وقتی برگه داوطلبان تزریق واکسن را امضا می‌کردند ایمان داشتند این راه به موفقیت ختم خواهد شد. هر روز در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مطالبی از خطرات این واکسن می‌دیدند اما اینها برای یک پزشک متخصص همان معنایی را ندارد که برای ما.

واکسن ایرانی از زبان داوطلبان تزریق

سلامت نیوز:وقتی برگه داوطلبان تزریق واکسن را امضا می‌کردند ایمان داشتند این راه به موفقیت ختم خواهد شد. هر روز در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها مطالبی از خطرات این واکسن می‌دیدند اما اینها برای یک پزشک متخصص همان معنایی را ندارد که برای ما.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ، به هرحال داوطلب تزریق واکسن ایرانی شدند و حالا هم می‌گویند وقتی داوطلبانه واکسن ایرانی را تزریق کردند خیلی از دانشجویان خودشان، همکاران و لااقل بخشی از مردم به واکسن ایرانی اعتماد پیدا کردند. سید ناصر عمادی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و پزشک بدون مرز و دکتر سید رسول مظهری متخصص ژنتیک، دو پزشکی هستند که در میان 50 داوطلب تزریق واکسن «کووایران برکت» در فاز اول و دوم حضور داشته‌اند. می‌گویند داوطلب شدن برای تزریق واکسن ایرانی بزرگترین تصمیم زندگی‌شان بوده و نتایج خوبی هم تا امروز گرفته‌اند.

از نگاه آنها دنیای بعد از تزریق واکسن، دنیای ایمن و بازگشت به زندگی عادی است.دکتر سیدناصر عمادی می‌گوید مقابله با ویروس کرونا مثل دفاع مقدس است، باید برای نجات مردم جانفشانی کرد: «من افتخار جانبازی دارم و  از شهدا یاد گرفته‌ام در راه وطن باید از همه چیز گذشت. اگر دیروز با سلاح و مهمات از کشور دفاع می‌کردیم امروز باید با واکسن از مردم و کشور دفاع کنیم.

با این نگاه به‌عنوان یک پزشک و استاد دانشگاه داوطلب تزریق واکسن ایرانی شدم تا سهمی در نتیجه دادن تحقیقات و تولید این واکسن داشته باشم. روزی که قرار شد واکسن ایرانی برکت تزریق کنم امضا و اثر انگشت گرفتند تا اگر دچار عارضه‌ای شدم، مدعی نباشم.

البته من با کارگر یا کارمندی که داوطلب تزریق واکسن شده فرقی ندارم و هدف همه سربلندی ایران در مسیر این دستاورد بزرگ علمی است. فقط می‌خواستم به‌عنوان یک پزشک برای همکاران و دانشجویان خودم قوت قلبی باشم. می‌دانستم وقتی داوطلب تزریق واکسن ایرانی شوم خیلی از دوستان و دانشجویان و مردمی که طی سال‌ها طبابت با آنها برخورد دارم ،اعتمادشان به تولید ملی بخصوص در زمینه واکسن بیشتر می‌شود. این را در پیام‌هایشان حس می‌کنم.

برخی با تعجب می‌پرسند مگر ایران می‌تواند واکسن تولید کند؟ خیلی‌ها هم می‌گویند با توجه به اینکه شما در بسیاری از کشورهای دنیا کارهای تحقیقاتی و علمی انجام داده‌اید، کار شما باعث شد به واکسن ایرانی اطمینان پیدا کنیم. حتی تعدادی از هموطنان ایرانی که در اروپا زندگی می‌کنند می‌گویند چون شما تزریق کرده‌اید و نتایج آن هم تا حالا رضایتبخش است ماهم منتظر واکسن ایرانی می‌مانیم.»

دکتر عمادی اعتماد به واکسن ایرانی را بهترین تصمیم زندگی‌اش می‌داند و معتقد است برای مقابله با کرونا واکسن ایرانی می‌تواند نقش مهمی داشته باشد: «موفقیت این واکسن بسیار بالا است. گرچه ممکن است مثل خیلی از واکسن‌ها چند درصدی هم خطر داشته باشد. خوشبختانه این واکسن عارضه‌ای در من ایجاد نکرد و باعث تولید آنتی‌بادی شد.

بعد از تزریق هر دو دوز واکسن برکت عارضه کمی داشتم و بعد از چهار روز قرنطینه طی چهار مرحله آزمایش مشخص شد فعالیت همه اندام‌های بدنم نرمال است. آنتی بادی خونم افزایش پیدا کرده و در روزهای آینده نیز بالاتر هم خواهد رفت. وقتی نتایج اثربخشی واکسن را برای مردم تشریح می‌کنم اعتماد آنها بیشتر می‌شود.

در تیرماه هم وقتی به تولید انبوه برسد به‌طور حتم مردم تمایل بیشتری برای تزریق این واکسن خواهند داشت. بزرگ‌ترین سؤالی که ممکن است در این زمینه مطرح ‌شود این است که با توجه به فاکتورهای مثبت واکسن ایرانی چرا زودتر برای تولید آن اقدام نکردیم؟ واقعیت این است اگر این کار زودتر انجام می‌شد امروز می‌توانستیم بسیاری از مردم را در برابر کرونا واکسینه کنیم.»

دکتر سید رسول مظهری هم می‌گوید روزی که برای تزریق واکسن ایرانی داوطلب شدم به این باور رسیده بودم که من هم باید برای بومی‌سازی این دستاورد بزرگ علمی سهمی داشته باشم. حس بسیار خوبی است که برای به ثمر رسیدن این پروژه بزرگ علمی که محققان کشور برای آن تلاش زیادی کرده‌اند پیشگام شویم و همه خطرات احتمالی را بپذیریم تا این کار پیش برود: «به‌عنوان یک پزشک معتقدم ارزش کار یک داوطلب عادی برای تزریق واکسن ایرانی که دانش پزشکی هم ندارد از کاری که من کردم بالاتر است.

همه 1200 نفری که برای دریافت واکسن ایرانی کرونا داوطلب شده بودند انگیزه ملی و معنوی داشتند و به مراتب کار آنها از من که نسبت به این واکسن شناخت دارم و همه احتمالات را بررسی کرده بودم بیشتراست. باید با صبر و بردباری به محققان ایرانی کمک کنیم تا هرچه زودتر این واکسن را به مرحله تولید انبوه برسانند و در فضای مجازی واکسن هراسی نکنیم.من اطمینان دارم که از نمونه‌های خارجی بهتر خواهد بود.»

دکتر مظهری درباره ویژگی‌های این واکسن ایرانی و دلایل برتری آن نسبت به واکسن‌های خارجی توضیح می‌دهد: «از ابتدا در روند تولید واکسن کووایران برکت حضور داشتم و معتقدم واکسن ایرانی به چند دلیل برتر از واکسن‌های خارجی است. اول اینکه واکسن‌هایی مثل فایزر که در خارج تولید می‌شوند پلتفرم جدید دارند. این پلتفرم بر اساس ژنوم ویروس است و محققانی که این واکسن را تولید کرده‌اند هنوز درباره پلتفرم آن تجربه کافی ندارند. به‌طور حتم اگر شرایط اپیدمی و اضطرار نبود FDA و WHO به این زودی به این واکسن مجوز نمی‌دادند و باید مطالعات در زمینه این نوع واکسن کامل می‌شد. به نظر من ریسک تزریق این نوع واکسن‌ها بالاست اما پلتفرم واکسن ایرانی یکی از چند نوع واکسنی است که قبلاً تجربه شده و مثل واکسن سرخک یا واکسن‌های دیگری است که 70 سال است در ایران تولید می‌شود.اگر هم ایران واکسن کرونا را تولید نمی‌کرد و قرار بود از خارج وارد کنیم منتظر می‌ماندم تا واکسنی که با این پلتفرم تولید می‌شود وارد شود. مثل واکسن بهارات هند یا اسپوتنیک روس. دوم اینکه با تولید واکسن ایرانی می‌توانیم از وارد کردن واکسن بی‌نیاز شویم.»

دکتر مظهری درباره اثربخشی واکسن ایرانی و نتایجی که بعد از تزریق واکسن به آن رسیده است هم به نکات جالبی اشاره می‌کند: «بعد از تزریق هر دو دوز واکسن شرایط خوبی دارم و در مقایسه با همکاران دیگر که واکسن خارجی دریافت کرده‌اند عارضه کمتری داشتم. سطح آنتی بادی خونم در آزمایش‌های مختلفی که انجام دادم افزایش پیدا کرده.

قبل از تزریق نوبت دوم آنتی بادی روی عدد 4/5 قرار داشت و از 28 روز بعد از تزریق دوم انتظار داریم که سطح آنتی بادی بیشتر هم بشود. با تزریق این واکسن به‌دنبال این بودیم که دو موضوع ایمن و اثربخش بودن آن را بررسی کنیم. خوشبختانه شواهد نشان می‌دهد که ایمنی این واکسن بالا است. البته در بحث ماندگاری آنتی بادی باید دید در طول زمان چه اتفاقی می‌افتد.

حتی کسانی که واکسن خارجی هم زده‌اند باید در طول زمان بررسی شوند که میزان ماندگاری آنتی بادی در بدن آنها چه مقدار است. آیا هر سال نیاز به تزریق مجدد هست یا با یک بار تزریق ایمنی طولانی مدت ایجاد می‌شود؟»دنیای بعد از تزریق واکسن دنیای شیرینی است. این دنیا زمانی زیباتر می‌شود که همه مردم با تزریق واکسن ایمن شوند.

دکتر عمادی از حس اعتمادی که بعد از تزریق واکسن پیدا کرده این گونه می‌گوید: «بعد از تزریق واکسن ایرانی با حس اعتماد و اطمینان خاصی از خانه خارج می‌شوم، با شور و اشتیاق بیشتری برای خدمت به مردم به کلینیک و بیمارستان می‌روم چون یک قوت قلب و سیستم دفاعی در خودم حس می‌کنم و همین حس باعث می‌شود کمتر خسته شوم.»

دکتر مظهری هم معتقد است دنیای بعد از واکسن زمانی زیباتر می‌شود که همه مردم با تزریق واکسن ایمن شوند: «به هر حال ممکن است من و داوطلبان دیگر بعد از تزریق واکسن کمتر استرس داشته باشیم اما وقتی همه مردم جامعه واکسن دریافت کنند و ایمن شوند آن وقت دنیای متفاوت‌تری را باهم تجربه می‌کنیم. فاز سوم تزریق این واكسن به داوطلبان روز یكشنبه آغاز شد و امیدوارم با تولید و تزریق گسترده واکسن ایرانی در نیمه دوم سال بتوانیم جامعه را در برابر این ویروس ایمن کنیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha