مسمومیت‌های دانش‌آموزان و دانشجویان همچنان ادامه دارد و در این شرایط وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد: «موضوع راهبرد تداوم فعالیت مدارس در دست بررسی است.»

سردرگمی خانواده‌ها برسر دوراهی خانه یا مدرسه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان امروز، بندر عباس، اهواز، مشهد، نیشابور، شیراز، تهران، اصفهان، تبریز، زنجان، ابهر، فولادشهر، گیلانغرب، خلخال، کرج، هفتگل، شهریار و گنبد کاووس ازجمله شهرهایی بودند که در دو روز گذشته برخی از مدارس دختران و پسران آنها با مسمومیت و بوی مرموز مواجه بودند. محسن داوری، فرماندار مشهد، اعلام کرد: «در روز یکشنبه دست‌کم پنج مدرسه مورد حمله قرار گرفت.»

ایرنا گزارش داده: دانشجویان در خوابگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای قاضی طباطبایی ارومیه بامداد روز یکشنبه دو بار بوی گاز تلخ استشمام شده و شماری از دانشجویان به دلیل مسمومیت راهی بیمارستان شده‌اند. یش از نیز ده‌ها دانشجویان دختر در شهرهای کرج (21 نفر)، بروجرد (13 نفر)، تهران (21 نفر) مسموم شده بودند.

این اتفاقات در شرایطی رخ می‌دهد که مجید میراحمدی، معاون امنیتی وزیر کشور، مدعی شد که «مساله بسیار کوچک‌تر از آن است که خودنمایی می‌کند و افزود: «طراحان مسمومیت دختران و طراحان شعار زن زندگی و آزادی و جنگ ترکیبی دو روی یک سکه‌اند؛ هدف اصلی آن‌ها ناامنی روانی خصوصا برای دختران دانش آموز، به تعطیلی کشاندن مدارس و سپس اتهام زنی به نظام است تا بتوانند مجددا شعله خاموش شده اغتشاشات را روشن کنند.» او بخش قابل‌توجهی از عوارض ناشی از این حمله‌ها را ناشی از اضطراب و استرس دانش‌آموزان عنوان کرد و افزود: «در این حوادث اقداماتی که منشا عامدانه دارد کمتر از چند درصد است، و واقعیت مسأله بسیار کوچکتر از آن است که خودنمایی می‌کند.باید توجه داشت همراهی اولیا و حفظ آرامش در کنترل شرایط نقش بسیار موثری دارد.»

همچنین غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور مدعی شد که «مدارس کشور درگیر پدیده‌ای به نام هراس اجتماعی شده‌اند که عامل آن مداخله مستقیم جریان نفاق و معاندین کشور است.» همچنین احمد وحیدی، وزیر کشور در نشست خبری در خصوص پرونده مسمومیت دانش آموزان تاکید داشت: «بالای 90 درصد عوارض دانش آموزان دختر ناشی از اضطراب بود و عوامل خارجی اثری نداشت.» این اظهارات در حالی است که محمدرضا هاشمیان، فوق‌تخصص بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری، گفته است «گازهایی که برای مسمومیت دانش‌آموزان استفاده می‌شود ترکیبی است و دسترسی به آن‌ها برای افراد عادی امکان‌پذیر نیست.»

عذر میخواهم، ولی مدارس تعطیل نمیشوند

در این شرایط هزاران خانواده سردرگم هستند که با این شرایط فرزندشان را به مدرسه بفرستند یا خیر. موافقان می‌گویند که کرونا دو سال نظام آموزشی کشور را آنلاین و غیرحضوری کرد و حال نیز دو هفته مانده به تعطیلات نوروز، می‌توان مدارس را غیر حضوری کرد تا مسئولان یک ماه فرصت داشته باشند عوامل این حملات را شناسایی و دستگیر کنند، اما مخالفان غیرحضوری مدارس، معتقدند که دشمن به‌دنبال تعطیلی مدارس است و نباید با این اتفاقات «کوچک» مدارس را غیرحضوری کرد.

همچنین کرونا دو سال، نظام آموزشی کشور را عقب انداخته و نباید مدارس را غیرحضوری کرد. یکی از این مخالفان یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش است: «از این‌که اولیاء نگران شدند، ما هم عذرخواهی می‌کنیم و منتظریم دوستان نتیجه را به ما اعلام کنند.» وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره تعطیل‌شدن یا نشدن مدراس نیز گفت: «کمیته فوریت‌ها در آموزش و پرورش استان‌ها و مناطق تشکیل شده و راهبرد تداوم فعالیت مدارس به اطلاع اولیا رسانده خواهد شد. بحث آموزش مجازی اکنون مطرح نیست، در جلسه روز گذشته به این تصمیم نرسیدیم.» با این حال مدیرکل آموزش‌وپرورش قم گفت: «با توجه به جشن‌های نیمه‌شعبان و حضور گسترده زائران و مسافران، فعالیت آموزشی مدارس شهر قم امروز و فردا (سه شنبه) غیرحضوری خواهد بود.

سردرگمی خانوادهها از عدم شفافیت مسئولان

برای بررسی این موضوع به سراغ یک کارشناس آموزشی رفتیم و محمدرضا نیک نژاد در رابطه به «آرمان امروز» می‌گوید: «چشم امید خانواده‌ها به مسئولان است تا راهکاری برای این بحران پیدا کنند و به آنها اطمینان بدهند مشکلات برطرف شده است. تا این موضوع برطرف نشود، خانواده‌ها سردرگم هستند. آنها از یک‌سو نگران افت تحصیلی فرزندانشان هستند که پس از 2 سال آموزش آنلاین به دلیل کرونا با افت تحصیلی مواجه شده‌اند و از سوی دیگر این ترس را دارند که نکند مدرسه‌ای بعدی که با مسمومیت دانش آموزان مواجه می‌شود، مدرسه فرزندشان باشد.

آنچه که در محافل انجمن‌های اولیا و مربیان مشاهده می‌شود، سردگمی شدید آنها است که نمی‌دانند چه‌کار کنند. از سوی دیگر مسئولان هنوز نمی‌دانند که ریشه این مشکل از کجاست و بی‌عملی و انفعال نهاد مربوطه مثل وزارت آموزش و پرورش و دیگر نهادهای متولی سبب تشدید این وضعیت شده است و به ابهامات خانوادگان می‌افزاید. ما شاهد بودیم که در دوران اعتراضات اخیر، برای مدارس یک مامور به شکل محسوس یا نامحسوس گذاشته بودند و حالا نیز می‌توان با اصلاح آیین‌نامه‌ها، می‌توان نهادهای امنیتی در مدارس مامورانی را اختصاص دهند که از بروز اینگونه اقدامات جلوگیری کنند.

وی در ادامه گفته‌هایش می‌افزاید: «مشکل اصلی ما در عدم شفاف‌سازی مسئولان و دستگاه‌های ذی‌ربط است و این ابهامات و هزاران سوال بی‌پاسخ، ماجرای مسمومیت دانش آموزان را هر روز ترسناک‌تر می‌کند. از سوی دیگر هر روز تعداد بیشتری از مدارس در شهرها و دانش آموزان و حتی دانشجویان دچار مسمومیت می‌شوند و اینگونه اقدامات غیرانسانی دامنه بیشتری پیدا می‌کند.

خانواده‌ها در تجربه آموزش آنلاین دوساله در زمان شیوع کرونا، این تجربه را داشته‌اند و در شرایطی که وزارت آموزش و پرورش دولت سابق نمی‌خواست، مدارس را تعطیل کند، خانواده‌ها از مدرسه رفتن فرزندانشان جلوگیری می‌کردند و فقط 20 تا 30 درصد خانواده‌ها فرزندانشان را به مدرسه می‌فرستادند که همین امر سبب شد آموزش آنلاین در کشور پایه گذاری و ایجاد شود. از دید من که خودم یک پدر دانش آموز هستم، باید در شهرهایی که این اقدامات گسترش بیشتری دارد، دانش آموزان از طریق «شاد» این دو هفته تا تعطیلات نوروز درس بخوانند، تا مسئولان مسببان این اقدامات را شناسایی نمایند.

من طی چند وقت گذشته شاهد بودم که خانواده‌ها تیم‌هایی را تشکیل ‌داده‌اند تا نوبتی به مدرسه بروند و از کودکان‌شان مراقبت کنند. از سوی دیگر معلمان می‌توانند دقت نظر بیشتری داشته باشند یا سرایدار مدرسه مراقبت‌های را افزایش دهند، چون ظاهرا مسئولان قادر نیستند این اقدامات خرابکارانه که مشخص نیست کار چه گروهی از دشمن یا دسته‌ای است را شناسایی نمایند.

خود من نگران فرزندم هستم و با وجود اینکه پسر است، هر روز که به مدرسه می‌رود تا به خانه بازگردد، نگران می‌مانم و دائم پیگیر حالش هستم. باید هرچه سریع‌تر مسئولان تدبیری بیندیشند و خانواده‌ها را از سردرگمی نجات دهند.تا تعطیلات نوروز کمتر از دو هفته مانده و امکان آموزش مجازی در شهرهایی که تعداد حملات به مدارس بالاست، وجود دارد تا به روند تحصیلی دانش آموزان لطمه‌ زیادی واردنکند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha