رییس جمهور گفت: کسی وقتی ویروس کرونا در دنیا شایع شد فکر نمی‌کرد که بشر در هشت‌ ماه بعد به واکسن برسد، البته هرچند کاملا هم تاثیرگذار نیست اما به هرحال به واکسن رسیده است.

در همه استان ها به پیک رسیده‌ایم و سیر نزولی شروع شده است

سلامت نیوز: رییس جمهور گفت: کسی وقتی ویروس کرونا در دنیا شایع شد فکر نمی‌کرد که بشر در هشت‌ ماه بعد به واکسن برسد، البته هرچند کاملا هم تاثیرگذار نیست اما به هرحال به واکسن رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در شصت و هفتمین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با بیان اینکه کشور نیازمند واکسن داخلی است، اظهار کرد: ما باید کشورمان را به تجهیزات ساخت واکسن و توانمندی‌های عملی آن مجهز کنیم. کسی وقتی این ویروس در دنیا شایع شد فکر نمی‌کرد که بشر در هشت‌ ماه بعد به واکسن برسد، البته هرچند کاملا هم تاثیرگذار نیست اما به هرحال به واکسن رسیده است.

وی یادآور شد: اساس واکسن این است که بدن را آماده می‌کند برای مبارزه بهتر با ویروس و معمولاً جلوی مرگ و میر را می‌گیرد. پس واکسن در شرایط فعلی بسیار مهم است، هرچند که هنوز همه مراحل خود را طی نکرده باشد و اثربخشی صددرصد نداشته باشد.

رییس جمهوری با بیان اینکه کسی که واکسن زده باید بداند که صددرصد مصون نیست، اظهار کرد: آن فرد می‌تواند ناقل باشد و از این جهت باید بسیار رعایت کند تا نزدیکان خود را مبتلا نسازد.

روحانی با اشاره به آغاز موج چهارم کرونا در هفته‌های اخیر، اظهار کرد: این خیز در نمودارها هم به خوبی مشخص است که بسیار بلند و بیش از سه خیز قبلی بوده است. نوع ویروس انگلیسی متاسفانه موتاسیون‌یافته و بسیار خطرناک است. اگرچه طبق گزارش‌ها در استان‌ها نیز افت و خیزهایی مشاهده می‌کنیم اما عمدتاً می‌توانیم بگوییم در همه استان‌ها به پیک رسیده‌ایم و طی کردن این پیک به سیر نزولی شروع شده است.

وی با بیان اینکه اگرچه تعداد مبتلایان در این دوره بیشتر بوده است اما تعداد فوتی‌ها برابر با دوره سوم بود که این نتیجه تلاش و زحمات کادر درمان است، افزود: از زحمات  قرارگاه مقابله با بیماری کرونا در تهران، استانداری‌ها و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، دانشگاه‌ها و روسای دانشگاههای علوم پزشکی، نیروهای مسلح و ناجا که همه دست به دست هم دادند و تلاش کردند، قدردانی می‌کنیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: اگر همه دست به دست هم نداده بودیم و این رنگ بندی‌ها به خوبی در این چند هفته برای مناطق نارنجی و قرمز اجرا نشده بود امروز از پیک چهارم خارج نشده بودیم.

روحانی با تاکید بر اینکه خروج از موج چهارم به چند هفته زمان نیاز دارد، یادآور شد: تاکید من بر موضوع واکسن است و در این مقطع نیازمند وارد کردن واکسن خارجی هستیم. برخی در نوشته‌ها و گفته‌های خود آورده اند که کمی صبر کنید تا واکسن‌های داخلی می‌رسد و با فشاری که داریم واکسن را از خارج نخریم که این حرف دقیقی نیست.

وی تصریح کرد: همان جمله معروفی که می گوید «بهترین واکسن نخستین واکسن است» را باید استفاده کنیم. هر کدامی که اول به دست انسان برسد باید تزریق شود. نباید معطل بکنیم و نباید گوییم صبر کنیم ۲ ماه دیگر که چه می‌شود یا چه نمی‌شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه هر واکسن مورد تاییدی که رسید چه با تاثیر ۹۰ تا ۸۰ درصد و شاید کمتر یا بیشتر را باید فوری استفاده کرد، ادامه داد: گروه اول یعنی مدافعان سلامت از واکسن استفاده کردند. واکسیناسیون گروه دوم آغاز شد و واکسینه کردن افراد بالای ۸۰ سال در حال انجام است که امیدواریم در روزهای آینده به نهایت برسد تا گروه‌های بعدی را شروع کنیم و همچنین افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، تا بتوانیم آنها را هم واکسینه کنیم.

روحانی با اشاره به برنامه واکسیناسیون در کشور، گفت: در روزهای آینده یک میلیون دز دیگر و اوایل خرداد ۸ میلیون دز دیگر در اختیار ما قرار می‌گیرد. امیدواریم در این فاصله کوواکس چند میلیون دز در اختیار ما قرار دهد و بتوانیم ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفری که در اولویت ما هستند، در این دولت واکسینه سازیم تا بتوانیم بگوییم مرگ را مهار کرده‌ایم.

وی با یادآوری اینکه برای مهار زنجیره انتقال باید ۷۰ درصد جمعیت را واکسینه کنیم، اظهار کرد: باید بتوانیم تا تیرماه از این مراحل عبور کنیم تا بگوییم از نظر مرگ و میر این ویروس را مهار کردیم. ان‌شاءالله دولت بعدی هم این کار را ادامه می‌دهد.

رییس‌جمهوری با بیان اینکه واکسن داخلی از تابستان وارد بازار شده و به دست ما می‌رسد، گفت: واکسن پاستور که با همکاری کوبا بوده است، زودتر به دست مردم می‌رسد و مردم می‌توانند از آن استفاده کنند. سایر واکسن‌ها نیز به تدریج در اختیار مردم قرار می‌گیرد و شرایط بهتر می‌شود.

روحانی با بیان اینکه آنچه امروز در جامعه در زمینه انواع جهش‌یافته انگلیسی، هندی، برزیلی و آفریقایی کرونا مطرح است، نباید ذهن مردم را مشغوش کند، تاکید کرد: همه آنها یک ویروس هستند و درمان هم یکی است. ممکن است این ویروس موتاسیون پیدا کند و حتی ممکن است در کشور ما نیز جهش یابد ولی باید در رعایت پروتکل‌ها، شستن دست‌ها، حذف سفرهای غیرضروری حساب شده‌تر عمل کرد. مسیر همان است، ما مسیر دیگری نداریم.  

وی با تاکید بر اینکه دولت موظف است که واکسن را خریده، تهیه و وارد کند، گفت: ما ۱۶ میلیون دز واکسن از کوواکس خریداری کردیم و ۱۰ میلیون واکسن اخیرا وارد کشور شده که مجموع واکسن‌های خریداری شده، حدود ۳۰ میلیون دز خواهد بود. این به غیر از واکسن‌های داخلی است اما در عین حال کشور نیازمند واکسن داخلی است.

رییس جمهوری در پایان تاکید کرد: کرونا یک مسئله ملی و انسانی و اخلاقی است خواهش می‌کنم هیچ کس این داستان را دستمایه‌ای سیاسی برای مسایل حزبی و جناحی و یا برای انتخابات قرار ندهد. این یک داستان ملی است و همه باید تلاش کنیم و دست به دست هم دهیم تا از این ویروس زودتر خلاص شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha