سه‌شنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 353617

جویدن ناخن می‌تواند عامل مشکلات گوارشی، عفونت دهان، عفونت باکتریایی دست و همین‌طور خراب شدن دندان در کودکان و نوجوانان شود.

رفتاری که سلامت کودکان را به خطر می اندازد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، ناخن جویدن یا به اصطلاح پزشکان، «اونیکوفاژی» یکی از مشکلات شایعی است که ممکن است نتیجه اضطراب، ژنتیک، کسالت، نبود اعتمادبه‌نفس و... باشد. مطالعات نشان داده که 30 درصد کودکان 7 تا 10 سال و 45 درصد نوجوانان ناخن‌های خود را می‌جوند. البته با پا نهادن به دوران جوانی بیشتر این افراد هم کم کم یاد می‌گیرند چطور با اضطراب خود کنار بیایند. رفتاری که می‌تواند سلامت کودکان و نوجوانان را با خطر جدی مواجه کند.

علایم جویدن ناخن ها چیست؟


علایم جویدن ناخن در یک فرد عبارتند از: کوتاهی و ناصافی ناخن‌های دست، تبخال دهان، عفونت ناخن که باعث قرمزی و التهاب پوست اطراف ناخن می‌شود، وجود دندان خراب و آسیب دیده در کودک، التهاب و خونریزی لثه، شکستگی یا ترک دندان های جلویی، زگیل‌هایی اطراف بستر ناخن، قارچ ناخن و....


مضرات جویدن ناخن چیست؟


این کار باکتری‌ها و ویروس‌های موجود روی انگشت‌ها را به دهان منتقل می کند، احتمال بروز عفونت‌ها را بالا می‌برد. از طرفی پوست زخم شده اطراف ناخن، محل مناسبی برای ابتلا به انواع ویروس‌ها و عفونت‌های باکتریایی می‌شود. خیس ماندن مداوم ناخن‌ها و پوست اطراف آن‌ها احتمال عفونت قارچی ناخن و تبخال‌های دهانی را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث ریش شدن، بد حالت شدن و از بین رفتن ناخن‌ها شود. عفونت‌ها و باکتری‌های نهفته در زیر ناخن‌ها با ورود به معده باعث بروز مشکلات و عفونت‌های معده‌ای و روده‌ای می‌شود. از سوی دیگر ناخن جویدن به‌خصوص در سنین پایین که دندان ها در حال رشد هستند، آثار بدی روی رشد دندان ها دارد و باعث رشد کج دندان‌ها و ردیف نبودن آن ها و التهاب لثه می‌شود.


چه کنیم؟


ریشه عمده این رفتار اضطراب و نگرانی کودکان و نوجوانان است که روح و جسم آن‌ها را آزرده می‌کند. سعی کنید علت این استرس را بشناسید و آن را کم کنید. برای این کار بهتر است فهرستی از شرایط استرس‌زا تهیه و سپس راهی برای پیشگیری از این شرایط جست وجو کنید. علاوه بر این برای درمان اضطراب و استرس کودک بد نیست از روان پزشک و مشاور هم کمک بگیرید تا با آموزش روش‌های کنترل استرس، روان درمانی و... علت اصلی از بین برود. یادتان باشد دعواکردن و سرکوفت زدن به کودکی که دچار این مشکل است کمکی به درمان او نمی‌کند.
اگر این عادت در نوجوان شما ادامه پیداکرد ممکن است استفاده از دستکش‌های مخصوص برای نجات انگشتان از شر دندان‌های مزاحم، کارگر بیفتد. در این حالت وقتی کودک ناخودآگاه انگشت خود را به دهان می‌برد با دستکش مواجه می شود و به یاد می‌آورد که نباید این کار را انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha