سه‌شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 348211

به طور معمول قرنیه شما، عدسی شفاف بیرونی یا "شیشه جلویی" چشم ، گنبدی شکل مانند یک توپ دارد. گاهی اوقات ساختار آنقدر قوی نیست که بتواند شکل گرد خود را حفظ کند و مانند یک مخروط به سمت بیرون برآمده می شود. به این قوز قرنیه می گویند .

قوز قرنیه چگونه به وجود می آید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی ،فیبرهای کوچک پروتئین در چشم شما به نام کلاژن به نگه داشتن قرنیه در جای خود کمک می کند. وقتی این الیاف ضعیف می شوند، نمی توانند شکل خود را حفظ کنند. قرنیه شما بیشتر و بیشتر شبیه مخروط می شود. این موضوع زمانی اتفاق می افتد که آنتی اکسیدان های محافظ کافی در قرنیه خود نداشته باشید.

چه چیزی باعث ایجاد قوز قرنیه می شود؟

ما دقیقا نمی دانیم چه چیزی باعث ایجاد قوز قرنیه می شود. محققان بر این باورند که برخی افراد از بدو تولد به آن مبتلا می شوند.

چندین چیز ممکن است به این وضعیت مرتبط باشد:

  • سابقه خانوادگی : اگر فردی در خانواده شما این بیماری را داشته باشد، احتمال بیشتری برای ابتلا به آن وجود دارد. اگر به آن مبتلا هستید، چشمان فرزندانتان را ازنظر علائمی که از حدود 10 سالگی شروع می شود، بررسی کنید.
  • سن: معمولا از نوجوانی شروع می شود. اما ممکن است زودتر در دوران کودکی ظاهر شود یا تا 30 سالگی ظاهر نشود. همچنین می تواند افراد 40 ساله و بالاتر را نیز تحت تاثیر قرار دهد، اما کمتر رایج است.
  • برخی اختلالات: مطالعات ارتباطی بین قوز قرنیه و بیماری های سیستمیک مانند سندرم داون، سندرم اهلرز-دانلوس، استخوان سازی ناقص و رتینیت پیگمانتوزا پیدا کرده اند.
  • التهاب : التهاب ناشی از مواردی مانند آلرژی ، آسم یا بیماری آتوپیک چشم می تواند بافت قرنیه را تجزیه کند.
  • مالش چشم: مالش شدید چشم ها به مرور زمان می تواند قرنیه را از بین ببرد. همچنین اگر قبلاً به قوز قرنیه مبتلا شده اید، می تواند باعث پیشرفت سریعتر قوز قرنیه شود.
  • نژاد: یک مطالعه روی بیش از 16000 فرد مبتلا به قوز قرنیه نشان داد که افرادی که سیاه‌پوست یا لاتین تبار هستند تقریباً 50 درصد بیشتر از افراد سفیدپوست به آن مبتلا می‌شوند.

بیشتر بدانید: آیا قوز قرنیه باعث کوری می شود؟

آیا می تواند به بینایی آسیب برساند؟

تغییرات قرنیه می تواند تمرکز چشم شما را بدون عینک یا لنز غیرممکن کند.در واقع، اگر شرایط بد باشد، ممکن است برای بازیابی بینایی خود به پیوند قرنیه نیاز داشته باشید. جراحی اصلاح بینایی با لیزر و لیزیک در صورت ابتلا به قوز قرنیه خطرناک است. می تواند قرنیه شما را بیشتر ضعیف کند و بینایی شما را بدتر کند. حتی اگر فقط درجات کمی از قوز قرنیه دارید، جراحی لیزیک را انجام ندهید.

قوز قرنیه چگونه به وجود می آید؟

بیشتر بدانید: قوز قرنیه در افراد دیابتی

علائم قوز قرنیه چیست؟

قوز قرنیه بینایی شما را از دو طریق تغییر می دهد:

  • با تغییر شکل قرنیه از یک توپ به یک مخروط، سطح صاف مواج می شود. به این حالت آستیگماتیسم نامنظم می گویند .
  • با برآمده شدن قرنیه، دید شما نزدیک بین تر می شود . این بدان معناست که شما می توانید اشیا را تنها زمانی که از نزدیک هستند به وضوح ببینید. هر چیزی خیلی دور شبیه تاری به نظر می رسد.

چشم پزشک علائم را در طول معاینه چشم تشخیص می دهد. همچنین باید علائمی مانند:

  • دید دوگانه زمانی که فقط با یک چشم نگاه کنید
  • اجسام دور و نزدیک که تار به نظر می رسند
  • نورهای درخشانی که به نظر می رسد هاله هایی در اطراف خود دارند
  • رگه های نازک
  • تصاویری مانند ارواح
  • تاری دید که رانندگی را سخت می کند

بیشتر بدانید: قوز قرنیه درمان قطعی ندارد

قوز قرنیه چگونه به وجود می آید؟

چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما شکل قرنیه شما را اندازه گیری خواهد کرد. راه های مختلفی وجود دارد، اما رایج ترین آنها توپوگرافی قرنیه نام دارد. پزشک از قرنیه شما عکس می گیرد و آن را از نزدیک بررسی می کند. کودکان والدین مبتلا به قوز قرنیه باید از سن 10 سالگی هر سال یک مورد معاینه چشم پزشک داشته باشند.

بیشتر بدانید: قوز قرنیه را در مراحل ابتدایی درمان کنید

چگونه درمان می شود؟

در ابتدا درمان با عینک جدید شروع خواهد شد. اگر میزان قوز قرنیه خفیف باشد، عینک جدید باید همه چیز را روشن کند. اگر این اتفاق نیوفتاد، پزشک لنزهای تماسی را پیشنهاد می کند. لنزهای تماسی سخت یا هارد اولین انتخاب هستند. با گذشت زمان، ممکن است به درمان های دیگری برای تقویت قرنیه و بهبود بینایی خود نیاز داشته باشید.

درمانی به نام پیوند متقابل کلاژن قرنیه ممکن است از بدتر شدن وضعیت جلوگیری کند. یا پزشک شما می تواند حلقه ای به نام Intacs را در زیر سطح قرنیه بکارد تا شکل مخروطی را صاف کند و بینایی را بهبود بخشد.

هنگامی که سایر درمان ها بینایی خوبی به شما نمی دهد، آخرین راه حل پیوند قرنیه است . این یک عمل بسیار ایمن است و در بیش از 90 درصد موارد موفقیت آمیز است. پزشک مرکز قرنیه شما را برمی‌دارد، آن را با قرنیه جدید جایگزین می‌کند وآن را در جای خود بخیه می‌زند. ممکن است بعد از آن به لنزهای تماسی نیاز داشته باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha