مسمومیت دختران که این روزها شهر به شهر در حال حرکت است، حساسیت‌ها را برانگیخته و ضمن نگران کردن خانواده‌ها، مسئولان را نیز به تکاپو انداخته است تا با قوت بیشتری نیست به شناسایی ابعاد این پدیده و البته رفع دغدغه‌های مردم گام بردارند.

وزیر آموزش و پرورش؛عذرخواهی و دستورالعمل جدید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش که پیش‌تر به خاطر نوع عملکرد مدیریتی در موضوع مسمومیت، مورد انتقاد قرار گرفته بود، از مردم عذرخواهی کرد گفت «از اینکه خانواده‌ها نگران شدند عذرخواهی می‌کنیم، نگرانی اولیا را درک می‌کنیم. به‌طور جد پیگیر هستیم و کمیته فوریت‌ها در ادارات مختلف آموزش و پرورش استان‌ها تشکیل شده است». از مجلس شورای اسلامی نیز خبر می‌رسد یک کمیته‌ای برای بررسی ابعاد موضوع تشکیل داده‌اند. سایر بخش‌ها نیز به فراخور اقتضائات در حال تصمیم‌گیری هستند. با اعلام وزیر آموزش و پرورش، دستورالعملی صادر شده است تا مدیران مدارس، اولیا و دانش‌آموزان را توجیه کنند تا از این مرحله نیز بتوانیم بگذریم.

زنجیره سه‌ماهه مسمومیت‌ها


حدود سه ماه پیش بود که سخن از مسموم شدن دانش‌آموزان دختر در مدارس آغاز شد؛ ابتدا این امر شاید بیشتر شبیه یک اتفاق بود تا یک رخداد گسترده و عمیق و با وجود این‌که به‌طور جدی برای جستجوی عامل و عاملان آن تلاش شد، نتیجه‌ای حاصل نشد اما این عدم حصول نتیجه باعث شد جنایتکاران به کار خود پایان نداده و مسمومیت‌های زنجیره‌ای در مدارس دخترانه سراسر کشور آغاز و امروز هر لحظه‌ای، دختران احساس نگرانی می کنند. روایت‌ها و گفته‌های زیادی از واقعه وجود دارد اما در میان گفته‌ها و روایت‌های دانش‌آموزان و مسئولان مدارس، انتشار بوهای بد و عجیب و سپس مواردی نظیر احساس سوزش گلو، حالت تهوع و تنگی‌نفس وجود دارد.

بحران مسمومیت‌ها در ابهام


مسمومیت‌ها چالشی است که پرسش‌های بی‌جواب زیادی با خود به‌همراه دارد و بعضا می‌توان گفت پیش از این‌که به فکر حل بحران باشیم باید بدانیم چه عاملی باعث این مسمومیت‌ها می‌شود تا هرچه سریع‌تر از انتشار آن در مدارس جلوگیری شده و مورد نظارت قرار گیرد.پس از تکرار و استمرار این مسمومیت‌ها،رئیس‌جمهور ضمن ابراز تاسف و نگرانی نسبت به موضوع، وزیر کشور را مامور بررسی و رفع این بحران کرد تا پیگیری‌های مستمر در این خصوص انجام شود. وحیدی، وزیر کشور نیز در بیانیه‌ای با بیان این‌که سلامت دانش‌آموزان در اولویت اصلی همه مسئولان است، اظهارداشت: «نخستین حادثه در ابتدای آذرماه رخ ‌داده و تاکنون بیش از 52 مدرسه عوارض ناشی از این مسمومیت را اعلام کرده‌اند که به سرعت نیز تحت‌درمان قرار گرفته‌اند.»

وی همچنین اضافه کرد: «بیشتر این دانش‌آموزان در کمتر از دو روز از بیمارستان مرخص شده‌اند. در تحقیقات میدانی نمونه‌های مشکوکی پیدا شده که در آزمایشگاه‌های معتبر کشور درحال بررسی است و در اولین فرصت نتایج آن به اطلاع مردم شریف ایران خواهد رسید.» دیروز نیز پس از انتشار این بیانیه و در ادامه سریال مسمومیت و جنایت‌ها در مدارس سراسر کشور، وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که به دلیل نگرانی والدین در مسئله مسمومیت دانش‌آموزان عذرخواهی می‌کنم، گفت: «ما هم منتظر نتایج هستیم و به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم و خواهشمندیم که مدیران مدارس مطابق دستورالعمل، اولیاء و دانش‌آموزان را به‌طور صحیح توجیه کنند.»


در این میان اما برون‌یابی و تحلیل آن‌چه درحال رخ دادن است، تحلیل های مختلفی را موجب شده است. عده‌ای آن را یکی دیگر از نقشه‌های دشمن برای ایجاد ناآرامی در جامعه می‌دانند و برخی دیگر نیز به تفکیک منابع احتمالی آن در داخل کشور پرداخته‌اند و آن‌چه که به‌طور جد جامعه را با خود همراه کرده، جلوگیری از دردی است که به جان دختران‌مان افتاده است.


در تحلیل این دیدگاه‌ها، برخی از افراد همچون کیومرث سرمدی‌واله، نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی معتقدند که دشمن پس از شکست در پروژه اغتشاشات خیابانی در تلاش است تا با مسمومیت‌های زنجیره‌ای در بین مدارس، یک جو روانی توأم با احساس ناامنی را در جامعه ایجاد کند.غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل نیز معتقد است که آن‌چه امروز در برخی از مدارس رخ داده، ناشی از مداخله مستقیم جریان نفاق و معاندین کشور است.

تمام کشور در ماجرای مسمومیت‌ها درگیر هستند


حجم گسترده این موضوع آنچنان گسترده شده است که طبق اعلام علوم پزشکی اهواز تاکنون تنها 312 دانش‌آموز در این استان دچار مسمومیت شده‌اند و تعمیم این رقم به شهرهای دیگر کشور بیانگر عمق فاجعه‌ای است که در جریان است.مسمومیت‌های زنجیره‌ای مدارس دخترانه از منظر یک حادثه با ابعاد نامعلوم، امروز به مساله  ای عجیب و دردناک در سطح کشور تبدیل شده است، بحرانی که بزرگ‌ترین چالش آن پرسش بی‌پاسخ چرایی آن است.

سه ماه است که عاملان این جنایت حملات خود را به مدارس دخترانه آغاز کرده‌اند و مهم‌تر از این آسیب‌های روانی و ترس‌هایی است که پس از گذر از این بحران برای دانش‌آموزان به‌وجود می‌آید که ممکن است جبران‌پذیر نباشند. امروز چیزی مهم‌تر از بازگشت احساس امنیت و آرامش برای دختران‌مان و خانواده‌های‌شان برای ادامه تحصیل و پیشرفت آن‌ها وجود ندارد، این عملیات غیرانسانی پرسشی بزرگ را دربردارد که چگونه عاملان آن در کمال آرامش، رفتار کثیف خود را تکرار می‌کنند.


امروز پس از گذشت سه ماه و گستردگی بیش از حد این مسمومیت‌ها در جای‌جای کشور و ابهام در علت و نحوه این مسمومیت‌ها در کنار عدم شناسایی دقیق عاملان این جنایت؛ گمانه‌زنی‌ها بر آن است که به‌منظور جلوگیری از این مسومیت‌ها، مدارس به صورت مجازی برگزار شوند؛ رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز در پاسخ گفته است که هنوز تصمیم جدی در این خصوص گرفته نشده است. اما از نگاهی آموزش چیزی نیست که به‌راحتی و ساده‌انگارانه بخواهیم آن را تعطیل کرده تا بتوانیم از بحران‌ها عبور کنیم. دختران سرزمین ما گل‌هایی هستند که بیش از این باید در مراقبت از آن‌ها کوشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha