چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 311295

نشستن طولانی مدت به‌شدت برای گوارش بد است و درنتیجه روی سلامت روده نیز تأثیر منفی دارد. دیر زمانی است که می‌دانیم فعالیت‌های جسمانی مانند دویدن و شنا کردن می‌توانند به حرکات روده کمک کنند که نظم گوارشی را در پی دارد.

دشمنان روده را بشناسید!

سلامت نیوز: نشستن طولانی مدت به‌شدت برای گوارش بد است و درنتیجه روی سلامت روده نیز تأثیر منفی دارد. دیر زمانی است که می‌دانیم فعالیت‌های جسمانی مانند دویدن و شنا کردن می‌توانند به حرکات روده کمک کنند که نظم گوارشی را در پی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از زندگی آنلاین، نشستن طولانی مدت به‌شدت برای گوارش بد است و درنتیجه روی سلامت روده نیز تأثیر منفی دارد. دیر زمانی است که می‌دانیم فعالیت‌های جسمانی مانند دویدن و شنا کردن می‌توانند به حرکات روده کمک کنند که نظم گوارشی را در پی دارد. سلامت روده  نقش مهمی در حفظ سلامت و تندرستی کلی انسان ایفا می‌کند. در حقیقت، دانشمندان در حال حاضر گمان می‌کنند سلامت روده می‌تواند در طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها، از آکنه تا افسردگی و اختلالات توجه، نقش داشته باشد.سلامت روده به دلایل بسیاری مهم است، اما یکی از عوامل اصلی که بر اهمیت آن می‌افزاید، توانایی جذب مواد مغذی به‌طور مؤثر از خوراکی‌های مصرفی است. درنتیجه، اگر از جمعیت باکتری‌های خوب و ارزشمند روده محافظت نکنید، این‌که تا چه اندازه خوب و سالم غذا بخورید شاید چندان اهمیت نداشته باشد. در ادامه با برخی عادات که می‌توانند به ضرر سلامت روده تمام شوند، بیشتر آشنا می‌شویم.

استرس بیش‌ازاندازه

آثار جسمانی استرس بسیار روشن هستند: هنگامی‌که دچار استرس هستیم، بدن هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین را ترشح می‌کند، که ما را در وضعیت «جنگ یا گریز» قرار می‌دهد. در این شرایط جریان خون به سمت اندام‌های گوارشی کاهش می‌یابد که می‌تواند مشکل بزرگی برای سلامت روده باشد.هورمون‌های استرس ما را از حالت «استراحت و گوارش» خارج کرده و واکنش جنگ یا گریز را فعال می‌سازند. در این شرایط بدن انرژی را از سمت عملکردهای غیر ضروری (به‌عنوان‌مثال گوارش غذا) به سمت قلب و عضلات منتقل می‌کند تا امکان ارائه واکنشی سریع فراهم شود. اما این به معنای توقف موقتی ترشحات گوارشی و تحرک روده است.

نشستن طولانی‌مدت

 نشستن طولانی‌مدت به‌شدت برای گوارش بد است و درنتیجه روی سلامت روده نیز تأثیر منفی دارد. دیرزمانی است که می‌دانیم فعالیت‌های جسمانی مانند دویدن و شنا کردن می‌توانند به حرکات روده کمک کنند که نظم گوارشی را در پی دارد. بدون تردید، یک سبک زندگی کم‌تحرک می‌تواند سرعت هر چیزی را کاهش دهد.

نوشیدن بیش‌ازاندازه قهوه

همان‌گونه که عصبی بودن و احساس استرس محرک ترشح هورمون‌های استرس است، و غفلت بدن از گوارش را به همراه دارد، کافئین بیش‌ازاندازه نیز عامل محرک دیگری است که ترشح این هورمون‌ها را به همراه دارد.

استفاده غیرضروری از آنتی‌بیوتیک‌ها

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها به مشکلی بزرگ در دنیای امروز تبدیل شده است. پزشکان بیش از هر زمان دیگری نگران تعداد باکتری‌هایی هستند که در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده‌اند.یک دلیل دیگر برای پرهیز از استفاده غیرضروری از آنتی‌بیوتیک‌ها این است که می‌توانند موجب مرگ باکتری‌های خوب در روده شوند.افزون بر این، حفظ جمیعت باکتری‌های خوب به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و ممکن است حتی به پیشگیری از ابتلا به حساسیت‌های غذایی کمک کند.

مصرف ناکافی مواد غذایی قلیایی‌ساز

مواد غذایی قلیایی‌ساز به پیشگیری از بازگشت اسید معده و دیگر مشکلات گوارشی کمک می‌کنند و اساساً یک مزیت برای سلامت کلی دستگاه گوارش محسوب می‌شوند. بر همین اساس، محصولاتی مانند سبزیجات برگ‌دار تیره، سبزیجات ریشه‌ای مانند شلغم و چغندر و سرکه سیب را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

غذا خوردن سریع

خیلی ساده به نظر می‌رسد، اما بسیاری از ما این نکته را فراموش می‌کنیم که هر چه غذا را بهتر بجویم، گوارش آن آسان‌تر خواهد بود و گاز و نفخ کمتری در دستگاه گوارش شکل می‌گیرد.

غذا خوردن بیش‌ازاندازه و بی‌وقت

پیش‌ازاین اشاره شد که ورود به حالت استراحت و گوارش در طول روز برای انسان اهمیت دارد. اما به نظر می‌رسد در دنیای مدرن امروز ما به غذا خوردن در 24 ساعت شبانه‌روز و هفت روز هفته تمایل داریم. این شرایطی نیست که انسان برای آن تکامل یافته باشد.

 پژوهش‌های بیشتری به تاثیرات مثبت روزه گرفتن، اغلب به روزه‌داری متناوب ارجاع می‌شود، اشاره دارند. این‌که بین وعده‌های غذایی خود به دستگاه گوارش استراحت دهید، بدون تردید چیزی است که تشکر دستگاه گوارش را به همراه خواهد داشت.

مصرف ناکافی فیبر

فیبر برای سلامت دستگاه گوارش انسان اهمیت ویژه‌ای دارد. فیبر نامحلول با عبور از دستگاه گوارش به پاک‌سازی هر آنچه در آن گیر کرده است، کمک می‌کند.

مصرف بیش از اندازه قند

قند مشکلی بزرگ برای روده است. به نظر می‌رسد که مصرف قند پیوند نزدیکی با شکل‌گیری التهاب دارد، و التهاب مزمن نه تنها برای روده که می‌تواند برای کل بدن انسان فاجعه‌آمیز باشد.

همچنین، قند گروه‌هایی از باکتری در روده را تغذیه می‌کند که ممکن است این قسمت را در اختیار خود گرفته و از تنوع سالم در جمعیت باکتریایی روده جلوگیری کنند.

 مصرف گلوتن

گلوتن یک مشکل عمده برای افرادی که به حساسیت‌های غذایی مبتلا هستند، محسوب می‌شود، اما حتی اگر به بیماری سلیاک مبتلا نباشید نیز حذف یا محدود کردن آن از رژیم غذایی می‌تواند ایده خوبی باشد.به گفته دکتر دیوید پرموتر، بدن هر فردی با یک واکنش التهابی خفیف به گلوتن پاسخ می‌دهد، که نه تنها برای سلامت روده خطرناک است، بلکه بسیاری دیگر از جنبه‌های تندرستی را می‌تواند تحت تأثیر قرار دهد. در شرایطی که گلوتن برای همه مشکل‌آفرین نیست، زمانی که در تلاش برای بهبودی و درمان روده خود هستید، بهتر است آن را از رژیم غذایی خود کنار بگذارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha