مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه به‌دلیل کم بارشی و عدم پرداخت حق‌آبه محیط زیست، تالاب‌های کشور وضعیت خوبی ندارند، گفت: اگر حق‌آبه محیط زیست پرداخت نشود بر شدت گرد و غبارها در کشور افزوده خواهد شد.

وضعیت تالاب‌های کشور خوب نیست/ حق‌آبه‌ها پرداخت نشود، گرد و غبارها شدت می‌گیرد

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به اینکه به‌دلیل کم بارشی و عدم پرداخت حق‌آبه محیط زیست، تالاب‌های کشور وضعیت خوبی ندارند، گفت: اگر حق‌آبه محیط زیست پرداخت نشود بر شدت گرد و غبارها در کشور افزوده خواهد شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سازمان فضایی ایران با پایش ماهواره‌ای تغییرات سطح برخی از دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور عنوان کرده است که وضعیت تالاب‌های ایران به‌ دلیل کم آبی چندان مساعد نیست و به‌عنوان مثال تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان  و از سویی دیگر دریاچه بختگان و دریاچه ارژن در استان فارس نیز خشک شده‌اند.


هر چند که محیط زیستی‌ها می‌گویند کم آبی تالاب‌ها و تهدید تنوع زیستی آن‌ها به‌دلیل عدم پرداخت حق‌آبه محیط زیست از سوی وزارت نیرو است اما در این بین بهانه وزارت نیرو نیز کاهش بارش‌ها در کشور طی سال آبی جاری است ولی این بهانه قانع کننده نیست، چراکه برای مثال حق‌آبه دریاچه ارومیه در سال‌های کم بارش‌تر از امسال هم پرداخت شده بود اما طی سال آبی جاری تاکنون تنها ۱۶۰ میلیون متر مکعب آب - از ۶۴۰ میلیون متر مکعب حق‌آبه تعیین شده - به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.


براساس قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها، پرداخت حق‌آبه‌های زیست محیطی پس از مصرف شرب باید در اولویت وزارت نیرو باشد اما وضعیت تالاب‌های کشور نشان می‌دهد که این قانون نقض شده است. روز گذشته نیز احمد لاهیجان‌زاده - معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست - نیز در نشست خبری خود گفت: ما سه برنامه برای پرداخت حق‌آبه تالاب‌ها در دوران ترسالی، خشکسالی و شرایط نرمال بارش داریم. ما قصد داریم که حق‌آبه محیط زیست متناسب با شرایط کم‌بارشی در کشور پرداخت شود اما به هرحال حق‌آبه کشاورزی، صنعت و... قدمت طولانی‌تری نسبت به حق‌آبه محیط زیست دارند. از این‌رو ممکن است تامین این حق‌آبه زمان‌بر باشد.


در این بین آرزو اشرفی زاده - مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست - در گفت و گو با ایسنا ضمن اشاره به اینکه درحال‌ حاضر تالاب‌ها و دریاچه‌ها در کشور نسبت به سال گذشته وضعیت خوبی ندارند، اظهار کرد: برای مثال تاکنون تالاب هامون به‌دلیل کاهش چشمگیر بارش‌ها و سازه‌های ساخته شده در بالادست ورودی چندانی نداشته است.


وی در ادامه با بیان اینکه علاوه بر اعلام نیاز آبی محیط زیست به وزارت نیرو، در کارگروه ملی سازگاری با کم آبی وزارت نیرو نیز شرایط تالاب‌های کشور را تشریح و بر پرداخت حق‌آبه‌ها تاکید کرده‌ایم، گفت: بر اساس مصوبات ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور و قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها وزارت نیرو مکلف است که حتی در سال‌های کم بارش با مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، صنعت، شرب و...حداقل نیاز محیط زیستی وحق‌آبه تالاب‌ها را پرداخت کند.
اشرفی زاده افزود: درست است که درحال حاضر کشور در شرایط کم آبی است و سال آبی خوبی را نداشتیم اما نیاز است که مصرف آب در سایر بخش‌ها کنترل شود، نه اینکه حق‌آبه محیط زیست به‌دلیل کم بارشی از بین برود.


مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ادعای وزارت نیرو مبنی بر رهاسازی حق‌آبه تالاب‌ها و دریاچه‌ها گفت: این آب رهاسازی شده به‌ دلیل اضافه برداشت‌ها در مسیر به تالاب‌ها نمی‌رسد و به همین دلیل در ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب‌های کشور مقرر شد استانداران سازوکاری را برای رسیدن آب به تالاب‌ها و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز تدوین کنند و خود بر این فرآیند نظارت داشته باشند.
به گفته وی یکی از آثار تشدید خشک شدن تالاب‌ها علاوه بر خسارت به تنوع زیستی تالاب و خسارات اقتصادی و اجتماعی تبدیل شدن بخش‌های وسیعی از بستر تالاب به کانون گرد و غبار و افزایش شدت غلظت گرد و غبارهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha