دوره‌های طولانی بی‌حرکتی می‌تواند افراد را در معرض خطر لخته‌های خونی خطرناک قرار دهد - با این حال خرس‌ها در خواب زمستانی ماه‌ها بدون هیچ مشکلی می‌خوابند. اکنون دانشمندان فکر می کنند که دلیل آن را کشف کرده اند.

راز جلوگیری از سکته مغزی انسانها در خواب زمستانی خرس ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث دی نیوز محققان امیدوارند که این یافته در نهایت بتواند به داروهای جدیدی برای جلوگیری از لخته شدن خون که تهدید کننده زندگی است منجر شود - لخته ای که از پاها شروع می شود اما می تواند به مغز برسد و باعث سکته مغزی شود یا به ریه ها و باعث آمبولی ریوی شود.

در مطالعه جدید ، محققان دریافتند که در زمان خواب زمستانی خرس‌ها پروتئین خاصی - به نام پروتئین (HSP47) - به طور قابل‌توجهی از سطح فعالیت طبیعی خود کم میکند و همین از تشکیل لخته های خون در حالی که حیوانات ماه ها در خواب هستند جلوگیری می کند.

مهمتر از همه، محققان دریافتند که این پدیده در گونه های دیگر از جمله انسان نیز رخ می دهد. به طور خاص، فعالیت HSP47 در افرادی که به دلیل آسیب نخاعی فلج شده اند کم است.

این ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، زیرا بی حرکتی موقت - بهبودی پس از یک جراحت یا جراحی، یا پرواز طولانی مدت - می تواند باعث ایجاد لخته خون در برخی افراد شود. اما مشخص است که افراد مبتلا به فلج خطر لخته شدن خون بالاتری نسبت به افراد متحرک ندارند.

نویسندگان مطالعه گفتند که یافته های جدید نشان می دهد که HSP47 ممکن است کلید اصلی باشد.

به گفته دکتر توبیاس پتزولد، یکی از محققان این مطالعه گفت:امید است که این یافته به راه‌های جدیدی برای جلوگیری از لخته شدن خون در افراد آسیب‌پذیر منجر شود.

پتزولد، از دانشگاه لودویگ-ماکسیمیلیانس در مونیخ، آلمان، گفت: "ما می خواهیم مکانیسمی را که توسط آن HSP47 در پیشگیری از (لخته شدن خون) با جزئیات بیشتری کار می کند، مطالعه کنیم.

برخی از داروهایی که برای مدت طولانی استفاده می‌شوند برای جلوگیری از لخته شدن خون در افراد در معرض خطر استفاده می‌شوند، از جمله آسپرین . اما، پتزولد گفت، آنها عوارض جانبی دارند، مانند افزایش خطر خونریزی. بنابراین هنوز نیاز به ادامه یافتن داروهایی وجود دارد که بسیار موثر اما ایمن تر هستند.

پتزولد می‌گوید: «ما فکر می‌کنیم که یک رقیق‌کننده خون طبیعی می‌تواند به رفع این نیاز بالینی برآورده نشده کمک کند.»

چرا در این مطالعه به خرس ها روی آورید؟

پتزولد گفت: «ما معتقدیم که خرس کتابخانه راه‌حل‌هایی برای سبک زندگی بی‌تحرک ما است.

او خاطرنشان کرد، خرس‌ها بخش بزرگی از زندگی بیداری خود را صرف حرکت میکنند اما نیمی از سال را دراز کشیده و هیچ کاری انجام نمی‌دهند. برای انسان ها، این یک دستور مجازی برای چاقی، از دست دادن عضلات، نازک شدن استخوان ها، دیابت نوع 2 و بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر - از جمله لخته شدن خون است.

با این حال خرس ها بدون آسیب از خواب زمستانی خود خارج می شوند. درک اینکه دقیقاً چه چیزی از آنها محافظت می کند می تواند از نظر تئوری به درمان های کاملاً جدیدی برای بیماری های مختلف انسانی مرتبط با "سبک زندگی مدرن" اشاره کند.

محققان به همین دلیل در حال مطالعه خرس ها هستند.

مطالعه‌ای که سال گذشته توسط یک تیم دانشگاه ایالتی واشنگتن منتشر شد، پروتئین‌های خاصی را شناسایی کرد که به نظر می‌رسد به محافظت در برابر دیابت کمک می‌کنند.

به نظر می رسد که انسان ها همتاهایی با این پروتئین های محافظ دارند.

برای مطالعه جدید، پتزولد و همکارانش نه تنها خرس‌های قهوه‌ای، بلکه خوک‌هایی را که در حال رفت‌وآمد بودند یا آزادانه و افرادی که متحرک بودند یا به دلیل آسیب‌های نخاعی فلج بودند را نیز مورد مطالعه قرار دادند.

محققان دریافتند که به طور متوسط، HSP47 سلول‌های خونی خرس‌های در خواب زمستانی در مقایسه با خرس‌های فصل فعال 55 برابر کاهش یافته است. الگوی مشابهی هم در خوک ها و هم در انسانها دیده شد.

بر اساس سرمقاله ای که همراه با این مطالعه منتشر شده است، همه نشان می دهد که HSP47 می تواند هدف خوبی برای داروهای جدید برای افرادی باشد که در معرض خطر لخته شدن خون در دوره های کوتاه تر بی حرکتی هستند.

این یافته ها به صورت آنلاین در 13 آوریل در مجله Science منتشر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha