تقریبا برهمگان مسجل شده که مسمومیت دانش آموزان دختر در قم، بروجرد و تهران عمدی است ولی هنوز کسی نمی داند که سم مورد استفاده، چه نوع سمی بوده یا مسئول این اقدامات چه کسی است.

جزئیات کامل ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان دختر

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان امروز،صحبت‌های نمایندگان مجلس، قوه قضائیه و وزارت بهداشت همه نشان می‌دهد که عده‌ای به بهانه خرابکاری یا تشویش اذهان عمومی می‌خواهند دانش آموزان دختر را وسیله‌ای برای اقدامات سیاسی خود قرار دهند، هرچند که برخی نیز براین باورند که این موضوعات از داخل کشور و توسط گروهی خاص برای ناامید کردن خانواده‌ها از آموزش دختران صورت می‌گیرد.

هرچند که این موضوعات درحد شایعه و صحبت‌های درگوشی است. در شرایطی که مسمومیت سریالی در شهرستان بروجرد همچنان ادامه دارد، محمد فروتن رئیس آموزش و پرورش شهرستان پردیس در خصوص گازگرفتگی تعدادی از دانش آموزان مدرسه خیام (متوسطه دوم فاز 11 پردیس) اظهار کرد: «دقایقی پیش در مدرسه خیام که مقطع دبیرستان متوسطه دوم دختران است تعدادی از دانش آموزان بر اثر گازگرفتگی دچار مسمومیت و به مراکز درمانی منتقل شدند.»

در روزی که 35دانش‌آموز مدرسه الغدیر پردیس روانه بیمارستان و چندین مدرسه دیگر هم درگیر مسمومیت دانش آموزان شدند یک نماینده مجلس اعلام کرد 10 تا 15 شهر درگیر این مسمومیت هستند. این در حالی است که روز گذشته وزیر بهداشت اعلام کرد: «مجموع تحقیقات نشان داد که نوعی سم خفیف باعث ایجاد مسمومیت دانش آموزان شده است. مسمومیتی که ایجاد شد بسیار خفیف بود و عارضه ای برای کسی ایجاد نکرد و چند ساعت دچار علائم بی حالی و ضعف شده بودند. کمیته ویژه ای را برای تحقیق در این رابطه مامور کردیم و از بهترین استید سم شناسی کشور استفاده شد و مجموع تحقیقات نشان داد که نوعی سم خفیف باعث ایجاد مسمومیت شده است. اینکه این سم چطور تولید شده و عامدانه بوده یا خیر در حیطه وظایف وزارت بهداشت نیست.»

علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس گفت: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از جانب نمایندگان و اعزام گروهی از نمایندگان مجلس به قم، و نتیجه آزمایش‌های انجام شده مشخص شد که گاز N2 در سم منتشر شده در مدارس وجود داشته است. این سم بلافاصله در بدن از بین خواهد رفت و به صورت ترکیبی و تلفیقی بوده و به همین دلیل تشخیص آن دشوار است. کمیسیون آموزش هفته آینده نشست دیگری با حضور دستگاه‌های امنیتی برگزار خواهد کرد تا مشخص شود که عامل پشت پرده این ماجرا چه کسانی هستند؛ برداشت‌ها حاکی از این است که دشمن پشت این حرکت است.

مسمومیتهای فراگیر

با این حال حجت الاسلام، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور گفته است: «با وجود اقدامات گسترده اطلاعاتی، امنیتی و بهداشتی و آزمایش‌های فراوان هنوز سرنخ‌های مشخصی در این مورد به دست نیامده است. درباره این رخداد احتمالاتی داده می‌شود، گفت: «ولی با احتمال نمی‌توان نظر قطعی داد و منتظریم کارهای کارشناسی و سم‌شناسی به نتیجه نهایی برسد که ببینیم این حادثه تعمدی و یا غیرعمدی بوده است.»

این اظهارات محمدجعفر منتظری در حالی است که او اول اسفند ماه در نامه‌ای به دادستان قم بر «احتمال عمدی» بودن مسمومیت سریالی دانش‌آموزان دختر تاکید کرده و نوشته بود: «اخبار از یک جریان نگران کننده نوعی مسمومیت در بعضی از مراکز آموزشی قم نشان از احتمال اقدامات مجرمانه عمدی دارد که قابل توجه و پیگیری دقیق است.»

با گذشت هشت روز از این نامه، مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر به شهر چند مدرسه در تهران و همچنین چندین مدرسه در شهر بروجرد گسترش یافته است. تاکنون صدها دانش‌آموز در 60 مدرسه قم که عمدتا مدارس متوسطه اول و دوم دختران بوده، دچار مسمومیت شده‌اند و این مسمومیت‌ها سپس به مدارسی در منطقه یازده تهران و از دوم اسفند ماه به مدارس شهر بروجرد گسترش یافته است.

واکنشها به مسمومیت دانش آموزان

با این حال یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، روز یکشنبه هفتم اسفند در یک نشست خبری در مشهد «عمدی ‌بودن» عامل مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان دختر را تایید کرد و گفت: «پس از مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به‌خصوص مدارس دخترانه، تعطیل شوند.»

همچنین معصومه ابتکار به ارتباط اسیدپاشان اصفهان با مسموم کنندگان دختران دانش آموز اشاره کرد در رشته توییتی نوشت: «یک‌ماه است که جنایت مسموم کردن دختران تکرار می‌شود. همه منتظرند بخش‌های انتظامی و قضائی فورا اقدام کنند. چرا اینهمه تعلل؟ نکند مثل اسیدپاشان اصفهان شود! آیا نسبتی بین عدم تصویب قوانین نفی خشونت علیه زنان و این وقایع وجود دارد؟ یک بار برای همیشه حجت را بر متحجران ضد زن تمام کنید.»ابتکار نوشت: ظاهرا گزارش ها حاکی از وقوع جنایت مسمومیت بین دختران دانش آموز از حدود سه ماه قبل است. بدینوسیله اصلاح می شود.

صحبتهای یک دانش آموزان

خبرنگار جماران برای کسب جزئیات بیشتر از این اتفاق به سراغ یکی از دانش آموزانی رفت که در قم دچار مسمومیت شد. «الهه کریمی» دانش‌آموز کلاس هشتم مدرسه ملاصدرا که دو بار دچار مسمومیت شده، جماران گفته است: «بار اولی که دچار مسمومیت شدم 11 روز پیش بود؛ در راهرو بوی تخم‌مرغ گندیده و عطر تند می آمد؛ وقتی وارد کلاس شدم چشم‌هایم قرمز شد.

ابتدا فکر کردم تلقین می‌کنم، اما به مرور حالت تهوع به من دست داد. معلمم بعد از اینکه دید رنگ صورتم پریده است اجازه داد به بیرون از کلاس بروم. کمی صبر کردم، بعد کف بالا آوردم که کاملا غیرطبیعی بود. در مسیر راهرو تا سرویس بهداشتی توان ایستادن روی پاهایم را نداشتم و چندین بار افتادم و کاملا بی‌حس بودم و در نهایت من را با ویلچر به اورژانس بردند.

تا ساعت 5 به همراه 20 دانش آموز دیگر در بیمارستان بودیم؛ 3 روز زمان برد تا به حالت عادی برگردم، اما در آن چند روز سرگیجه داشتم و پای سمت چپم لنگ میزد. در این میان سایر دانش‌آموزان در مدرسه دل درد داشتند که به روی خودشان نیاوردند. در بیمارستان غیر از من، دختری از 16 بهمن تا 7 اسفند بستری بود که خیلی حالش بد بود.

وقتی آنجا بودم مشاهده کردم به یک باره ضربان قلبش به شدت بالا می‌رفت که برای ما بسیار ترسناک بود که هشتم اسفند برای مداوا به تهران برده شد.» این دانش آموز در پایان از آموزش‌پرورش خواست که اجازه دهند به دلیل ترس ایجاد شده کلاس‌ها مجازی برگزار شوند، زیرا در این شرایط خانواده‌ها اجازه نمی‌دهند فرزندان خود در مدرسه حاضر شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • امیر IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
    0 1
    تمام زنها به جز انهای که کار میکنند باید بمیرند بقیه بی مصرفند۲۴
  • محمد IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
    0 0
    دقیقا مشخصه که کار عده ای ازخدا بیخبر هست درطول ۴۰ سال انقلاب بنده فرزندان خودم به مدرسه فرستادم ازاین خبرها نبود صدر صد دست نامری دشمنانی هست نیروهای جان برکف امنیت هشیار باید باشن ازهمه طرف که این مسله باعث سرگرم شدن به یک موضوع نباشد ودرتمام مسایل ورود داشته باشند ودست نامریی قطع کنن جوری نباشد مارو سرگرم این مسله کنن از طرف دیگر دسیسه ای دگر مرگ برمنافق.