سلامت نیوز: معاون قائم مقام وزیر بهداشت در امور پرستاری از ضرب الاجل وزیر بهداشت برای اجرای قانون ارتقای بهره‌وری نیروهای بالینی خبر داد و گفت: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به زودی اجرایی خواهد شد.

خیری در گفت‌وگو با  ایسنا، گفت: وزیر بهداشت ضرب الاجلی را برای اجرای قانون ارتقای بهره‌وری اعلام كرده است.

وی با بیان این كه اجرای قانون ارتقای بهره‌وری به تنهایی پرستاران را راضی نمی‌كند، ادامه داد: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز به همین زودی اجرایی می‌شود كه اثرات اجرای این دو قانون در كنار یكدیگر رضایتمندی پرستاران و به دنبال آن رضایتمندی بیماران را به دنبال خواهد داشت.

خیری درباره اعتراض پرستاران برخی بیمارستان‌های تهران طی چند روز اخیر و مشكلات جامعه پرستاری كشور، گفت: در این زمینه نامه كتبی را از سوی پرستاران دریافت كردیم؛ 4 مورد در این نامه به عنوان مشكلات پرستاران مطرح شده بود. یكی از این موارد حق جذب پرستاری بود كه با حق جذب اعضای غیرهیات علمی وزارت علوم حالت مقایسه‌ای داشت.

وی افزود: همچنین پرستاران اجرای قانون ارتقای بهره‌وری و كاهش ساعت كاری را خواستار شده بودند. این مباحث در قالب نامه‌ای رسمی به معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام شد. بخشی از مطالبات پرستاران كه مربوط به اجرای قوانین از جمله اصلاح احكام آنها بود نیز به معاونت توسعه وزارتخانه و بخش مربوطه در دانشگاه ارسال شد كه امیدواریم نتایج خوبی از این موضوع دریافت كنیم.

خیری با اشاره به تلاش‌های وزارت بهداشت برای رفع مشكلات حرفه پرستاری، گفت: در سطح وزارتخانه تلاش بر آن است كه بخشی از مشكلات حرفه پرستاری رفع و رجوع شود. ما از نزدیك شاهد این تلاش‌ها هستیم. اما مشكلات پرستاری كشور در طول زمان بوجود آمده و حل آن‌ها بویژه مسایلی كه بار مالی به دنبال دارد، زمان‌بر است. این مشكلات باید براساس قوانین و مصوبات حل شود. به همین دلیل ممكن است حل شدن آن‌ها مقداری زمان‌بر باشد. اما در مجموع تلاش و جدیت خوبی برای رفع این مشكلات در سطح وزارتخانه وجود دارد.

وی در مورد زمان اجرایی شدن قانون ارتقای بهره‌وری و جذب 23 هزار پرستار در سیستم بهداشت و درمان كشور، گفت: استخدام 23 هزار پرستار كار عظیمی است كه آزمون استخدامی آن اسفند ماه سال گذشته انجام شد. اكنون نیز مراحل گزینش پذیرفته شدگان در حال اجراست.

خیری افزود: روند گزینش نیز شرایط خاص خود را دارد. برای این قضیه حدود سه راهكار كوتاه مدت از سوی وزارت بهداشت به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ شده است. بخشی از این 23 هزار پرستار از جمله نیروهای طرحی فعال در مراكز بهداشتی درمانی هستند كه وزارتخانه این مجوز را به دانشگاه‌ها داده تا به همان میزان دوباره جذب نیروی طرحی جدید صورت گیرد.

وی در این باره ادامه داد: در مورد تبصره 3 ماده 2 نیز باید گفت كه این افراد اكنون مشغول كارند و پس از آن كه مجوز استخدام آنها داده شد، تنها رابطه كاری آنها تغییر می‌كند. دانشگاه‌ها مجازند به تعداد این افراد، نیروهای قراردادی به كار گیرند.

به گفته خیری، در مورد نیروهای جدیدالاستخدام نیز دستور داده شده كه نیروها را به صورت قرارداد كار 89 روزه جذب كنند تا پاسخ گزینش این نیروها مشخص شود. براین اساس برای هر سه دسته این نیروها پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

وی گفت: با اقدامات در دست انجام، تلاش‌ها برای حل سه مورد از مشكلات حاد رشته پرستاری به یكباره به بار می‌نشیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha