چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰
کد خبر: 352045

کاوازاکی یک سندروم است که بیشتر در کودکان زیر 5 سال بروز پیدا می‌کند و در صورت درمان نشدن به موقع می‌تواند باعث گشاد شدن رگ‌های خونی اطراف قلب شود.

کاوازاکی بیماری خفته در کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، آخرین آمار سازمان خدمات ملی سلامت انگلستان، ان‌اچ‌اس (NHS) نشان می‌دهد که تعداد کودکان تحت درمان این بیماری در انگلستان دو برابر شده است و ۷۰۶ نفر همچنان نیاز به درمان دارند. بیماری کاوازاکی یکی از علل اصلی نارسایی قلبی در کودکان زیر 5 سال است و موارد ابتلا به این بیماری در جهان طی سال های اخیر رو به افزایش بوده ، به همین دلیل حساسیت‌ها به این بیماری بیشتر شده است. این بیماری در صورت درمان نشدن به‌موقع می‌تواند باعث گشاد شدن رگ‌های خونی اطراف قلب شود و ممکن است عوارض قلبی به بار آورد.

بیماری کاوازاکی چیست؟


کاوازاکی یک سندروم است که بیشتر در کودکان زیر 5 سال بروز پیدا می‌کند و طی این عارضه، دیواره شریان‌ها ملتهب می‌شود. عروق کرونر (خون را برای تغذیه به عضله قلب می‌رساند) از جمله شریان‌هایی است که در بیماری کاوازاکی ملتهب می‌شود. این بیماری که به‌عنوان سندروم غدد لنفاوی پوستی مخاطی شناخته می‌شود، می‌تواند باعث بزرگ شدن برخی از رگ‌های خونی اطراف قلب شود و اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند کشنده باشد.


کاوازاکی در کودکان و درمان با پلاسما


افزایش تعداد موارد ابتلا به این بیماری، تقاضا برای اهدای پلاسما را بیشتر کرده است تا به بیماران کمک شود که از این بیماری رهایی یابند.
کودکان با ایمونوگلوبولین (دارویی ساخته شده از پلاسمای اهدایی) درمان می‌شوند. به گفته ان‌اچ‌اس، اگر درمان صورت نگیرد، از هر چهار کودک مبتلا به بیماری کاوازاکی، یک نفر ممکن است دچار عوارض قلبی شود که می‌تواند در حدود ۲ تا ۳ درصد موارد کشنده باشد.


احتمال ابتلای 1.5 برابری در پسران


این بیماری به‌طور کلی کودکان زیر 5 سال را مبتلا می‌کند. در انگلستان هر سال از هر ۱۰۰ هزار کودک حدود 8 نفر به بیماری کاوازاکی مبتلا می‌شوند و مطالعات نشان داده که این بیماری در پسران 1.5 برابر بیشتر از دختران است.


تشخیص علایم بیماری کاوازاکی


یک کودک مبتلا به بیماری کاوازاکی احتمالا تب بالایی دارد. در حقیقت مهم ترین مشخصه در این بیماری، تب بالاست که پنج روز یا بیشتر طول می‌کشد. مبتلایان ممکن است یک یا چند مورد از علایم زیر را هم داشته باشند:
بثورات پوستی
غدد متورم در گردن
لب‌های خشک و سرخ ترک‌خورده
زبان متورم، ناصاف و سرخ (زبان توت‌فرنگی)
سرخی داخل دهان و پشت گلو
دست‌ها و پاهای متورم و سرخ
چشمان سرخ
علایم پس از چند هفته با درمان صحیح، شدت کمتری پیدا می‌کند، اما در بعضی از کودکان ممکن است درمان بیشتر طول بکشد. علایم بیماری کاوازاکی می‌تواند مشابه علایم دیگر بیماری‌هایی باشد که باعث تب در کودکان می‌شود. اگر کودک شما مدام تب بالا و یک یا چند علامت بیماری کاوازاکی را دارد، فورا به پزشک عمومی مراجعه کنید.


علت شیوع احتمالی چیست؟


بیماری کاوازاکی قابل پیشگیری نیست، اما اگر در کودکان به‌موقع تشخیص داده شود و آن‌ها را به‌موقع تحت درمان قرار دهند، ممکن است ظرف 6 تا 8 هفته بهبودی کامل پیدا کنند. دقیقا مشخص نیست چه چیزی باعث بیماری کاوازاکی می‌شود، اما پژوهشگران بر این باورند که افزایش موارد ابتلا می‌تواند به‌دلیل ادغام شدن مجدد کودکان پس از همه‌گیری کووید-۱۹ باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha