سه‌شنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 315988

بحران کرونا نه‌تنها قصد رفتن ندارد بلکه وضعیت تعدادی از استان‌ها حالا دیگر نه قرمز‌ که سیاه شده است. آمار جان‌باختگان کرونا در 18ماه گذشته هر روز رکورد تازه‌ای را ثبت می‌کند.

وضعیت سیاه در هرمزگان

سلامت نیوز:بحران کرونا نه‌تنها قصد رفتن ندارد بلکه وضعیت تعدادی از استان‌ها حالا دیگر نه قرمز‌ که سیاه شده است. آمار جان‌باختگان کرونا در 18ماه گذشته هر روز رکورد تازه‌ای را ثبت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،در شبانه‌روز گذشته 588 نفر پس از درگیری با کرونا فوت کرده‌اند. مشکلات و کمبودها ،کادر درمان‌ استان‌ها را خسته و فرسوده کرده است و آنها همزمان باید خیل عظیم بیماران را در تختهای اندک بیمارستان جای دهند و از سوی دیگر آنان را درمان کنند.هرمزگان در میان همه استان‌های کشور این روزها اوضاع بدتری را پشت سر می‌گذارد. تا همین چند روز قبل کاهش تخت چنان شدید بود که بیماران را در راهروی بیمارستان‌ها جای می‌دادند اما با افزایش تخت و بهره‌گیری از امکاناتی مثل بخش‌های اورژانس هم‌اکنون این مشکل در استان حل شده است. خراسان رضوی و گیلان هم بحران‌زده و خسته با افزایش بیماران کنار می‌آیند و امیدوارند این خیز هم بالاخره به پایان برسد.


تخت‌های جدید هم پر شد

هرمزگان هر روز شکل تازهای از بحران کرونایی را تجربه می‌کند. ماه‌هاست این استان جنوبی درگیر سیل بیماران کرونایی است که راهی بیمارستان‌ها می‌شوند و رسیدگی به آنها کادر درمانی استان را فرسوده کرده است. حالا اما بحران استان به کمبود تخت، دارو، پرستار و حتی خون رسیده است.افزایش بستری‌ها و فوتیها باورنکردنی است و آنطور که سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان به همشهری می‌گوید، در هر 24ساعت بیش از 300نفر در بیمارستان‌ها بستری میشوند که این آمار از ظرفیت درمانی استان بسیار بیشتر است.

فاطمه نوروزیان با بیان اینکه هرمزگان اکنون به بدترین وضعیت خود در تمام پیکهای گذشته رسیده است، ‌می‌گوید: پیش از این فکر می‌کردیم اگر هزار تخت آماده داشته باشیم، می‌توانیم جوابگوی نیاز استان باشیم اما 300تخت هم به این هزار تخت اضافه کردیم و همه آنها اکنون پر شده است.وی با بیان اینکه در بعضی مراکز بیماران به‌صورت سرپایی دارودرمانی می‌‌شوند، درباره اینکه این کار خطراتی دارد یا خیر، میافزاید:

این موضوع یکی از نگرانی‌هاست، زیرا بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شوند مدام از نظر شاخص‌های خونی و سلامتی بررسی میشوند اما بیمارانی که به خانه میروند به مراقبت‌های بیمارستانی دسترسی ندارند. البته بیماران گزینش می‌شوند و کسانی که جوان‌تر هستند و مشکلاتی مثل بیماری زمینه‌ای ندارند، به خانه فرستاده می‌شوند.

سخنگوی علوم پزشکی هرمزگان درباره کمبود اقلام درمانی مانند خون در استان نیز ‌می‌گوید: وقتی بیمار زیاد می‌شود، استفاده از اقلام بیمارستانی افزایش مییابد. از سوی دیگر ابتلا به کرونا موجب می‌شود افراد کمتری توانایی اهدای خون داشته باشند و به همین دلیل ذخایر خونی ما کاهش یافته است.نوروزیان با بیان اینکه پس از ماه‌ها درخواست علوم پزشکی استان برای قطع سفرهای هوایی و ریلی به استان بخشی از سفرهای هوایی به کیش قطع شده است، می‌افزاید: با وجود این پروازها به قشم و بندرعباس هنوز ادامه دارد و مسافرت‌ها انجام می‌شود.

وی همچنین درباره احداث بیمارستان صحرایی در بندرعباس و شرق و غرب استان ‌می‌گوید: سپاه یک بیمارستان صحرایی که به شکل چادر است، در بندرعباس ایجاد کرده اما به‌دلیل گرمای هوای شهر فقط بیماران سرپایی در آن دارو دریافت می‌کنند زیرا خنک‌کردن این چادرها برای بستری‌کردن بیمار کار بسیار دشواری است. البته ارتش هم یکی از بیمارستان‌هایش را در اختیار ما قرار داده ‌تا بتوانیم بخشی از کمبود تخت و امکانات را جبران کنیم.


4‌ماه بحرانی

فوق تخصص بیماری‌های ریه و آی‌سی‌یوی بخش کووید-۱۹ بیمارستان شهید محمدی می‌گوید: هرمزگان یک پیک طولانی را پشت سر می‌گذارد و 4‌ماه است کادر درمان استان با فشار بسیار، همه ظرفیت خود را به بیماران کووید-19 اختصاص داده است.احسان رمضانیان با بیان اینکه در 2هفته اخیر تعداد پذیرش 50درصد افزایش یافته است، می‌افزاید: مجبور شدیم تخت اضافه کنیم.

سعی کردیم در اتاق‌های متفرقه تخت بگذاریم تا بیماران در راهروها نمانند. اورژانس کووید-19 را توسعه دادیم و تخت‌های بیشتری گذاشتیم که بیماران در آنجا تحت نظر باشند و خدمات درمانیدریافت کنند.وی با بیان اینکه بیماران با کمبود دارو مواجه هستند، می‌گوید: ما به همان تعداد که بستری داریم بیماران سرپایی را هم درمان می‌‌کنیم. اینقدر وضعیت بحرانی است که نمی‌توانیم همه را بستری کنیم. سعی می‌کنیم مریض‌ها را سریع‌تر مرخص کنیم درحالی‌که شاید نیاز داشته باشند بیشتر در بیمارستان بمانند.


وضعیت نگران‌کننده در خراسان رضوی

روند افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در خراسان رضوی به حد نگران‌کننده‌ای رسیده است. در کنار این موضوع تکمیل گنجایش بیمارستان‌ها و کمبود دارو، فشار زیادی بر خراسان رضوی وارد کرده است.به‌گفته دبیر کارگروه مراقبت و درمان کووید-۱۹ در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، جمعیت بیماران کرونایی بستری‌ شده در بیمارستان‌های زیر پوشش این دانشگاه در استان از 3هزار نفر فراتر رفته است.

علی‌اصغر انجیدنی حوزه سلامت را در خراسان رضوی «بحرانی» توصیف و بیان می‌کند: روزانه ۷۰۰بیمار جدید کووید-۱۹ در بیمارستان‌های این استان بستری می‌شوند. ‌وی با اشاره به فرارسیدن‌ماه محرم و آیین‌های جمعی این مناسبت مذهبی می‌افزاید: عزاداران حسینی درصورت تمایل به شرکت در آیین‌های محرم باید ضمن رعایت کامل دستورات بهداشتی پیشگیرانه حتما ماسک بزنند.


بستری‌های رشت از هزار نفر گذشت

در شمال کشور هم وضعیت کرونا بحرانی است. تعداد بستری‌ها در رشت مدام افزایش مییابد. با وجود افزوده‌شدن 800تخت بیمارستانی به گیلان تخت‌ها پر شده‌اند و کادر درمان توان رسیدگی به این تعداد بیمار را ندارد.مسئولان درمانی استان به فکر برپایی نقاهتگاه هستند اما کادر درمان استان به حدی پرمشغله است که بعید به‌نظر می‌رسد بتواند در اداره این نقاهتگاه‌ها همکاری کند.به‌گفته فرماندار رشت، آمار بیماران بستری در بیمارستان‌های رشت از ۷۰۰بستری هفته گذشته به 1005نفر در زمان حاضر رسیده است.علی فتح‌اللهی ‌می‌گوید: پذیرش روزانه بیماران کرونایی در بیمارستان‌های رشت نیز از ۱۷۷نفر در هفته گذشته به ۲۴۳بیمار در زمان حاضر رسیده است.‌

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha