قتل های ناموسی هر ساله قربانیان زیادی را به کام مرگ می کشانند. اما باید با فرهنگ سازی و آموزش مهارت های مورد نیاز زندگی مهار شوند.

اهمیت پیشگیری از قتل های ناموسی

قتل ناموسی چیست؟

قتل های ناموسی پدیده نوظهوری در ایران نیست. در واقع تاریخچه قتل های ناموسی به سالها قبل باز می گردد؛ با این حال این موضوع مدت زیادی نیست که توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است. انگیزه قتل های ناموسی می تواند عوامل مختلفی باشد. از خیانت و روابط مخفیانه تا رفتار هایی که عمدتا بی عفتی نامیده می شوند. به هر حال هر ساله دختران و زنان متاهل زیادی به واسطه این اتفاق در گوشه و کنار ایران کشته می شوند. در این مقاله با شناخت دلایل قتل های ناموسی، راهکار های پیشگیری از آن را خدمت شما یادآور خواهیم شد.

اهمیت پیشگیری از قتل های ناموسی
قربانیان قتل های ناموسی

دلایل قتل های ناموسی

  • فقر مهارت های زندگی اجتماعی و خانوادگی در افراد: شاید پذیرش این مسئله اندکی دشوار باشد، اما فقر مهارت های اساسی زندگی یکی از اصلی ترین دلیل بروز قتل های ناموسی در ایران است. آنچنان که این قتل ها معمولا در روستا ها و عشایر نیز بیشتر رخ می دهد. طبق یافته ها، فراوانی قتل های ناموسی در ایران در استان های خوزستان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و سیستان و بلوچستان بیشتر از سایر نواحی کشور رخ می دهد.
  • اختلالات روانشناختی خاموش یا نهفته: اختلالات روانی یکی از دلایل اتفاق افتادن قتل های ناموسی است. با اینکه دنیا هر روز در حال پیشرفت است، اما هنوز هم در بسیاری از نقاط ایران هنگام بروز اختلالات روانشناختی به روانشناسان و مشاوران مراجعه نمی کنند. این عامل باعث شده است که هم اکنون افراد زیادی با اختلالات روانی مواجه باشند، اما از اقدام جهت درمان سرباز بزنند. حضور به موقع به یک روانشناس می تواند یک اقدام کاملا پیشگیرانه جهت بسیاری از جرایم باشد.
  • اهمیت حفظ ناموس و غیرت: در فرهنگ ایرانی، حفظ ناموس و غیرت از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. این عامل موجب شده است که برای زن فردیت مستقلی تصور نشود، بلکه عملا زن به عنوان ناموس دیگری دیده شود. این امر یکی از دلایل قتل ناموسی است. گفتنی است که متاسفانه در بسیاری از مناطق، قاتل مرتکب به این نوع قتل را یک قهرمان می پندارند و از آن دفاع می کنند.

بیشتر بدانید: نگاهی به فاجعه قتل های ناموسی در کشور

اهمیت پیشگیری از قتل های ناموسی
قتل هایی با انگیزه ناموس پرستی

راهکار های کاهش قتل ناموسی

اولین اقدام جهت پیشگیری از قتل های ناموسی، آموزش مهارت های خانوادگی و اجتماعی است. در واقع این اصل که زن نیز برای خود دارای جایگاه اجتماعی است و حق انتخاب دارد، یک اصل بزرگ جهت پیشگیری از این قتل ها است. بهترین راه آموزش نیز استفاده از رسانه ها و مطالب آموزشی در مدارس و دانشگاه ها می باشد.

با اینکه از بین بردن یک فرهنگ اشتباه سخت است اما غیرممکن نیست. اگر جهت از بین بردن فرهنگ قتل های ناموسی و قهرمان پنداری قاتل این جرم اقدام شود، در آینده شاهد ریشه کن شدن این مورد در میان مردم خواهیم بود. کاهش پیدا کردن افراط در ناموس پرستی سبب می شود که بروز این قتل ها به میزان قابل توجهی کم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha