برخی شنیده ها حکایت از این موضوع دارد که تعرفه های پزشکی سال ۱۴۰۲، تعیین تکلیف شده اما هنوز از سوی هیات دولت، به صورت رسمی ابلاغ نشده است.

تعرفه های غیرواقعی باعث افت کیفیت خدمات پزشکی می شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، بر اساس قانون، تعرفه‌های پزشکی برای ابلاغ و اجرا در سال جدید، می‌بایست قبل از پایان هر سال از سوی شورای عالی بیمه سلامت به هیأت وزیران ارائه و در نهایت از سوی هیأت وزیران، ابلاغ شود. اما، متأسفانه در طول سال‌های گذشته این اتفاق هرگز رخ نداده و همواره؛ تصویب تعرفه‌های جدید با تأخیر در ماه‌های فروردین یا اردیبهشت هر سال، از سوی دولت ابلاغ می‌شود.

در همین حال، شنیده می‌شود که تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۲، به تصویب رسیده اما هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده است. آن طور که گفته می‌شود، افزایش ۲۵ درصدی را برای تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته اند.

این در حالی است که عنوان می‌شود، پیشنهاد شورای عالی بیمه سلامت برای سال ۱۴۰۲، رشد ۴۰ درصدی بوده است. اما، به نظر می‌رسد این عدد دستخوش تغییر شده و به ۲۵ درصد تقلیل یافته است که البته هنوز از سوی هیأت وزیران به صورت رسمی، ابلاغ نشده است.

افزایش تعرفه‌ها همسان با تورم باشد

ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با عنوان این مطلب که معتقدیم جامعه پزشکی جدا از سایر صنوف و حرفه‌ها نیست و تعرفه‌های پزشکی می‌بایست متناسب با تورم تغییر کند، افزود: همان طور که دستمزدها تغییر می‌کند، تعرفه‌های پزشکی نیز باید همسان با دستمزدها باشد.

وی ادامه داد: با فریز کردن تعرفه‌ها، مشکل حل نمی‌شود؛ زیرا شاهد افزایش قیمت سایر کالاها هستیم که بر هزینه جامعه پزشکی همچون سایر اقشار جامعه تأثیر گذار است.

خسرونیا ادامه داد: ادعا می‌کنند که نرخ تورم ۴۰ درصد است که البته واقعی نیست؛ اما همین ۴۰ درصد را هم در نظر نمی‌گیرند.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با تاکید بر اینکه ما نمی‌خواهیم پرداخت از جیب مردم افزایش یابد، تصریح کرد: از سازمان برنامه و بودجه درخواست کرده ایم که تعرفه‌ها مطابق با تورم باشد.

وی افزود: دولت می‌بایست بیمه‌ها را تقویت کند تا پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد. متأسفانه همیشه جامعه پزشکی را تحت فشار قرار می‌دهند که آنچه را خودشان تصمیم می‌گیرند، قبول کنند.

موضوع واقعی شدن تعرفه‌های پزشکی، سالیان سال است که همواره مطرح می‌شود؛ اما هیچ وقت چاره‌ای برای آن اندیشیده نشده تا یکبار برای همیشه، پرونده جنجال تعرفه‌ها بسته شود. از همین رو، همواره در ماه‌های پایانی سال شاهد موضع گیری جامعه پزشکی نسبت به نحوه افزایش تعرفه‌ها هستیم و در نهایت، با افزایش چند درصدی که صورت می‌گیرد، جنجال تعرفه‌ها به پایان می‌رسد.

دریافت زیرمیزی بیشتر می‌شود

یکی از تبعات تعرفه‌های غیر واقعی، می‌تواند افزایش زیرمیزی و خدمات القایی باشد. زیرا، اگر هزینه‌های پزشکی با درآمد پزشک همخوانی نداشته باشد؛ می‌تواند او را به سمت دریافت‌های غیر متعارف سوق دهد.

علی سالاریان معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی ایران، با عنوان این مطلب که مصوبه دولت باعث افت کیفیت خدمات پزشکی و افزایش مهاجرت پزشکان می‌شود، گفت: تبعات این قبیل تصمیمات دولت، در نهایت موجب افزایش نارضایتی مردم می‌شود.

وی افزود: اگر شعار دولت در ظاهر حمایت از مردم است نباید تصمیمی بگیرد که منجر به تورم پنهان در حوزه سلامت بشود.

سالاریان گفت: تورم پنهان یعنی زیرمیزی‌های بیشتر، مجبور کردن مردم به آمدن به شهرهای بزرگ‌تر، افزایش خدمات و درمان‌های القایی و غیرضروری برای مردم که در نهایت به ضرر مردم تمام می‌شود.

وی افزود: دولت با چه استدلال کارشناسی مصوبه رشد ۴۰ درصدی تعرفه‌های پزشکی را به ۲۵ درصد تغییر داده، در حالی که همه می‌دانیم تورم واقعی در جامعه چقدر است.

سالاریان گفت: اگر نیت اعضای دولت فشار کمتر به مردم است. باید بدانند با این مصوبه، هزینه‌های خدمات سلامت از جای دیگر تأمین می‌شود و در نهایت دود آن به چشم مردم می‌رود.

در هر صورت، تعرفه‌های پزشکی سال ۱۴۰۲ هنوز به صورت رسمی ابلاغ نشده و همین موضوع، بر نگرانی‌های جامعه پزشکی افزوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha