باز دوباره سیل همه‌چیز را برهم زد. درپی بارندگی شدید و جاری‌شدن سیلاب در سه شهرستان شرقی فارس، تعداد جان‌باختگان سیلاب رودخانه رودبال شهرستان استهبان به ۲۱نفر رسیده است و تلاش برای پیدا کردن دو نفر از مفقودان ادامه دارد.

۲۱ نفر در سیلاب رودخانه رودبال شهرستان استهبان جان‌ باختند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ، براساس مشاهدات انجام‌شده، بیشترین افرادی که در این سیل جان‌شان را از دست دادند یا آسیب دیدند افرادی بودند که تماشاگر واقعه بوده‌اند. اما سوال بزرگ اینجاست که چه اتفاقی رخ می‌دهد افراد به جای پناه گرفتن در اینگونه مواقع تماشاگر می‌شوند؟


«امیر مومنی»، عضو تیم واکنش سریع هلال احمر دراین‌باره به می‌گوید: «هیجان وقوع یک حادثه در مواجهه با آن بسیار بالاست؛ به‌طوری‌که مخاطب جذب می‌شود. گاهی وحشت از وقوع حادثه عملکرد نادرست را موجب می‌شود اما برخی آسیب‌هایی که فضای مجازی ایجاد کرده همین است که مردم می‌خواهند صاحب خبر دست‌اول باشند. این در وقوع یک حادثه اثر روانی بر فرد می‌گذارد و اینگونه می‌شود که به‌جای فرار شروع به فیلمبرداری می‌کند.»


او می‌افزاید: «سیل و اینگونه بلایای طبیعی با کسی شوخی ندارد و باید عاقلانه‌ترین رفتار را در برابر آن نشان داد. اینکه در هنگام وقوع سیل در بستر رودخانه توقف نکنیم و خانه‌های‌مان را در حریم رودخانه نسازیم ازجمله مهم‌ترین آن است.»

شتاب برای کمک به سیل‌زدگان


همزمان با بروز سیلاب، تیم‌های بسیج در چهار شهرستان استهبان، نی‌ریز، داراب و فسا فعال شدند و تیپ نیروی زمینی سپاه نیز با امکانات خود به فرایند جست‌وجو در مسیر ۱۵کیلومتری رودخانه رودبال پیوست.


سردار یداله بوعلی، فرمانده سپاه فجر فارس با حضور در مناطق سیل‌زده فارس ضمن بررسی آخرین وضعیت فرایند جست‌وجو و امدادرسانی، گفت: از روز گذشته و در پی وقوع ناگهانی حادثه سیل، تیم‌های جست‌وجو و امدادرسانی بسیج به صورت فعال در کنار مردم و سایر نهادها در فرایند جست‌وجو و امدادرسانی حضور داشته‌اند.


وی با بیان اینکه بلافاصله پس از وقوع این حادثه قرارگاهی با حضور سپاه و سایر نهادها در منطقه تشکیل شد، گفت: شب گذشته، تیم‌های بسیج در چهار شهرستان استهبان، نی‌ریز، داراب و فسا در این زمینه فعال شدند، تیپ نیروی زمینی سپاه در فسا نیز با امکانات خود به فرایند جست‌وجو در مسیر ۱۵کیلومتری پیوست و درمجموع تمام امکانات سپاه فارس برای کمک به آسیب‌دیدگان و فرایند جست‌وجو به‌کارگیری شده است.

سه دستور مخبر برای رسیدگی فوری به حادثه سیل استهبان


محمد مخبر از استاندار فارس خواست تا با تشکیل کمیته‌ای با ترکیب مسوولان مربوطه، ضمن بررسی دقیق حادثه و تشخیص قصورات احتمالی، خسارات مالی و جانی وارده به مردم در اسرع وقت جبران شود.معاون اول رییس‌جمهور در این تماس تلفنی بر ضرورت بسیج تمامی امکانات و ظرفیت‌ها جهت یافتن مفقودان و تسکین آلام داغ‌دیدگان تاکید کرد.


مخبر همچنین پس از ارائه گزارش «محمدهادی ایمانیه» از آخرین وضعیت این حادثه، از وی خواست تا زمینه‌های شکل‌گیری این حادثه با دقت بررسی شود و ضمن ارسال گزارش کارشناسی و دقیق، اقدامات لازم برای پیشگیری از تکرار چنین حوادثی صورت گیرد.

ورود دادستان به موضوع سیل


حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدکاظم موسوی اظهار کرد: دادستان فارس به موضوع سیل اخیر ورود کرده و پرونده قضایی برای افراد خاطی تشکیل شده است. بلافاصله پس از وقوع حادثه سیل، دادستان استهبان مامور شد که در محل وقوع این رویداد حضور داشته باشد.


رییس‌کل دادگستری استان فارس تصریح کرد: با توجه‌به اینکه حوضه آبریز رودخانه‌ای که براثر سیل سرریز شده است در سه شهرستان نی‌ریز، فسا و داراب قرار دارد، به حوزه‌های قضایی این سه شهرستان ابلاغ ‌شده که امور به پزشکی قانونی نزدیک محل حادثه ارجاع داده شود تا خانواده‌های جانباختگان به‌زحمت نیفتند.


وی با اشاره به اینکه اکثر جانباختگان سیل اخیر در شهرستان داراب هستند، گفت: دادستان‌های شهرستان داراب و استهبان مامور شدند تا قصوری که ازسوی اشخاص و نهادهای متولی رخ‌داده را سریع اعلام کنند تا اقدامات قضایی لازم درباره افرادی خاطی، صورت گیرد.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی با بیان اینکه بازپرس ویژه در محل پزشکی قانونی مستقر شده است، افزود: سه پزشک، پزشکی قانونی نیز در محل بروز سیل مستقر شده‌اند و به‌سرعت کارهای پزشکی قانونی را انجام می‌دهند. وی اظهار کرد: ۲۱نفر به پزشکی قانونی منتقل و پنج نفر مفقود شده‌اند و سه خودرو هم در گل‌ولای گرفتار شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha