با تشکیل قرارگاه نظام ارجاع در وزارت بهداشت، اتصالات ارجاع از سطح یک خدمات به سطح دو یعنی ارجاع به متخصص و فوق تخصص برقرار و مشوق‌هایی هم اعلام شد؛ به طوری که اگر کسی از طریق پزشک خانواده و نظام ارجاع از سطح یک به سطح دو آمد، اگر نیاز به خدمت بستری و ضروری داشت، فرانشیزش صفر و رایگان باشد.

هزینه‌های درمان بیماران کاملاً رایگان می‌شود؟

به گزارش سلامت نییوز به نقل از فارس، بعد از اعلام خبر رایگان شدن درمان در بیمارستان‌های دولتی از سوی رئیس دفتر رئیس جمهور، حالا دولت از برنامه‌های خود برای اجرایی کردن این طرح رونمایی می‌کند، اسفندماه سال گذشته بود که «طرح ملی سلامت» بخش توسط بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ستاد وزارت بهداشت رونمایی شد.

این طرح در راستای اجرای سیاست‌های کلی سلامت، فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی و تاکید رییس جمهور مبنی بر کاهش سهم مردم از هزینه های درمانی تا آنجا که بیمار جز رنج بیماری، دغدغه و رنج دیگری نداشته باشد؛ توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت سیزدهم در قالب «پزشکی خانواده و نظام ارجاع» از تاریخ ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ در مرحله نخست در سه استان بوشهر، کردستان و خراسان جنوبی اجرا شد.

درمان رایگان در سه شهر زیر ۲۰ هزار نفر

بنا بر اعلام مسوولان وزارت بهداشت، بر اساس این طرح که ابتدا در شهرهای زیر ۲۰هزار نفر و روستاهای سه استان بوشهر، خراسان جنوبی و کردستان اجرا شده است، در حوزه خدمات ضروری درمانی، اگر بیماران از طریق نظام ارجاع مراجعه کنند، هیچ پرداختی از جیب نخواهند داشت و خدمات به صورت رایگان به آنها ارائه می‌شود. پیش از این نیز مسوولان وزارت بهداشت اعلام کرده بودند که برای اجرا و گسترش پزشکی خانواده و نظام ارجاع برنامه‌ریزی کرده‌اند و بر این اساس بحث اجرای پزشکی خانواده از ابتدای دی ماه در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر مطرح شد.

همچنین با تشکیل قرارگاه نظام ارجاع در وزارت بهداشت، اتصالات ارجاع از سطح یک خدمات به سطح دو یعنی ارجاع به متخصص و فوق تخصص برقرار و مشوق‌هایی هم اعلام شد؛ به طوری که اگر کسی از طریق پزشک خانواده و نظام ارجاع از سطح یک به سطح دو آمد، اگر نیاز به خدمت بستری و ضروری داشت، فرانشیزش صفر و رایگان باشد. بر همین اساس هم پایان سال گذشته از سند «سلامت‌بخش» برای اجرای این برنامه تشویقی در سه استان رونمایی شد.

سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده رونمایی شد

در ادامه این برنامه ملی چند روز قبل نیز، با توجه به تکمیل نسخه نویسی الکترونیک و ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای جامعه تحت پوشش، سامانه نظام ارجاع در برنامه پزشکی خانواده رونمایی شد. نظام ارجاع، این امکان را به پزشک عمومی یا همان پزشک معالج سطح یک می دهد تا در روند درمان و در صورت نیاز، بیمار را به پزشک متخصص صلاحیت دار ارجاع دهد و اطلاعات پزشکی بیمار را به صورت الکترونیکی برای وی ارسال کند.

پس از مراجعه بیمار، پزشک متخصص یا همان پزشک معالج «سطح دو » علاوه بر مشاهده اطلاعات پزشکی و مرور اقدامات انجام شده در سطح یک، می تواند همه خدمات و تجویزهای خود را پس از ثبت در سامانه نسخه نویسی ، در قالب پسخوراند الکترونیکی به اطلاع پزشک ارجاع دهنده برساند. پزشک متخصص همچنین می تواند توصیه های خود را به پزشک معالج سطح یک اطلاع دهد و از این طریق فرایند پیگیری و آموزش های مورد نیاز بیمار را با مشارکت او تکمیل کند. گفتنی است نظام ارجاع با ثبت، اشتراک و توزیع روش مند اطلاعات پزشکی در سطوح حرفه ای و تخصصی، اهداف برنامه پزشکی خانواده را تحقق می بخشد.

هزینه‌های غیرپزشکی در تعهد بیمه‌ها نیست

محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ، درباره جزئیات این طرح گفت: با راه‌اندازی سامانه نظام ارجاع بیمارانی که از طریق سامانه ارجاع وارد بیمارستان‌ها شوند، مشمول دریافت خدمات رایگان بستری خواهند بود و هزینه‌ای پرداخت نخواهند کرد.

ناصحی افزود: نظام ارجاع و پزشکی خانواده در سال ۹۱ و ۹۲ در ۲ استان فارس و مازندران به صورت آزمایشی اجرا شد اما توسعه پیدا نکرد. اکنون معاونت بهداشت وزارت بهداشت به صورت جدی آنها را در دست بررسی دارد. بر این اساس از سال ۱۴۰۲، تمام افرادی که از طریق سیستم نظام ارجاع وارد بیمارستان‌های دولتی شوند سهم بیمه‌ای آنها کامل و پرداختی‌شان صفر خواهد بود.

او در پاسخ به این سوال که آیا کلیه خدمات درمانی و بستری برای بیماران رایگان خواهد بود، بیان می‌کند: این مساله فقط شامل سهم بیمه‌ای است و هزینه‌های غیرپزشکی که در تعهد بیمه‌ها نیست را پوشش نمی‌دهد. در این باره وزارت بهداشت در طرح تحول، بسته‌ای دارد که در صورت ضرورت، چنین هزینه‌هایی را پرداخت خواهد کرد. وقتی نظام ارجاع تعریف شود، نیازهای القایی و مراجعات غیرضروری کاهش پیدا می‌کند. این در حالی بود که طرح تحول درمانی بود و عمل‌های جراحی غیرضرور زیادی در قالب این طرح داشتیم که باعث شد در درازمدت موفق نباشد.

بودجه سلامت بخش را تامین کنید

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با بیان اینکه طرح سلامت بخش طرح مهمی است و می‌تواند کمک زیادی به بیماران کند اظهار داشت: منابع مالی حوزه سلامت اگر به خوبی تامین نشود مردم با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند، سال گذشته در قانون مصوب شده بود که قیمت دارو نسبت به شهریور سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا نکند تا پرداختی از جیب مردم زیاد نشود.

وی گفت: متاسفانه منابع مالی طرح دارویار تامین نشد و پرداختی از جیب مردم به شدت افزایش پیدا کرده است که این امر برخلاف سیاست‌های ابلاغی است. با ۶۹ همت در نظر گرفته شده مشکلات قطعا بیشتر از سال ۱۴۰۱ خواهد بود، تصویب قانون و تخصیص اعتبارات باید پیگیری شود. برای سال ۱۴۰۱ حدود ۷۷ همت در قانون پیش‌بینی کرده بودیم که بیمه سلامت از طریق دارویار مشکلات پرداختی از جیب مردم را حل کند که این اتفاق رخ نداد.

شهریاری افزود: بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید منابع را به موقع در اختیار قرار دهند، همچنین تخصیص ارز به موقع به تامین دارو و تجهیزات پزشکی باید در دستور کار قرار داشته باشد، با این قیمت دلار اگر دولت کمک نکند بیمارستان بخش خصوصی توان خرید تجهیزات را نخواهند داشت.

وی ادامه داد: بیمه‌ها نیز توانایی افزایش پوشش را ندارند و دولت باید در زمینه تخصیص بودجه کمک کند، امیدواریم منابع مالی کافی در اختیار بیمه و وزارت بهداشت قرار گیرد. طرح سلامت بخش نیز در سه استان خراسان جنوبی، کردستان و بوشهر حدود ده همت بودجه نیاز دارد که در صورت افزایش تعداد استان‌ها به منابع مالی بیشتری نیاز خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha