سه‌شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
کد خبر: 351681

یک بررسی نشان می دهد که مصرف ویتامین D برای کمک به حملات آسم ممکن است مفید نباشد.

آیا ویتامین D به کاهش خطر حملات آسم کمک می کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مدیکال نیوز تودی، ویتامین D یک ریز مغذی است که به سلامت استخوان و متابولیسم کلسیم کمک می کند. بررسی ها نشان داده است که ویتامین D ممکن است به کاهش خطر تشدید آسم کمک کند.


با این حال، داده های بررسی کاکرین در سال 2023 نشان می دهد که ویتامین D به کاهش خطر تشدید آسم کمک نمی کند.

ویتامین D یک ماده مغذی است که جزء حیاتی سلامتی است. محققان هنوز در حال کار برای درک کامل فواید ویتامین D و تاثیر مصرف این ویتامین بر بخش های مختلف سلامت هستند. پیش از این، محققان فکر می کردند که ویتامین D به محافظت در برابر حملات آسم کمک می کند.

با این حال، آخرین بررسی منتشر شده در پایگاه داده های سیستماتیک کاکرین نشان داد که مصرف ویتامین D احتمالاً به بهبود علائم آسم یا کاهش خطر حملات آسم کمک نمی کند.

این بررسی سایر مزایای سلامتی ویتامین D را نفی نمی کند.

فواید ویتامین D برای سلامتی

ویتامین DTrusted Source یک ویتامین محلول در چربی است که افراد می توانند از طریق رژیم غذایی، مکمل ها و قرار گرفتن در معرض نور خورشید دریافت کنند. ویتامین D نقش مهمی در سلامت استخوان، رشد فیبر عضلانی و متابولیسم کلسیم دارد.

لیزا ریچاردز، متخصص تغذیه و خالق رژیم کاندیدا که در این مطالعه شرکت نداشت، به مدیکال نیوز تودی توضیح داد که چرا ویتامین D در حال افزایش محبوبیتش است:

  • ویتامین D به دلیل مزایای حمایتی ایمنی که ممکن است داشته باشد، در حال محبوب شدن است. فرم فعال ویتامین D به کاهش پاسخ التهابی بدن کمک می کند و تولید سلول های ایمنی بدن را افزایش می دهد.
  • ویتامین D به بدن شما اجازه دهد از کلسیمی که برای حمایت از رشد و سلامت استخوان داده می شود استفاده کند. زمانی که سطح ویتامین D پایین باشد، این فرآیند به اندازه کافی کارآمد نیست و استخوان‌های ما ضعیف می‌شوند.

محققان به مطالعه انواع اثرات سلامتی ویتامین D علاقه مند بوده اند. به عنوان مثال، تحقیقاتی در مورد ویتامین D و نقش بالقوه آن در پیشگیری از پیامدهای نامطلوب سلامتی مانند سرطان، بیماری های خودایمنی و بیماری های قلبی عروقی انجام شده است.

یکی از زمینه های مورد علاقه این است که چگونه ویتامین D ممکن است برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد.

آسم وضعیتی است که بر ریه ها و تنفس تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به آسم ممکن است مواقعی داشته باشند که آسم آنها به دلیل محرک های خاص بدتر می شود. درمان می تواند بر مدیریت علائم و اجتناب از محرک های آسم متمرکز شود.

در یک بررسی در سال 2016، نتایج چندین مطالعه نشان داد که ویتامین D می تواند به محافظت در برابر حملات آسم کمک کند.پس از این بررسی، داده های جدیدی پدیدار شد و محققان به دنبال ارزیابی مجدد تحقیق و چگونگی آن در مقایسه با یافته های قبلی بودند.

ویتامین D برای آسم موثر است؟

محققان در این بررسی فعلی به دنبال این بودند که ببینند آیا ویتامین D به کاهش خطرات تشدید آسم یا به بهبود کنترل علائم آسم کمک می کند. تشدید آسم به این معنی بود که علائم آنقدر بد بود که نیاز به درمان با کورتیکواستروئیدهای سیستمیک داشت. تجزیه و تحلیل مشابه با بررسی انجام شده در سال 2016 بود.

نویسنده بررسی، آدریان مارتینو، استاد عفونت تنفسی و ایمنی در موسسه بلیزارد، دانشگاه کوئین مری لندن، خاطرنشان کرد که آنها از روش مشابهی استفاده کردند، اما [آخرین] بررسی شامل داده‌های کارآزمایی‌های بیشتر است، بنابراین ما می‌توانیم در این زمینه مطمئن‌تر باشیم.

محققان کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده با دارونما را مورد مطالعه قرار دادند که ویتامین D را در کودکان و بزرگسالان مبتلا به آسم را شامل می شود. آنها در مجموع 20 مطالعه را در تجزیه و تحلیل خود شامل بیش از 2225 فرد مبتلا به آسم وارد کردند.

یک مطالعه منفرد که نوعی ویتامین D به نام کلسیدیول را بررسی کرد، نشان داد که کلسیدیول می‌تواند به کنترل آسم کمک کند. با این حال، برای اکثر مطالعات، یافته‌ها نشان داد که ویتامین D در مقایسه با دارونما به پیشگیری از حملات شدید آسم یا کنترل علائم آسم کمک نمی‌کند. این با نتایج بررسی قبلی در تناقض بود.

نویسندگان بررسی به این نتیجه رسیدند: این بررسی به روز شده شواهدی برای حمایت از نقش مکمل ویتامین D یا متابولیت های هیدروکسیله آن برای کاهش خطر تشدید آسم یا بهبود کنترل آسم پیدا نمی کند.


چرا هر دو بررسی نتایج متفاوتی داشتند

مشابه مرور قبلی، مرور فعلی دارای محدودیت‌هایی است و ادامه تحقیقات را می طلبد. محققان خاطرنشان می کنند که ممکن است انجام تحقیقات بیشتر در مورد کلسیدیول مفید باشد تا ببینیم آیا این شکل خاص از ویتامین D واقعاً فاکتورهای محافظتی دارد یا خیر.

مطالعات انجام شده در آنالیز شامل بسیاری از شرکت‌کنندگانی که قبل از مصرف مکمل‌ها آسم شدید یا سطوح بسیار پایین ویتامین D داشتند، نبود. بنابراین، مشخص نیست که مصرف ویتامین D چگونه ممکن است برای افراد این گروه‌ها مفید باشد.

پروفسور مارتینو همچنین چند دلیل بالقوه برای تفاوت بین یافته های این دو بررسی ارائه کرد.

او گفت که این ممکن است یک خطای نوع 1 باشد، جایی که خطای اصلی یک یافته شانسی بوده یا بهبودهایی در درمان‌های آسم و مصرف ویتامین D وجود داشته است.

[این می تواند به دلیل] بهبود در وضعیت پس زمینه ویتامین D با استفاده بیشتر از مکمل ها، غذاهای غنی شده با ویتامین D بیشتر که وضعیت ویتامین D را در همه شرکت کنندگان بالا می برد، یا بهبود در درمان آسم، پایبندی بهتر به درمان آسم بوده باشد؛ بنابراین فضای کمتری برای بهبود در نتیجه مکمل‌های غذایی وجود دارد.

در واقع این نتیجه می تواند سوگیری انتشار باشد.

[E]در ابتدا در این فرضیه، کارآزمایی‌های صفر نسبت به آزمایش‌های مثبت کمتر احتمال دارد منتشر شوند. با این حال، طرح قیف (یک روش رسمی برای بررسی این موضوع) این را پیشنهاد نمی‌کند.

آیا باید مصرف ویتامین D را قطع کنیم؟

نتایج این بررسی نشان نمی دهد که افراد باید مصرف ویتامین D را متوقف کنند یا اینکه ویتامین D مزایای دیگری ارائه نمی دهد.

افرادی که ویتامین D مصرف می کنند می توانند پیامدهای آن را با پزشک خود در میان بگذارند و مزایای بالقوه استفاده مداوم را بررسی کنند.

با این حال مکمل های ویتامین D خطر حملات آسم را کاهش نمی دهند. پروفسور مارتینو گفت:«اگر فردی مبتلا به آسم تنها برای این نشانه ویتامین D مصرف می‌کرد، آخرین بررسی نشان می‌دهد که بعید به نظر می‌رسد که این مورد توجیه شود.»

او همچنین به MNT اشاره کرد که بسیاری از افراد مبتلا به آسم ویتامین D را به عنوان پیشگیری از عوارض جانبی دارو مصرف می کنند.

بسیاری از افراد مبتلا به آسم در صورت مصرف داروهای استنشاقی یا قرص‌های استروئیدی، ویتامین D را برای محافظت از تراکم مواد معدنی استخوان مصرف می‌کنند. آنها نباید مصرف مکمل‌ها را بر اساس این بررسی که فقط اثربخشی برای پیشگیری از حملات آسم را بررسی می‌کند و به سؤالات سلامت استخوان‌ها پاسخ نمی‌دهد، متوقف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha