پایان یک روز کاری طولانی است و شما می خواهید ارتباط خود را قطع کنید. بنابراین کمی موسیقی را روشن می کنید، یک فنجان چای گیاهی برای خود بریزید و یک شمع معطر روشن کنید.

اثرات شمع روشن کردن روی سلامتی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از لیو استرانگ، همانطور که خانه شما مملو از رایحه گرم "کوکی شیرینی زنجبیلی"، "سرو و مریم گلی" یا "وانیل" می شود، آیا می تواند مملو از مواد شیمیایی سمی باشد که به سلامتی شما آسیب می رساند؟

در اینجا، بیاموزید که آیا شمع ها برای شما مضر هستند یا خیر و چگونه آنها را در خانه خود به طور ایمن بسوزانید.

اثرات سوختن شمع بر سلامتی

طبق گزارش تحلیل بازار توسط Grand View Research، شمع‌ها صنعت تقریباً 13 میلیارد دلاری در ایالات متحده هستند و فروش آن به طور پیوسته 5.7 درصد در سال افزایش می‌یابد. اما با وجود محبوبیت آنها، آنها برای کیفیت هوای داخلی عالی نیستند.

کاویتا گوپالراتنام، دکتر، متخصص ریه و مدیر بخش خدمات درمان تنفسی بخش خدمات درمانی تنفسی، مراقبت های ویژه و پزشکی خواب در بیمارستان بریج پورت، می گوید: «هنگام سوختن، شمع ها مونوکسید کربن، دوده و ترکیبات شیمیایی از جمله تولوئن و بنزن را در هوا آزاد می کنند.»

احتمالاً با مونوکسید کربن و دوده آشنا هستید که برای کیفیت هوا خوب نیستند. در اینجا ملاحظاتی در مورد تولوئن و بنزن آمده است:

تولوئن

دکتر گوپالراتنام می گوید: «تولوئن اغلب با بخارهای منتشر شده از رقیق کننده های رنگ همراه است و می تواند چشم، بینی، گلو و پوست شما را تحریک کند. همچنین می تواند منجر به اختلالات مربوط به تنفس برای افرادی شود که مستعد مشکلات تنفسی هستند.

طبق گفته مرکز کنترل بیماری (CDC)، بسته به سطح قرار گرفتن در معرض آن، تولوئن همچنین می تواند منجر به خستگی، گیجی، سرگیجه، سردرد، اضطراب و بی خوابی شود و همچنین به کلیه ها، کبد و اعصاب شما آسیب برساند.

بنزن

در همین حال، بنزن (یکی از سمومی که هنگام کشیدن سیگار آزاد می شود) برای سلامتی شما مفید نیست. دکتر گوپالراتنام می گوید: «بنزن یک ماده شیمیایی صنعتی است که با سرطان مرتبط است.

اما قبل از اینکه عصبانی شوید: حتی اگر انجمن ملی سرطان ادعا می کند که قرار گرفتن در معرض بنزن خطر ابتلا به سرطان خون و اختلالات خونی را افزایش می دهد، دکتر Gopalratnam خاطرنشان می کند که ارتباط علی بین استفاده از شمع و سرطان خون اثبات نشده است و مقدار بنزن ساطع شده از شمع ها به طور قابل توجهی کمتر از مقدار تولید شده توسط دود سیگار است.

به علاوه، به خاطر داشته باشید که تا حدودی، پیامدهای سلامتی سوزاندن شمع ها به فرد و میزان استفاده آن از شمع بستگی دارد.

دکتر گوپالراتنام می گوید: «افرادی که از قبل بیماری ریوی مانند آسم دارند، کمی بیشتر در معرض خطر هستند و باید کمی محتاط تر باشند.» او اضافه می‌کند که واکنش‌ها در کودکان بیشتر اتفاق می‌افتد، زیرا بخار می‌تواند برای آنها بدتر باشد.

آیا شمع های معطر بدتر هستند؟

شاید. دکتر Gopalratnam می گوید:« مطالعات کافی برای سمی بودن شمع های معطر انجام نشده است.» او می افزاید:«اما آنها احتمالا حاوی ترکیبات آلی فرار یا VOCs مانند فرمالدئید هستند.»

قرار گرفتن در معرض VOC می تواند منجر به واکنش های آلرژیک و تشدید بیماری های تنفسی موجود شود. بر اساس CDC، برای مثال، فرمالدئید بسیار سمی و سرطان‌زا است.

یک مطالعه ژانویه 2023 در BMC Public Health نشان داد که تقریباً یک چهارم دانشجویان دانشگاه که از شمع‌های معطر استفاده می‌کردند، مشکلات سلامتی از جمله سردرد، تنگی نفس و سرفه، عطسه و خس خس سینه را گزارش کردند و قرار گرفتن در معرض شمع‌های معطر برای یک ساعت یا بیشتر با بروز بیشتر این علائم مرتبط بود.

علاوه بر این، یک بررسی اکتبر 2019 در تحقیقات پیشگیری از سرطان نشان می‌دهد که ترکیبات معطری که هنگام سوزاندن شمع‌ها با عطر ساطع می‌شوند، با افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه مرتبط هستند.

بیشتر بدانید : آیا شمع برای سلامتی خطرناک است؟

آیا بهتر است عطرهای طبیعی استفاده شود؟

دکتر گوپالراتنام می گوید: «برخی از مطالعات اشاره کرده اند که عطرهای طبیعی احتمالاً بی خطر هستند، در حالی که هر چیزی مصنوعی ممکن است کمی خطرناک تر باشد. »

نحوه انتخاب شمع های ایمن تر

ایمن ترین گزینه، شمع های بدون عطر است، اما اگر همچنان می خواهید بوی مطبوعی داشته باشید، به سراغ شمعی با موم و مواد طبیعی یا روغن های ضروری بروید.»

دکتر گوپالراتنام می‌گوید: «اگرچه داده‌ها ضعیف هستند، به نظر می‌رسد که شمع‌های مبتنی بر پارافین، که از ترکیب نفتی ساخته شده‌اند، می‌توانند انتشار فرمالدئید در هوا را در مقایسه با موم زنبور عسل یا موم گیاهی مانند سویا افزایش دهند.»

همچنین خود فیتیله شمع را بررسی کنید. دکتر گوپالراتنام می‌گوید: «سال‌ها پیش، فتیله‌ها حاوی سرب بودند. اگرچه استفاده از شمع‌های حاوی سرب ممنوع شده است، اما از فتیله‌های رنگی یا فلزی که می‌توانند حاوی مواد شیمیایی سمی باشند و سلامتی را به خطر بیندازند، خودداری کنید.»

فتیله های پنبه ای رنگ نشده، کاغذی یا چوبی گزینه مطمئن تری هستند. (فتیله را جدا کنید تا مطمئن شوید که فلزی در داخل آن وجود ندارد.)

5 راه برای استفاده ایمن تر از شمع ها

اگر هنوز هم می خواهید در خانه خود شمع بسوزانید، در اینجا نکاتی برای انجام این کار در حین حفظ سلامت وجود دارد.

1. جریان هوا را افزایش دهید

دکتر گوپالراتنام می گوید: «مهم نیست چه نوع شمعی می سوزانید، برخی از بخارات همچنان می توانند در هوا منتشر شوند. پس شمع های روشن را در اتاقی با تهویه مناسب نگه دارید.»

پنجره ها یا درها را برای تهویه هوای متقابل باز کنید. اگر در حمام شمع می گذارید،با رعایت نکات ایمنی پنکه یا تهویه هوا را روشن کنید.

2. اقدامات احتیاطی ایمنی در برابر آتش را انجام دهید

دکتر گوپالراتنام می گوید: «شمع ها را از هر چیز قابل اشتعال دور نگه دارید. سازمان آتش نشانی ایالات متحده پیشنهاد می کند که آنها را حداقل یک قدم دورتر از هر چیزی که می تواند بسوزد، قرار دهید. از استفاده از آنها در حمام یا اتاق خواب خودداری کنید و قبل از رفتن به رختخواب آنها را بیرون بگذارید.»

طبق کلینیک کلیولند، باید فتیله شمع خود را تا حدود یک چهارم اینچ کوتاه کنید. این کار میزان دوده ای را که شمع هنگام سوختن تولید می کند کاهش می دهد.

3. شمع ها را فوت نکنید

دکتر Gopalratnam می‌گوید: «این کار می‌تواند دود بیشتری تولید کند. برای خاموش کردن شعله سعی کنید روش دیگری را استفاده کنید.

همچنین می توانید از یک ابزار بلند فتیله ای استفاده کنید که به شما کمک می کند فتیله روشن را در موم خم کنید و آن را بدون دود خارج کنید.

بیشتر بدانید : فوت کردن شمع کیک تولد برای سلامتی خطرناک است!

4. شمعی را که دود پخش می کند، خاموش کنید

اگر متوجه شدید دود از فتیله شمع خارج می شود، آن را خاموش کنید. دکتر Gopalratnam می گوید: «شمعی که دود تولید می کند به این معنی است که سموم و ذرات معلق در هوا منتشر می کند.»

اگر متوجه شدید که یک حلقه دوده سیاه روی شیشه اطراف شمع ایجاد شده است نیز به همین علت است.

5. مراقب علائم آلرژی باشید

دکتر گوپالراتنام می گوید: «علائم اولیه واکنش آلرژیک یا تحریک تنفسی ناشی از استنشاق دود شمع شامل خارش چشم یا بینی، آبریزش بینی و عطسه است. اگر متوجه هر یک از این موارد شدید، شمع را فورا خاموش کرده و از خود دور کنید.»

آیا همیشه شمع های معطر روشن کنید؟

برای بسیاری از ما، مشکلی نیست. دکتر گوپالراتنام می‌گوید: «فقط مراقب باشید که از آنها به شیوه‌ای ایمن استفاده کنید، که شامل خرید شمع‌های باکیفیت و طبیعی و قرار دادن آنها در اتاقی با تهویه مناسب است و اگر شمع ها دارای ترکیبات معطر هستند، بررسی کنید که آیا ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشید یا خیر.»

اگر از قبل آلرژی یا شرایط تنفسی دارید، اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام دهید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha