دوشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۴
کد خبر: 311232

با شروع واکسیناسیون سراسری در ایران حالا حرف و حدیث ها راجع به واکسن کرونا و عوارض و انواع مختلف آن بسیار است، اما در این بین شایعاتی مطرح می شود که ممکن است روند واکسیناسیون را مختل کرده و بسیاری را از تزریق واکسن محروم کند. از جمله این شایعات ابتلا به کرونا پس از تزریق واکسن است!

با تزریق واکسن، به "کرونا" مبتلا می‌شویم؟

سلامت نیوز: با شروع واکسیناسیون سراسری در ایران حالا حرف و حدیث ها راجع به واکسن کرونا و عوارض و انواع مختلف آن بسیار است، اما در این بین شایعاتی مطرح می شود که ممکن است روند واکسیناسیون را مختل کرده و بسیاری را از تزریق واکسن محروم کند. از جمله این شایعات ابتلا به کرونا پس از تزریق واکسن است!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، بسیاری افراد تصور دارند که در تولید واکسن کرونا از خود ویروس کرونا استفاده شده  و اگر واکسن را تزریق کنند احتمال ابتلا به کرونای خفیف در آنها وجود دارد و تب و لرز خفیف بعد از تزریق واکسن هم مربوط به علائم این بیماری است. تصوری که توسط متخصصان و کارشناسان کاملا مردود اعلام شده است.

دکتر سیاوش وزیری متخصص بیماریهای عفونی در این رابطه در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: عوارض عمومی واکسن کرونا شامل تب و لرز خفیف است که در کوتاه مدت بروز کرده و برطرف می شود و این عوارض ربطی به علائم بیماری کرونا ندارد.

وی افزود: تزریق واکسن کرونا، هیچ وقت موجب ابتلای افراد به کرونا نمی شود و افرادی که واکسن زده اند تست PCR آنها منفی می شود و این امر نشان می دهد که واکسن کرونا به هیچ عنوان موجب انتقال این بیماری نمی شود.

وزیری به واکسن های تزریق شده در کشور اشاره کرد و افزود: واکسن "اسپوتنیک" ساخت کشور روسیه است که از آدنوویروس های انسانی تولید شده، واکسن آسترازنکا هم تولید کشور کره جنوبی است که در ساخت آن از آدنوویروس های شامپانزه استفاده شده است.

وی افزود: در دو نوع واکسن سینوفارم چین و بهارات هند هم از ویروس کرونای غیرفعال شده در تولید آنها استفاده شده، بنابراین این چهار نوع واکسن هرگز موجب انتقال بیماری کرونا نمی شوند.

وزیری خاطرنشان کرد: اگر در برخی موارد افراد بعد از تزریق واکسن، به کرونا مبتلا شده اند به دلیل این بوده که افراد در زمان تزریق واکسن در دوره نهفتگی بیماری قرار داشته اند که برحسب اتفاق مقارن با تزریق واکسن کرونا شده است.

این متخصص بیماری های عفونی خطرنشان کرد: از طرفی دُز اول واکسن ها ایمنی محدود ایجاد کرده و سطح ایمنی مطمئن پس از تزریق دُز دوم واکسن صورت می گیرد، بنابراین در این فاصله هم افراد باید احتیاط بیشتری داشته باشند، زیرا احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد.

وی افزود: پس از تزریق واکسن هم احتمال ابتلا به کرونا وجود دارد، اما این ابتلا به شکل خفیف یا بی علامت خواهد بود و موارد شدید بیماری در افرادی که واکسینه شده اند، نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha