی ادامه میدهد: «از سوی دیگر مرکزی،استانی صنعتی است و شهرک‌های صنعتی متعددی هم دارد، همین موضوع موجب میشود که عبور و مرور در استان اجتناب‌ناپذیر باشد.

اگر هر یک از این خودروها مدت زمان کوتاهی در استان توقف کنند و در رستوران و پمپ‌بنزینها با مردم تعامل داشته باشند، میتوانند باعث شیوع کرونا شوند.»وی با بیان اینکه استان مرکزی امسال با مشکل سفرهای تفریحی نیز مواجه بوده است، اظهار می‌کند: «امسال چند تور مسافرتی از خوزستان به نقاط خوش آب‌وهوای استان سفر کردند که با پیگیری مسئولان این تورها خارج شده و مشکل برطرف شد. خوشبختانه چند روزی است که آمار مراجعه سرپایی کرونا به مراکز درمانی استان کاهش پیدا کرده است، اما اگر هشدارها و نکات ایمنی رعایت نشود این آمار دوباره می‌تواند افزایش یابد.»


قزوین؛ راه رسیدن به شمال

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز درباره مشکلات این راه عبوری شمال کشور  میگوید:« قزوین محل عبور 16استان کشور است و ترددهای زیاد این استان از جمله عوامل افزایش ویروس کروناست.» «جلال رحمانی» با بیان این موضوع، میافزاید: «فقط تردد عبوری نیست که مشکلآفرین شده است. قزوین شهرکهای صنعتی زیادی دارد که با استان البرز رفت‌وآمد و مراوده بسیاری دارند. بسیاری از مهندسان، اعضای هیأت‌مدیره و کارگران این شهرک‌ها ساکن تهران و البرز هستند و همین رفت‌وآمد بین چند استان موجب انتقال بیشتر ویروس به قزوین میشود.»

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اهالی استان گیلان ساکن قزوین و البرز هستند، اظهار میکند: «این گروه از شهروندان ما مدام در حال تردد بین 3استان هستند و چرخش ویروس در این ترددها بسیار شایع است. از طرفی بسیاری از ساکنان استانهای جنوبی کشور برای رفتن به شمال حتی از تهران هم نمیگذرند و با عبور از اصفهان، قم و بوئین‌زهرا به قزوین میآیند.»

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین امسال را یکی از سالهای شلوغ استان در نوروز اعلام میکند و میگوید: «نوروز امسال تنها سالی بود که همه هتلهای قزوین پر بود زیرا مسافران به جای شمال راهی این استان شده بودند. ثبت حدود 6میلیون تردد در استان، عمق ماجرا را نشان میدهد. اگر یک‌دهم این ترددها برای رفع نیازهای خود در قزوین تردد کرده باشند، برای شیوع کرونا در استان کافی است.»رحمانی درباره راهکار توقف چرخه بیماری میگوید: «متأسفانه ترس از بیماری از بین رفته است. مردم باید بیش از گذشته پروتکل‌ها را رعایت کنند و همه خطرات بیماری را دوباره به یاد بیاورند.»


قم؛ مسیر تردد 17استان

مدیرکل مدیریت بحران قم و جانشین ستاد کرونای درباره شرایط این استان اظهار می‌کند: «مسیر تردد 17استان از قم است. مجتمعهای بینراهی متعددی در این مسیر وجود دارد که مسافران بسیاری در آنها توقف میکنند. از سوی دیگر مذهبی بودن قم موجب میشود که خیل عظیمی از هموطنان سر راه خود برای زیارت وارد قم شوند. این موضوع واقعا نگران‌کننده است زیرا این میزان از تردد می‌تواند شیوع کرونا را در استان بسیار افزایش دهد.»«محسن اوروجی» ادامه میدهد: «قم یک استان مهمان‌پذیر و خدماتی است. شیوع کرونا ضربات اقتصادی زیادی را به استان وارد کرده است، با این حال از همه هموطنان درخواست میکنیم به جز مواقع ضروری به شهر قم وارد نشوند.»


آمار خیره‌کننده سفرهای نوروزی نشان میدهد اگر ممنوعیت‌های سراسری نباشد، نمی‌توان بسیاری از مردم را از سفر منصرف کرد. شاید اگر این حجم از سفرهای غیرضروری نبود، امروز شاهد جولان کرونا در مسیرهای پرتردد کشور نبودیم. در این شرایط مسئولان بهداشتی استان‌های پرتردد برای برون‌رفت از بحران یک جمله مشترک دارند؛ آنها معتقدند همه با هم باید فاصله‌گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی را رعایت کنند تا چرخ کرونا جایی بایستد. امیدوارند سفرها کاهش یابد و ترددهای غیرضروری اتفاق نیفتد. هرچند چنین آرزویی به‌راحتی محقق نمی‌شود مگر با قوانینسفت و سخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha