اولین ماه پاییز را در شرایطی پشت‌سر گذاشتیم که در میزان کم‌بارشی و بی‌بارانی در سال‌های اخیر رکورددار بود. بررسی آمار بارش‌های کشور که توسط شرکت مدیریت منابع آب ایران ارائه شده، نشان می‌دهد در ماه نخست سال آبی جاری (مهرماه) میزان بارش‌های کشور بیشتر از 2.1 میلیمتر نبود.

«مهر » بدون باران در 25 استان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، مقایسه میزان بارش‌ها در مهرماه سال‌جاری با میزان بارش‌ها در مهرماه سال گذشته، از کاهش 61 درصدی بارش‌ها خبر می‌دهد و در مقایسه با متوسط آمار درازمدت بارش‌ها، حکایت از کاهش 71 درصدی بارش‌های کشور دارد.
در این میان، تمامی استان‌های کشور بارش‌هایی به مراتب پایین‌تر از بارش‌های متوسط بلندمدت دارند و این شرایط درحالی بغرنج‌تر می‌شود که مقایسه آمار بارش‌های سال آبی جاری با سال آبی گذشته که خود سالی خشک بوده، نشان از تشدید خشکسالی در پاییز امسال دارد.
از مجموع 31 استان کشور، بارش‌ها در 19 استان «صفر» بوده و در این استان‌ها هیچ بارشی در نخستین ماه پاییز ثبت نشده است. این در حالی است که فقط 6 استان کشور بارش مؤثر داشته‌اند و بارندگی‌ها در25 استان صفر یا در حد صفر بوده است.
«احد وظیفه» رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در گفت‌وگو با «ایران» تصریح کرد: همان‌گونه که پیش‌تر هم اعلام شده بود، پاییز کم‌بارشی پیش رو داریم و بررسی میزان بارش در 31 استان کشور در مهرماه نشان می‌دهد در نخستین ماه پاییز تنها در 6 استان گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی بارش مؤثر داشته‌ایم.
به گفته وی، هر چند در برخی استان‌ها بارش‌هایی در حد یک‌دهم میلیمتر یا 6 دهم میلیمتر داشته‌ایم ولی این از نظر ما بارش مؤثری نیست.
وی تأکید کرد: مهرماه زمان تغییر فصل است و باید این تغییر فصل از استان‌های شمالی شروع می‌شد اما متأسفانه در مهرماه در استان گیلان تنها 67 میلیمتر بارش داشتیم و این در حالی است که این استان شمالی معمولاً در نخستین ماه پاییز باید 126 میلیمتر بارش داشته باشد که این یعنی گیلان با کاهش 60 درصدی بارش‌ها در مهر ماه 1401 نسبت به میانگین بلندمدت روبه‌رو بوده است.
در استان مازندران نیز وضعیت بارش‌ها مناسب نبوده، یعنی در حالی‌که باید 72 میلیمتر بارش می‌گرفت تنها 43 میلیمتر بارش داشتیم.


صرفه جویی جدی گرفته شود


رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی خاطرنشان کرد: آنچه باعث نگرانی است اینکه در استان‌هایی مانند البرز و تهران که سدهای تأمین‌کننده آب پایتخت قرار دارند با آمار هشداردهنده روبه‌رو هستیم. در استان تهران در مهرماه باید در کل پهنه استان و به‌ صورت میانگین 9 میلیمتر بارش دریافت می‌کردیم که میزان دریافتی تهران تنها نیم میلیمتر بوده که از نظر ما این میزان بارش به هیچ عنوان مؤثر نیست.
همچنین در استان البرز باید در کل پهنه استان 12.5 میلیمتر بارش دریافت می‌شد که تقریباً این میزان در حد صفر بوده است. احد وظیفه خاطرنشان کرد: هشدارهای لازم در خصوص لزوم صرفه‌جویی در مصرف آب به استان‌های مختلف داده شده و امیدواریم مردم هم این هشدارها را جدی بگیرند تا خدای ناکرده دچار مشکل نشوند. وی تأکید کرد: با همه این تفاسیر بازهم احتمال اینکه در ماه‌های دوم و سوم پاییز مانند سال قبل شاهد بارش‌های سیل‌آسا باشیم، وجود دارد. از این‌رو لازم است از هم‌اکنون مسئولان کشوری و مدیران استانی اقدامات لازم را از جمله آبخیزداری برای کاستن از خسارت سیل‌های احتمالی مورد توجه قرار دهند و باید در نظر داشته باشیم که اقلیم ما به هر جهت دچار تحولاتی شده است و همان‌گونه که سیل‌های تابستانه فراتر از انتظار بود، این مسأله می‌تواند برای بارش‌های زمستانه هم باشد و لازم است این بارش‌ها را در مناطق شهری و روستایی مدیریت کنیم.


کاهش 24 درصدی بارشها نسبت به سال گذشته


به گفته وی، در سال آبی گذشته در سطح کشور به طور میانگین 180 میلیمتر بارش داشتیم که 24 درصد نسبت به نرمال عقب بوده است ضمن اینکه در سال زراعی قبل از آن‌ هم فقط 134 میلیمتر بارش داشتیم و این یعنی تبعات خشکسالی برای دومین سال پیاپی تشدید شده است. وی افزود: امسال سال پدیده لانینا است به این معنی که در قسمت مرکزی و شرقی استوایی اقیانوس آرام، آب سردتر از حالت طبیعی می‌شود و بر اساس داده‌های طولانی‌مدت، در سال‌هایی که لانینا است بارش‌های پاییزی در ایران کمتر از حد نرمال است. به گفته احد وظیفه، امسال دمای اقیانوس آرام 1.5 درجه سردتر از شرایط نرمال بوده است و این پدیده امواجی را روی کره‌زمین ایجاد می‌کند که نتیجه آن بارش‌های کمتر در ایران خواهد بود. امسال سومین سالی است که لانینا ادامه دارد و در 100 سال گذشته سابقه نداشته 3 سال متوالی لانینا باشد و پیش‌بینی‌های جهانی نشان می‌دهد لانینا در ماه‌های زمستان به اوج خود می‌رسد. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به ابلاغ الگوی کشت به استان‌ها تأکید کرد: مسئولان استانی با وسواس نسبت به اجرای این الگو همت کنند و سیاستگذاری‌ها باید به سمتی برود که از کشت‌های پرآب‌بر حمایت نشود و رانت این نوع محصولات برداشته شود تا ضمن مراقبت از آب، هم غذای لازم را برای مردم کشور فراهم کنیم و هم امنیت غذایی‌مان به خطر نیفتد؛ پس لازم است مصرف آب کشت محصولات غیراستراتژیک را به کمترین میزان برسانیم و به خاطر داشته باشیم در حال حاضر مصرف بی‌رویه آب در همه بخش‌ها، سرزمین‌مان را تهدید می‌کند و باید آب را که مایه زندگی است برای آیندگان حفظ کنیم.

نخستین برف پاییزی در ارتفاعات اردبیل به زمین نشست


درحالی که روز دوشنبه در نخستین هفته آبان‌ماه، آبادان به‌عنوان گرم‌ترین شهر کشور دمای 40 درجه را تجربه کرد، مردم اردبیل شاهد بارش برف در ارتفاعات سبلان بودند.
«صادق ضیاییان»، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: روز گذشته همچنین دما در ایستگاه‌های سراب و چالدران به زیر صفر رسید و در بین مراکز استان‌ها هم شهرکرد با نیم درجه و اهواز با 37.6 درجه خنک‌ترین و گرم‌ترین مراکز استان‌ها بودند. به گفته وی، دیروز دوشنبه بارش‌های خفیف و پراکنده‌ای در استان‌های کردستان، اردبیل، آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، البرز و تهران داشتیم که امروز دامنه بارش‌ها به گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی کشیده می‌شود که برای بارش‌های گلستان به‌دلیل احتمال وقوع سیلاب هشدار سطح نارنجی صادر شده است. در روزهای گذشته به مسئولان این استان هشدارهای لازم مبنی بر لزوم پاکسازی آب‌روها و جلوگیری از حضور مردم در مسیل‌ها داده شده است.
وی با اشاره به اینکه امروز دما در برخی استان‌های شمال شرق سمنان و تهران تنها در حد یکی دو درجه کاهش می‌یابد، افزود: این سامانه روز چهارشنبه از کشورخارج می‌شود. به گفته وی سامانه بعدی پنجشنبه با کمی افزایش دما از راه می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha