دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۵
کد خبر: 351484

کلمه " خودخواه " اغلب معانی منفی را به ذهن تداعی می کند و همه معتقد هستند که در بسیاری از موارد بهتر است از رفتار خود محور دوری کنید. در عین حال، موارد متعددی وجود دارد که ضروری است به درون خود و ماجرا نگاه کنیم و خود را در الویت و بالاتر از اطرافیانمان قرار دهیم. 

۶ موقعیتی که خودخواه بودن اصلا اشکالی ندارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند، اگر ما دائماً وقت و انرژی خود را بدون اینکه عمداً به خود وقت و انرژی بدهیم، در اختیار دیگران قرار دهیم، سلامت جسمی، روانی و عاطفی خود را به خطر می‌اندازیم.

علاوه بر این، اجتناب از خودمراقبتی نیز می‌تواند باعث شود ما نیازهای خود را نادیده بگیریم و این کار شرایط را هم برای خودمان و هم برای دیگران سخت تر می کند. اگر می‌خواهیم صبر، شفقت، مهربانی و گرمی را به دیگران ارائه کنیم، ابتدا باید این چیزها را به خودمان نشان دهیم.

گاهی اوقات دشوار است که بدانید چه زمانی باید «خودخواه» شوید. در موارد زیر اشکالی ندارد که کمی هم خودخواه باشید:

مدتی است که لحظه ای با خودتان خلوت نداشته اید

تنهایی نقش کلیدی در سلامت روان ما دارد و امکان کاوش شخصی را فراهم می کند، می تواند خلاقیت را تقویت کند و می تواند به ما کمک کند تا زمانی که با دیگران وقت می گذرانیم و سپس تنها می شویم مخازن انرژی خود را مجددا افزایش دهیم. اگر مدتی است که برای تمرکز روی خودتان وقت نگذاشته اید، یک عصر، یک آخر هفته یا حتی چند ساعت را فقط برای خود اختصاص دهید.

پیشنهاد می‌کنم این زمان را به طور منظم داشته باشید تا مطمئن شوید که از تخلیه خود جلوگیری می کنید.

شما از نظر اجتماعی احساس خستگی می کنید

لذت بردن از رویدادها، گردهمایی ها و پیوندهای اجتماعی همگی فوق العاده هستند. با این حال، وقت گذراندن بیش از حد در فعالیت های اجتماعی می تواند باعث شود ما احساس فرسودگی کنیم. گاهی حتی ممکن است با بله گفتن به چیزی به خود خیانت کنیم در حالی که تنها کاری که می خواهیم انجام دهیم نه گفتن است. در این لحظات متضاد، اشکالی ندارد که خودخواه باشید و چیزی شبیه این بگویید: «به نظر خیلی سرگرم کننده است، اما من نمی توانم این بار به شما بپیوندم.»

شما احتیاج به تعطیلات دارید

تعریف تحت اللفظی تعطیلات عبارت است از «دوره طولانی مدت از شغل و تفریح کامل». چه در حال لذت بردن از یک سفر باشید یا گذراندن زمان خود در خانه برای مدت زمان طولانی، مهم است که از مسئولیت های کاری و زندگی در خانه دور شوید.

مطمئن شوید که وقتی زمانی را برای استراحت اختصاص می دهید واقعا استراحت کنید و از هرگونه مشغله کاری دور شود و بتوانید دوباره انرژی بگیرید.

یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که حتی تعطیلات کوتاه می تواند سطح استرس را بهبود بخشد. شرکت کنندگان در این مطالعه خاطرنشان کردند که پس از سه روز، از نظر فیزیکی احساس بهتری داشتند، کیفیت خواب و خلق و خوی بهتری داشتند. جالب اینجاست که این مزایا بعد از گذشت پنج هفته همچنان ادامه داشت.

شما برای رسیدن به یک هدف کار می کنید

معمولاً برای تلاش برای رسیدن به یک هدف بزرگ احساس خودخواهی یا خودشیفتگی می کنیم، اما خودسازی جزء لاینفک بهزیستی ما هستند. شاید ما انرژی بیشتری را در حرفه خود صرف می کنیم، زمان خود را به خانواده خود اختصاص می دهیم، یا برای رسیدن به یک هدف کار می کنیم که هر روز به یک یا دو ساعت از زمان ما نیاز دارد.

وقتی از نیازهای عاطفی خود دفاع می‌کنید، خود را قدرتمند می‌کنید و این خودخواهانه نیست که برای هر چیزی که می‌خواهید، تلاش کنید و برای آن زمان اختصاص دهید. اگر چیزی که به دنبال آن هستید به شما کمک کند و در عین حال به دیگران آسیبی نمی رساند، در حال تمرین «خودخواهی سالم» هستید.

شما در حال جشن گرفتن یک دستاورد هستید

وقتی صحبت از هدف گذاری شد، زمان کاملاً عادی دیگر برای تمرین "خودخواهی" زمانی است که شما یک دستاورد بزرگ را جشن می گیرید. با نگاه کردن از بیرون به درون، ممکن است افرادی را که نقاط عطف شخصی را جشن می‌گیرند به‌عنوان خودشیفته در نظر بگیریم.

با این حال، ما مجبور نیستیم دستاوردهای خود (یا دیگران) را از این منظر ببینیم. وقتی می‌توانیم لحظه های زیبای زندگی‌مان را جشن بگیریم، لازم نیست به عنوان یک خودشیفتگی ناسالم برچسب‌گذاری شود.

جالب اینجاست که مطالعات نشان داده است که جشن گرفتن موفقیت های خودمان با صدای بلند می تواند تاثیر مثبتی بر دیگران داشته باشد. هنگامی که خود را تشویق می کنید، به دیگران اجازه می دهید تا همین کار را انجام دهند.

شما با یک چالش روبرو هستید

لحظات چالش برانگیز در سراسر زندگی ما رخ خواهند داد و این لحظاتی هستند که تمرین مراقبت از خود برای بهزیستی ما حیاتی است. این به تجربه از دست دادن، ورود یا خروج از یک رابطه، بچه دار شدن یا رفتن به خانه جدید، رسیدگی به یک موضوع جدید یا گذر از تغییرات مهم دیگر محدود نمی شود.

تمرین «خودخواهی» در این لحظات ممکن است مانند کناره‌گیری از مسئولیت‌هایمان، تکیه بر دیگران، درخواست کمک و صرف زمان بیشتر برای درون‌نگاری به نظر برسد. نیازهای خود را در این لحظات با دیگران در میان بگذارید و آنچه را که نیاز دارید انجام دهید تا بتوانید در این زمان کمی جمایت دریافت کنید چه از لحاظ عاطفی و چه از لحاظ مالی.

وقت گذاشتن برای خود به شما این امکان را می دهد که تعادل بیشتری را در تمام جنبه های سلامت و تندرستی خود پیدا کنید. خودخواهی می تواند به شما کمک کند تا نه تنها از نیازهای خود آگاه باشید، بلکه بتوانید آنها را به روشی سالم برآورده کنید. با انجام این کار، اطمینان حاصل کنید که انرژی شما کاملا تامین است و گزینه های زیادی برای کسانی که بیشتر دوستشان دارید در اختیار دارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha