سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
کد خبر: 352005

برخی مطالعات نشان می‌دهد شهرنشینان که کمتر به فضاهای سبز دسترسی دارند، در مقایسه با افرادی که در روستاها زندگی می‌کنند و ارتباط نزدیک‌تری با طبیعت دارند بیشتر در معرض اضطراب، افسردگی و دیگر بیماری‌های روان شناختی قرار دارند.

5 فایده روان‌شناسانه طبیعت‌گردی

به گزارش سلامت نیوز، دکتر سیدعلی ظریفی-روان‌شناس در روزنامه خراسان نوشت: تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که حتی در محیط‌های شهری، سطح هورمون‌های مربوط به تنش در شهروندانی که به نوعی امکان دسترسی به فضای‌سبز دارند مثلا در نزدیکی یک پارک زندگی می‌کنند کمتر است.

لازم نیست این واقعیت را تحقیقات علمی ثابت کنند. کافی است خودتان یک بار آن را امتحان کنید و از نتایج شگفت‌انگیزی که در روحیه و جسم شما دارد، لذت ببرید. با این حال، در ادامه به چند مورد از فواید روان‌شناسانه طبیعت‌گردی اشاره می‌کنیم.

بهبود حافظه کوتاه‌مدت

مطالعه‌ای که در دانشگاه میشیگان انجام شد، نشان داد دانشجویانی که به صورت منظم به طبیعت‌گردی می‌روند، برای یادآوری داده‌ها به زمان کمتری نیاز دارند. بنابراین قدم‌زدن روزانه هرچند برای چند دقیقه کوتاه در یک پارک، باعث تقویت حافظه کوتاه مدت خواهد شد.


کاهش استرس

در دنیای امروز که صفحه‌های نمایش ما را احاطه کرده‌اند، خروج از خانه و تماشای مناظر زیبا در طبیعت می‌تواند تأثیر شگفت‌آوری در کاهش استرس داشته باشد. حتی اگر روزانه فقط پنج دقیقه در طبیعت باشید، آرامش ذهنی بیشتری خواهید داشت.


بهبود کیفیت خواب

سپری کردن زمان در محیطی با نور طبیعی، به تنظیم الگوی خواب کمک می‌کند. وقتی خورشید غروب می‌کند، مقدار مناسبی از هورمون ملاتونین در بدن ترشح می‌شود که بهبود کیفیت خواب شبانه را به دنبال دارد. واضح است که اگر خواب شبانه فرد از کیفیت مناسبی برخوردار باشد، عملکرد او در طول روز هم مفید خواهد بود.


کاهش التهاب

التهاب می‌تواند اختلالات و بیماری‌های زیادی در بدن ایجاد کند؛ از سرطان و افسردگی گرفته تا بیماری‌های خودایمنی. پژوهش‌های انجام شده نشان داده‌اند افرادی که هر هفته مدت کوتاهی در طبیعت پیاده‌روی می‌کنند، سطح التهاب کمتری در بدنشان دارند.


درک عمیق‌تری از احساسات درونی

پیاده‌روی طولانی‌مدت در طبیعت، در واقع فرصتی برای پاک‌سازی ذهن است و حتی می‌تواند نوعی رفتار آرامش‌بخش باشد. وقت‌گذرانی در طبیعت به ما کمک می‌کند تا در لحظه زندگی کنیم، در هوای آزاد نفس بکشیم، به صدای پرندگان گوش دهیم و گلبرگ‌های یک گل زیبا را لمس کنیم. می‌توانیم از طبیعت درس‌های ارزشمندی بیاموزیم. طبیعت حقایقی را آشکار می‌کند که به ما کمک می‌کند رابطه‌ بهتری با درون‌مان داشته باشیم. این دستاورد تاثیر زیادی بر موفقیت ما در حوزه‌های مختلف زندگی‌مان خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha