نرخ رشد تورم ماهانه تیرماه امسال به ۴.۶ درصد رسید که نسبت به ماه قبل ۷.۶ واحد درصد کاهش داشته است. این موضوع می‌تواند به تخلیه اثرات شوک تورمی حاصل از حذف ارز 4200 مرتبط باشد.

اثرات حذف ارز ترجیحی بر تورم سالانه

به گزرش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، با اینکه تورم ماهانه در تیر ماه افت قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده اما باز هم مقیاس نقطه‌ای این شاخص در بالاترین سطح قرار دارد. مقایسه سطح عمومی قیمت‌ها با موقعیت مشابه خود در سال گذشته نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای در کشور به 54 درصد رسیده که بالاترین سطح را از سال 1375 تاکنون داشته است. یعنی در قله بیست و شش سال اخیر.

تورم نقطه‌ای نسبت شاخص قیمت را در هر ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در واقع با توجه به گزارش مرکز آمار، سطح قیمت‌ها در طول یک سال گذشته به اندازه ۵۴ درصد افزایش داشته است و به رکورد سی‌ساله آن‌که ۵۹ درصد بوده (مربوط به اردیبهشت و خرداد ۱۳۷۴) نزدیک شده است.

مرکز آمار ایران همچنین گزارش داده که نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ٤.٤ واحد درصدی به ٨٦ درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش ٠.١ واحد درصدی به ٣٦.٩ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ٥٢,٨ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ١.٤ واحد درصد افزایش داشته. همچنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ٦٠.٧ درصد بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٥ واحد درصد افزایش یافته است.


اثرات حذف ارز ترجیحی بر تورم سالانه


به نظر می‌رسد که اثرات حذف ارز 4200 تومانی در بخش زیادی از تورم سالانه دیده می‌شود. چرا که در میان گروه‌های کالایی در تیرماه، تورم خوراکی‌ها پیشتاز است، اما به جای گروه روغن‌ها و چربی‌ها، گوشت قرمز و گوشت ماکیان بیشترین تورم‌های ماهانه این گروه را داشته‌اند که اثرات حذف ارز ۴۲۰۰ را نمایان می‌کند.

پس از حذف ارز 4200 تومانی، شوک بزرگ قیمتی تاثیر خود را به ویژه در تورم خردادماه نشان داد و تورم نقطه‌ای را به بالای ۵۰ درصد رساند. اما همچنان آثاری از این شوک در ماه بعدی یعنی تیرماه هم خودنمایی کرده است. حذف ارز ترجیحی باعث شده هزینه‌های اولیه برخی کالاها و خدمات افزایش پیدا کند و در نتیجه این کالاها هم با تاخیر یک پله افزایش قیمت داشته باشند. بنابراین انتظار می‌رود از ماه بعد سطح تورم کالاهای اساسی به خصوص خوراکی‌ها باز هم کاهش پیدا کند.

اجاره‌بها و روند صعودی تورم


دومین عاملی که موجب شده تورم نقطه‌ای در تیرماه بالا برود، رشد اجاره‌بها در مناطق شهری است. رشد ماهانه شاخص قیمت اجاره‌بها هم ۳.۸ درصد اعلام شده که با توجه به سهم سی درصدی این هزینه در سبد مصرفی مدنظر مرکز آمار، نقش مهمی در تورم ماهانه تیر داشته است.

افزایش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور


نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. آنگونه که مرکز آمار ایران اعلام کرده نرخ تورم سالانه تیرماه ١٤٠١ برای خانوارهای کشور به ٤٠,٥ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ١,١ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 40 درصد و ٤٣.٢ درصد است که برای خانوارهای شهری ١.١ واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی ١.٤ واحد درصد رشد داشته است.


در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، سوسیس و کالباس)، گروه «لبنیات و تخم مرغ» (دوغ پاستوریزه، خامه و تخم‌مرغ) و گروه «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی، کیک و بیسکوییت) است.

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «بهداشت و درمان» (خدمات طبی سرپایی و خدمات بیمارستانی)، گروه «هتل و رستوران» (هزینه هتل و تالار پذیرایی) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (انواع شوینده) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

جولان تورم در نقاط روستایی


به‌طور کلی در تیرماه اتفاق عجیبی رخ داده و شاخص تورم در روستاها و در بازه‌های زمانی مختلف بالاتر از سطح تورم نقاط شهری بوده است. به‌طور مثال، تورم ماهانه نقاط شهری در تیرماه 4.6 درصد بوده اما در روستاها این شاخص 0.2 درصد بالاتر بوده است. یا تورم نقطه به نقطه در روستاها طی تیرماه نزدیک به 61 درصد بوده است اما در نقاط شهری این رقم 54 درصد است. حتی در بخش خوراکی‌ها نیز تورم روستاها در مقیاس نقطه به نقطه بالاتر از تورم شهرهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha