رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اگر فاز دوم تست واکسن رازی بعد از اوایل خرداد شروع شود، طبق پیش‌بینی فاز سوم را از اواسط تابستان آغاز خواهیم کرد.

ایمنی‌زایی فاز اول تست واکسن رازی فراتر از پیش‌بینی‌ها بود

سلامت نیوز:رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: اگر فاز دوم تست واکسن رازی بعد از اوایل خرداد شروع شود، طبق پیش‌بینی فاز سوم را از اواسط تابستان آغاز خواهیم کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«جلیل کوهپایه زاده»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران  با اشاره به آخرین وضعیت کارآزمایی بالینی واکسن رازی کووپارس، بیان کرد: از تاریخ ده اسفند که فاز اول کار آزمایی آغاز شد، ۱۳۳ نفر در دو دز واکسن عضلانی را به فاصله‌ی ۲۱ روز دریافت کردند که نتایج آن به سازمان غذا و دارو منتقل شد.


وی ادامه داد: بعد از دز یک و دو عضلانی هم یک دوز با روش تدخینی از راه بینی است. تقریبا بخش عضلانی برای این ۱۳۳ نفر در اوایل اردیبهشت ماه تمام شد و تدخینی هم همین روزها به پایان می‌رسد.


کوهپایه زاده افزود: در فاز اول تحلیلی انجام می‌شود و نتایج آن به سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود تا مجوزهای فاز بعدی صادر شود که به نظر می‌آید تا اول خرداد اگر مشکلی پیش نیاید، مجوزها دریافت شود.


وی گفت: بعد از آنکه مجوزها صادر شد، در فاز دوم ما همزمان دو گروه ۲۵۰ نفری را وارد این فاز می‌کنیم، الان هم تعدادی از آنها را با غربالگری آماده کردیم و افراد پیش ثبت نام کردند تا واکسن را به آنها دریافت کنند.


کوهپایه زاده در مورد عوارض تزریق واکسن در مطالعات بالینی، افزود: واکسن تا به حال عوارض برگشت پذیری نداشته و عوارض بسیار کم بوده است و آن عوارضی هم که تا به حال اتفاق افتاده، برطرف شده و خوشبختانه قدرت ایمنی‌زایی فاز اول قابل توجه بود و حتی فراتر از پیش‌بینی ما بود.


وی ادامه داد: اگر نتایج فاز دوم به دست بیاید، ما می‌توانیم خیلی قطعی‌تر در مورد ایمنی‌زایی واکسن صحبت کنیم، ولی اگر فاز بعد از اوایل خرداد شروع شود، طبق پیش‌بینی فاز سوم را از اواسط تابستان به جمعیت بزرگ‌تر آغاز خواهیم کرد. 


کوهپایه زاده در مورد ادغام فاز دوم و سوم، بیان کرد: این موضوع به نتایجی که از طریق سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود، مربوط است و طبیعتا این اتفاق می‌افتد.


وی با اشاره به قدرت واکسن در برابر ویروس جهش یافته، گفت: این واکسن علیه پوسته‌ی ویروس طراحی شده است و این جهش‌ها کمتر پوسته‌ی ویروس را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین احتمال کاهش پاسخ واکسن به ویروس و جهش‌ها‌ی به وجود آمده، برای واکسن کم خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha