چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 342443

انجام آزمایش غربالگری مناسب در زمان مناسب یکی از بهترین کارهایی است که یک مرد می تواند برای سلامتی خود انجام دهد. آنها سلامت شما را بررسی می کنند و اگر مشکلی دارید، بهتر است در اسرع وقت متوجه شوید تا بتوانید درمان آن را شروع کنید. آزمایشاتی که شما نیاز دارید بر اساس سن شما و سایر عوامل است.

تست های غربالگری ضروری که هر مردی به آن نیاز دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، انجام آزمایش غربالگری مناسب در زمان مناسب یکی از بهترین کارهایی است که یک مرد می تواند برای سلامتی خود انجام دهد. آنها سلامت شما را بررسی می کنند و اگر مشکلی دارید، بهتر است در اسرع وقت متوجه شوید تا بتوانید درمان آن را شروع کنید. آزمایشاتی که شما نیاز دارید بر اساس سن شما و سایر عوامل است.

سرطان ریه

این نوع سرطان علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در ایالات متحده است، اکثر سرطان های ریه ناشی از سیگار کشیدن است. اما افرادی که برای مدت طولانی در معرض دود سیگار قرار دارند نیز می توانند به آن مبتلا شوند. افرادی که اصلاً سیگار نمی‌کشند یا زیاد در معرض دود سیگار قرار نگرفته‌اند نیز همین‌طور هستند. سیگار نکشیدن و اجتناب از دود دست دوم بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری است.

غربالگری سرطان ریه

سی تی اسکن با دوز پایین نوعی اشعه ایکس است که از ریه های شما عکس می گیرد و به آن LDCT نیز می گویند. اگر بین 55 تا 80 سال سن دارید و سابقه مصرف زیاد سیگار دارید، سی تی سی تی با دوز پایین توصیه می شود. یعنی 1 بسته در روز برای 30 سال یا 2 بسته در روز برای 15 سال. همچنین اگر در 15 سال گذشته سیگار می کشید یا سیگار را ترک می کنید، توصیه می شود.

سرطان پروستات

سرطان پروستات بعد از سرطان پوست شایع ترین سرطانی است که در مردان آمریکایی یافت می شود. این سرطان یک سرطان با رشد کند است، اما برخی از انواع آن تهاجمی تر هستند. آزمایش های غربالگری ممکن است به تشخیص زودهنگام بیماری کمک کند.

آزمایشات سرطان پروستات

غربالگری برای مردان سالم ممکن است شامل آزمایش دیجیتال رکتوم (DRE) و احتمالاً آزمایش خون آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) باشد. دستورالعمل‌های دولتی توصیه می‌کنند که آزمایش‌های معمول PSA را ممنوع کنید، بنابراین از پزشک خود در مورد خطرات و فواید آن سؤال کنید. انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند که مردان شروع به صحبت در مورد آن با یک پزشک در موارد زیر کنند:

  • 50 برای مردان با خطر متوسط
  • 45 برای مردان در معرض خطر. این شامل آفریقایی-آمریکایی ها نیز می شود.
  • 40 برای مردان با سابقه خانوادگی قوی سرطان پروستات

سرطان بیضه

این سرطان غیر معمول معمولاً در مردان 20 تا 54 ساله دیده می شود. می توان آن را درمان کرد، به خصوص اگر زود تشخیص داده شود. معاینات بیضه معمولاً بخشی از معاینه معمول مردان است. برخی از پزشکان توصیه می‌کنند که مردان از نظر توده‌ها، برآمدگی‌ها یا تغییر در اندازه یا شکل بیضه‌ها خودآزمایی کنند.

سرطان روده بزرگ

بیشتر سرطان های روده بزرگ از رشدی به نام پولیپ در سطح داخلی روده بزرگ ایجاد می شوند. پیدا کردن و از بین بردن پولیپ های روده بزرگ قبل از تبدیل شدن به سرطان بسیار مهم است.

آزمایشات سرطان روده بزرگ

برای اکثر افراد، غربالگری از سن 50 سالگی شروع می شود (اگر شما در معرض خطر هستید زودتر آغاز می شود). آزمایش‌ها شامل کولونوسکوپی، که در آن پزشک از یک لوله نازک و دوربین کوچک برای غربالگری کل روده بزرگ و برداشتن پولیپ‌ها استفاده می‌کند، یا سیگموئیدوسکوپی انعطاف‌پذیر، که فقط قسمت پایینی روده بزرگ را بررسی می‌کند.

برخی افراد روش های غربالگری دیگری را انتخاب می کنند. اما اگر پولیپ تشخیص داده شد، برای برداشتن آنها باید کولونوسکوپی انجام دهید.

سرطان پوست

انواع مختلفی از سرطان پوست وجود دارد. خطرناک ترین ملانوما است (در اینجا نشان داده شده است). شایع ترین اشکال سرطان سلول های پایه ملانوم و سلول های سنگفرشی پوست هستند. خطرات شامل قرار گرفتن در معرض نور خورشید، برنزه شدن، و آفتاب سوختگی است.

غربالگری سرطان پوست

پوست خود را به طور منظم برای هرگونه تغییر از جمله شکل، رنگ و اندازه هر گونه علامت بررسی کنید. پزشک، متخصص پوست یا سایر متخصصان سلامت نیز باید هنگام معاینه پوست شما را بررسی کنند. درمان ها زمانی موثرتر هستند که سرطان پوست در مراحل اولیه تشخیص داده شود.

فشار خون بالا

شانس شما برای ابتلا به فشار خون بالا به سن، وزن و سبک زندگی شما بستگی دارد. بسیاری از افراد فشار خون بالا دارند و آن را نمی دانند.فشار خون بالا قابل درمان است و تغییر رژیم غذایی و عادات ورزشی می تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. ممکن است به شما در جلوگیری از بیماری قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه کمک کند.

غربالگری فشار خون بالا

خوانش فشار خون دو عدد را نشان می دهد. اولین مورد فشار در شریان های شما هنگام تپش قلب است. دوم فشار بین ضربات است. فشار خون طبیعی کمتر از 120 روی کمتر از 80 (<120/<80) است. elevated 120-129 بیش از کمتر از 80 (120-129/<80) است. مرحله 1 فشار خون بالا 130-139 یا 80-89 است. و مرحله 2 فشار خون بالا بیشتر از 140 یا بیشتر از 90 (≥140 یا ≥90) است.

سطح کلسترول

اگر کلسترول LDL بیش از حد در خون خود دارید، پلاک در دیواره رگ های شما ایجاد می شود (که در اینجا به رنگ نارنجی مشاهده می شود). این امر احتمال بیماری قلبی را بیشتر می کند. با گذشت زمان می تواند منجر به حمله قلبی و سکته شود. تغییر شیوه زندگی و داروها می توانند سطح LDL شما را کاهش دهند.

بررسی سطح کلسترول

آزمایش خون می تواند سطح کلسترول تام، کلسترول LDL (بد)، کلسترول HDL (خوب) و تری گلیسیرید (نوع دیگری از چربی خون) را بررسی کند. ممکن است پزشک از شما بخواهد چند ساعت قبل از آزمایش خون ناشتا باشید.

دیابت نوع 2

یک سوم آمریکایی های مبتلا به دیابت نمی دانند که به آن مبتلا هستند. دیابت کنترل نشده می تواند منجر به بیماری قلبی و سکته مغزی، بیماری کلیوی، کوری ناشی از آسیب به رگ های خونی شبکیه (در اینجا نشان داده شده است)، آسیب عصبی، و ناتوانی جنسی شود. اما اگر زود تشخیص داده شود، می توانید دیابت را کنترل کنید و با رژیم غذایی، ورزش، کاهش وزن و داروها از عوارض جلوگیری کنید.

غربالگری دیابت نوع 2

آزمایش گلوکز ناشتا اغلب برای غربالگری دیابت استفاده می شود. پزشکان همچنین ممکن است از آزمایش A1C استفاده کنند، که بررسی می کند بدن شما چقدر قند خون را در طول زمان کنترل کرده است. بزرگسالان سالم باید از سن 45 سالگی هر سه سال یک بار این آزمایش را انجام دهند. برخی از افراد، از جمله آنهایی که کلسترول یا فشار خون بالا دارند، باید آزمایش را زودتر و بیشتر انجام دهند.

اچ‌آی‌وی

HIV ویروسی است که باعث ایدز می شود. از طریق خون یا سایر مایعات بدن از فردی به فرد دیگر سرایت می کند. درمان ها می توانند عفونت HIV را از تبدیل شدن به ایدز جلوگیری کنند، اگرچه این داروها می توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند.

تست های غربالگری HIV

بسیاری از مردم نمی دانند که HIV دارند. یک سری آزمایش خون می تواند HIV را بررسی کند. اولین آزمایش ELISA یا EIA نام دارد. به دنبال آنتی بادی های HIV در خون می گردد. آزمایش دوم به نام سنجش وسترن بلات برای تایید انجام می شود. تکرار آزمایش توصیه می شود. اگر فکر می کنید ممکن است در معرض HIV قرار گرفته باشید، از پزشک خود در مورد آزمایشات بپرسید.

جلوگیری از گسترش HIV

استفاده از موانع لاتکس مانند کاندوم برای جلوگیری از ابتلا به HIV و سایر عفونت های مقاربتی ضروری است. اگر HIV دارید و باردار هستید، با پزشک خود در مورد اقداماتی که باید برای کاهش خطر ابتلا به عفونت HIV در فرزند متولد نشده خود انجام دهید صحبت کنید.

گلوکوم

گلوکوم گروهی از بیماری های چشمی است که به تدریج به عصب بینایی آسیب می رساند و ممکن است منجر به نابینایی شود. آزمایش‌های غربالگری فشار بالا در داخل چشم را بررسی می‌کنند تا گلوکوم را قبل از اینکه به عصب بینایی آسیب برساند، پیدا کرده و درمان کنند.

غربالگری گلوکوم

آزمایشات چشمی برای گلوکوم بر اساس سن و خطر شخصی است:

  • کمتر از 40 سال: هر 2 تا 4 سال یکبار
  • 40-54: هر 1-3 سال
  • 55-64: هر 1-2 سال
  • 65 به بالا: هر 6-12 ماه

پزشک شما می‌تواند بررسی کند که آیا ممکن است نیاز باشد غربالگری را زودتر شروع کنید یا بیشتر آزمایش کنید، بر اساس عوامل خطر خاص شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha