یك میلیون مورد جدید تنها ظرف سه روز؛ هند و آمار ابتلا و مرگ‌ومیرهای ناشی از كرونای این كشور تبدیل به آینه‌ای تمام‌نما از آن واقعیتی شده‌اند كه كووید 19 می‌تواند بر سر دنیا بیاورد.

مرگ در صف انتظار واكسن و اكسیژن

سلامت نیوز: یك میلیون مورد جدید تنها ظرف سه روز؛ هند و آمار ابتلا و مرگ‌ومیرهای ناشی از كرونای این كشور تبدیل به آینه‌ای تمام‌نما از آن واقعیتی شده‌اند كه كووید 19 می‌تواند بر سر دنیا بیاورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد ، بیش از یك‌سال از شیوع جهانی این بیماری گذشته و هر قدر هم كه تصاویر پر از مرگ و تلخی را در این یك‌سال دیده باشید، تصاویری كه از هند مخابره می‌شوند مانند سیلی به صورت مخاطب فرود می‌آیند. تصویر زمین بایری در دل شهر كه محل سوزاندن جسدها شده‌اند را میلیون‌ها نفر دیده‌اند، تصویر تخت‌های نزدیك به هم كه بر هر كدام بیماری زیر ماسك اكسیژن خوابیده و خبرهایی كه حاكی از كمبود امكانات است؛ هزاران نفر هر روز به جمعیت موارد ابتلا به كرونا افزوده می‌شود و كشورهای دیگر در تلاشند تا شاید باری از این آوار بیمارستانی بردارند.

گذشته از امریكا و انگلستان كه بخشی از مایحتاج نظام سلامت هند را تامین می‌كنند و تلاش دارند تا تولید واكسن در این كشور افزایش پیدا كند، حتی پاكستان هم پیشنهاد كمك داده است. یك ماه پیش از شروع این موج مرگبار بود كه اطلاعات موجود در مورد میزان پادتن نوید از این می‌دادند كه بسیاری از مردم در شهرهایی مانند دهلی تا آن لحظه میزبان ویروس شده بودند و پژوهشگران را به این نتیجه رساندند كه بدترین بخش پاندمی برای این كشور به پایان رسیده است.

نشریه نیچر چند روز پیش نوشت: «پژوهشگران در هند تلاش دارند بفهمند كه دلیل این اوج‌گیری پیش‌بینی نشده چیست، موجی كه ممكن است به خاطر تلاقی ناگوار عواملی مانند ظهور یك واریانت تازه، افزایش تعاملات اجتماعی بدون محدودیت و واكسیناسیون حداقلی ایجاد شده باشد.»  موج تازه ابتلا در هند از ماه مارس (حدود یك ماه پیش) آغاز شد و از آن زمان نمودار رشد سر به آسمان گذاشته است.

روز گذشته هند بیش از 352 هزار مورد جدید از ابتلا و بیش از 2 هزار و 800 مرگ را ثبت كرد. روز گذشته برای پنجمین روز متوالی بود كه آمار هند از تمامی آمارهای ثبت شده جهانی از آغاز كرونا تاكنون بیشتر بود. دهلی، در وخیم‌ترین حالت از نظر ابتلا قرار دارد و با توجه به همین وخامت است كه تعطیلی‌ها و محدودیت‌های پایتخت تا روز سوم ماه مه، یعنی یك هفته دیگر تمدید شد.

سی‌ان‌ان گزارش كرده است كه این شهر با كمبود قابل توجه اكسیژن در بیمارستان‌ها دست و پنجه نرم می‌كند. دهلی برای تامین اكسیژن به دولت مركزی وابسته است و در نبود كپسول‌های كافی، چندین بیمارستان در صفحه توییتر خود پیغام نیاز به كمك فوری گذاشته‌اند. سی‌ان‌ان نوشته است: «روز شنبه دست‌كم 20 نفر در وضعیت وخیم بیماری به خاطر تاخیر در رسیدن اكسیژن به یكی از بیمارستان‌های دهلی جان خود را از دست دادند.»

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفته است كه دولتش 551 مركز تولید اكسیژن در هر منطقه ایجاد خواهد كرد تا از در دسترس بودن آن اطمینان حاصل كند. در عین حال خشم و انتقادهای تند علیه او و دولتش در حال افزایش است. در گزارش سی‌ان‌ان آمده: «بسیاری به ناچار برای نجات جان عزیزان‌شان رو به بازار سیاه آورده‌اند.»

همزمان با وخامت شرایط كرونا در هند و به صورت ویژه در دهلی، منتقدان دولت مودی توییتر را تبدیل به بستر اعتراضات خود كردند. اغلب انتقادات به این اشاره داشتند كه دولت مودی اجازه برگزاری تجمعات بزرگ مذهبی و سیاسی را صادر كرده بوده و همین سبب رشد ناگهانی آمار ابتلا شد. در روزهای گذشته دولت هند از توییتر خواست تا تعدادی از پیام‌های انتقادی از شیوه كنترل شیوع كووید ۱۹ در این كشور را حذف كند. خبرگزاری رویترز نوشته است كه این درخواست روز 23 آوریل (چهار روز پیش) به ثبت رسیده. روز گذشته مشخص شد كه توییتر به درخواست دولت هند برای حذف دست‌كم 20 توییت انتقادی عمل كرده است؛ از جمله توییت‌های یكی از دولتمردان ایالت بنگال غربی، یك وكیل و یك فیلمساز. اقدامی كه حالا علاوه بر خشم از دولت این كشور، انتقادات گسترده‌ای را هم به سمت شركت توییتر هدایت كرده.

میرزا صایب‌بیگ، وكیلی كه توییت انتشف=قادی او از جمله توییت‌های حذف شده بود به گاردین گفته است: «سركوب اطلاعات و انتقادات به دولت نه تنها برای مردم هند خطرناك است، بلكه مردم در سراسر جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد.»

كمك و ممنوعیت همزمان

در روزهای تیره و تار هند، همسایه‌اش پاكستان كه سابقه‌ای طولانی در درگیری و تعارض منافع با هم دارند، پیغام همبستگی با مردم این كشور صادر كرد. عمران خان، نخست‌وزیر پاكستان روز شنبه در توییتر خود نوشت:

«می‌خواهم همبستگی خود را با مردم هند كه در حال مبارزه با موج خطرناك كووید 19 هستند، اعلام كنم. دعای ما بهبود سریع تمام كسانی است كه از پاندمی رنج می‌برند. ما باید در این چالش جهانی كه رو در روی بشریت قرار گرفته است همراه با هم بجنگیم.» پاكستان پیشنهاد ارسال ونتیلاتور و سایر كمك‌های پزشكی به هند داده است.  یك سوی ماجرای ارسال كمك به هند هم البته امریكاست.

سی‌ان‌ان به نقل از مقامات كاخ سفید خبر داده است كه وزارت دفاع این كشور اقلام امدادی و كمكی از جمله ونتیلاتور، تست‌های تشخیص سریه و اقلام درمانی به هند ارسال می‌كند. در عین حال این شبكه خبری امریكایی ناگفته نگذاشته است كه ایالات متحده در ابتدای سال جاری میلادی دستور ممنوعیت موقت ارسال مواد خام ضروری برای تهیه واكسن را هم صادر كرده بود.

این تصمیم سبب شد كه شركت‌های تولید واكسن در سراسر دنیا از جمله موسسه سرم هند (از عمده‌ترین تولیدكنندگان واكسن آكسفورد- آسترازنكا) با كمبود مواد اولیه مواجه شوند و به ناچار برای تهیه اقلام مورد نیاز برای تولید واكسن به دنبال منابع دیگری بگردند. ایجاد ممنوعیت در حالی كه امریكا در شرایط خوبی به لحاظ اجرای واكسیناسیون عمومی قرار دارد نقدهای بسیاری را به همراه داشته.

آدار پوناوالا، مدیرعامل انستیتو سرم هند روز 16 آوریل (10 روز قبل) جو بایدن، رییس‌جمهور امریكا را مورد خطاب قرار داد و در توییتر نوشت: «اگر حقیقتا در نبرد با ویروس متحد هستیم، از جانب صنعت واكسن‌سازی خارج از ایالات متحده فروتنانه از شما تقاضا می‌كنم كه ممنوعیت صادرات مواد خام به خارج از ایالات متحده را‌ بردارید تا تولید واكسن سرعت بگیرد.» روز شنبه كاخ سفید اعلام كرد كه بخشی از این ممنوعیت صادرات مواد خام را برمی‌دارد تا هند بتواند تولید واكسن را سرعت ببخشد. سی‌ان‌ان باز هم اشاره كرده است: «با این حال در این بیانیه اشاره‌ای به در اختیار گذاشتن واكسن آسترازنكا نشد، واكسنی كه ذخایر ده‌ها هزار تنی آن در ایالات متحده موجود است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha