به طور حتم تابحال با ظروف یکبار مصرف برخورد داشته‌اید. امروزه در اغلب جشن‌ها و مراسمات مذهبی از این ظروف استفاده می‌شود. آیا با مزایای آن‌ها آشنایی دارید؟ می‌دانید دلیل این حجم مصرف چیست؟ در این مطلب از پیک نیک برند همراه ما باشید تا شما را با این مزایا آشنا نموده و  اطلاعات شما را در این زمینه افزایش دهیم.

مزایای ظروف یکبار مصرف در زندگی امروز + معایب

آشنایی کامل با ظروف یکبار مصرف

این ظروف در چند سال اخیر به طرز قابل توجهی جایگزین ظروف شیشه‌ای و چینی شده‌اند و جز ظروف پرکاربردی برای مصرف‌کنندگان در بازار ایران هستند. مواد به کار رفته در ساخت این ظروف آن‌ها را به انواع مختلفی تبدیل کرده است. از این رو هر یک از انواع ظروف یکبار مصرف دارای ویژگی منحصربه‌فرد خود بوده و در مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته قابل توجه اینجا است که نحوه‌ تولید این ظروف یکسان بوده و تنها چیزی که آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند ماده‌ اولیه‌ است که وارد دستگاه خط تولید می‌شود. این ظروف در حالت کلی بسیار مقاوم و مانند ظروف معمولی شکننده نیستند، همچنین در برابر ضربه تا حدی مقاوم هستند. به دلیل همین ویژگی‌ها، در حال حاضر مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته‌اند.

انواع ظروف یکبار مصرف

ظروف یکبار مصرف در چند دسته با جنس‌های مختلف در بازار وجود دارند که از جمله این ظروف می‌توان به ظروف گیاهی، ظروف آلومینیومی، ظروف فومی، ظروف شیشه‌ای، ظروف طلقی و ظروف پلاستیکی اشاره کرد. در ادامه هر کدام را به صورت مختصر شرح خواهیم داد:

ظروف یکبار مصرف گیاهی

این ظروف به تازگی جایگزین مناسبی برای ظروف یکبار مصرف دیگر شده‌اند و به دلیل تجزیه‌پذیری و بی‌خطر بودن مصرف‌کنندگان آن‌ها را به ظروف دیگر ترجیح می‌دهند. ظروف یکبار مصرف گیاهی از عصاره‌ ذرت و ساقه‌ نیشکر یا باگاس یا تراشه‌های چوبی ترکیب شده با اسیدهای چرب گیاهی مانند موم عسل ساخته می‌شوند و برخلاف ظروف پلاستیکی در مدت کوتاهی تقریبا 4 تا ۶ ماه در محیط زیست تجزیه شده و هیچ خطری برای سلامت انسان‌ها ندارند.

مزایای ظروف یکبار مصرف در زندگی امروز + معایب

ظروف آلومینیومی

همانطور که از نام این ظروف پیدا است از ورقه‌های آلومینیومی ساخته و از دستگاه‌های نورد برای کاهش ضخامت آن‌ها استفاده می‌شود. ساختار منحصر به فرد آن‌ها سبب شده محافظ بسیار خوبی برای مواد غذایی گرم باشند.

ظروف یکبار مصرف فومی

پایه اصلی تشکیل‌دهنده این ظروف فوم پلی استایرن است که با توجه به ساختار آن‌ها در مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ظروف در دو نوع طراحی و تولید می‌شوند.

  • نوع اول با نام اختصاری PP یاPE موجود و از پلی‌اتیلن یا پلاستیک پلی‌پروپیلن ساخته می‌شود. برای نگهداری محصولات لبنی گرم و خیلی گرم مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • نوع دوم با نام اختصاری PS از پلی استایرن ساخته شده و استفاده از آن برای نوشیدن مایعات گرم یا غذاهای داغ ممنوع است. این ظروف یکبار مصرف در اثر ترکیب با مواد غذایی سرطان‌زا بوده و چون از گرانول‌های شیمیایی ساخته می‌شود بنابراین به سلامت انسان آسیب جدی وارد می‌کنند.

ظروف شیشه‌ای

همان ظروفی هستند که از پلی پروپیلن ساخته می‌شوند و در دسته‌ ظروف پلاستیکی قرار می‌گیرند.

ظروف طلقی

این ظروف تحت عنوان PVC یا پلی ونیل کلراید نامگذاری شده‌اند و نسبت به ظروف شیشه‌ای مقاومت بیشتری دارند.

مزایای ظروف یکبار مصرف

از جمله مزایای ظروف یکبار مصرف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این ظروف در برابر الکل بسیار مقاوم بوده و موادی با مقاومت بالایی دارند.
  • تنوع زیاد، شکل‌های متنوع، سبک و قابل حمل، انعطاف‌پذیری از جمله محاسن این ظروف بوده که توجه بسیاری از مردم در تالارها، رستوران‌ها، فست فودها و ... را به خود جلب می‌کند.
  • این ظروف برای مصرف‌کننده قیمت مناسبی دارد و در مواردی مانند مراسم‌ها که نیاز به تعداد زیادی ظرف است نیاز مشتری را رفع می‌کند.
  • برای تولید به مقدار انرژی کم‌تری نیاز دارد.

معایب ظروف یکبار مصرف

در کنار مزایایی که برای ظروف یکبار مصرف شرح دادیم این ظروف معایب زیادی نیز دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها قابلیت تجزیه‌ناپذیری است. به دلیل زمان بازیافت طولانی آن‌ها به شدت برای محیط زیست مخرب بوده و توصیه می‌شود از ظروف یکبار مصرف گیاهی که دوست‌دار محیط هستند استفاده کنید. پایه اصلی تشکیل‌دهنده این ظروف گرانول‌های شیمیایی هستند، بنابراین احتمال اینکه در شرایط خاص مواد مضر وارد ماده غذایی شوند زیاد است. سایر معایب به شرح زیر هستند:

  • از این ظروف نمی‌توان در ماکروویو استفاده کرد.
  • برای نگهداری مواد اسیدی مانند آبلیمو، سرکه و آبغوره به هیچ عنوان مناسب نیستند.

مزایای ظروف یکبار مصرف در زندگی امروز + معایب

نکات مورد توجه در استفاده از ظروف یکبار مصرف

استفاده از ظروف یکبار مصرف مستلزم رعایت نکاتی است که باید به آن‌ها توجه کنید تا سلامت خود را در ضمن استفاده از آن‌ها حفظ نمایید. این نکات شامل:

  • در استفاده از ظروف رنگی خوب دقت و توجه کنید ممکن است با استفاده از آن‌ها برای مایعات گرم رنگ ظرف در آن‌ها حل شده و از این رو استفاده از آن‌ها خطرناک است.
  • تا حد امکان از استفاده ظروف پلاستیکی برای نگهداری مواد غذایی چرب در فریزر اجتناب کنید چرا که ممکن است مونومرها در محتویات ظرف گسترش پیدا کنند و شما در صورت استفاده از آن‌ها با مشکلات گوارشی روبه‌رو شوید.
  • گرما و سرمای زیاد در مواجهه با پلی استایرن می‌تواند منجر به بروز 77 نوع سرطان شود پس در استفاده از آن‌ها احتیاط کنید.

نتیجه گیری

ظروف یکبار مصرف در کنار تمامی مزایا دارای معایبی نیز هستند که امروزه از نوع گیاهی آن به دلیل دوست‌دار محیط زیست بسیار استفاده می‌شود.

منبع :

Picnic-brand.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha