نهم اردیبهشت برابر با ۲۹ آوریل روز جهانی «روانشناس و مشاور» فرصتی برای یادآوری ضرورت وجود درمانگران روان در زندگی پرهیاهوی امروز است. قشری که با تخصص خود به آرامش درون و در نتیجه زندگی با دغدغه کمتر افراد کمک می‌کنند. حضور آنها در کنار خانواده‌ها هم ضامن سلامت و زندگی بانشاط اعضای خانواده است.

«روانشناسان خانواده‌» تکیه‌گاهی در تلاطم ناآرامی‌ها

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، زندگی روزمره ما روز به روز بیشتر و بیشتر با پیچیدگی روابط، فقدان مهارت برای زیست در کنار هم با وجود تضاد آراء، تنهایی افراد گاه به واسطه ناتوانی در برقراری ارتباط و گاه به خاطر سوءتفاهم‌ها، سوالات ذهنی به ظاهر بی‌جواب، فاصله بین انسانها، ناتوانی در برون‌رفت از شکست‌ها و بازگشت به شرایط عادی زندگی، تداخل اهداف درونی و بیرونی، و بمباران اخبار و اطلاعات درست و نادرست، مواجه است و باعث اضطراب پنهان و آشکار، دلشوره و دل‌نگرانی‌های متعدد در انسان می شود که برای هر فرد مختص به خود اوست؛ حال اگر مشکلات فردی و شاید خانوادگی و کاری را هم به آن اضافه کنیم، در گذر زمان در صورت فقدان مدیریت ذهنی،این مسایل منجر به بیماری‌هایی می شود که درمان و مواجهه با آنها نیازمند کمک‌گرفتن و مهارت ویژه ای است. اینجا است که ضرورت وجود یک درمانگر روان احساس می‌شود که نعمتی برای رفع زنگار ذهن ها برای رسیدن به آرامش روان است.

به باور متخصصان، در ذهنی که دچار نابسامانی شده، کم کم مشکلات ذهنی در اثر بی‌توجهی رشد می‌کند و اگر در خصوص این موارد با افرادی که در زمینه درمان یا برخورد درست با مساله مهارت و تخصص دارند گفت‌وگو کنیم و از آن‌ها کمک بگیریم، مسلما آرامش روحی و ذهنی بازمی‌گردد؛ چون روان انسان در این شرایط به صورت تخصصی درمان می شود و در غیر این صورت، فرد بیمار هر روز در خود فرومی‌رود و اطرافیان را نیز با رفتار خود آزار می‌دهد.

کارشناسان همواره تاکید می‌کنند مراجعه به روانشناس ننگ و عار نیست و اتفاقا در دنیای مدرن همانند پزشک خانواده، هر خانواده ای نیاز به یک روانشناس دارد تا در صورت بروز مشکلات در گام اول با ارایه راهکارهایی به رفع مساله کمک کند و در صورت حادبودن مشکل در خانواده، روانشناس می تواند مساله را برای درمان تخصصی به روانپزشک ارجاع دهد.

مزایای وجود روانشناس خانواده

از جمله مواردی که درمانگران روان می‌توانند نعمتی برای افراد باشند در نهاد خانواده است، چرا که خانواده یک واحد اجتماعی کوچک است که با ازدواج افراد با یکدیگر شکل می‌گیرد. با تولد فرزندان، وظایف آموزش، تربیت و رفع نیازهای اقتصادی آنها بر عهده والدین است. خانواده یک نهاد واسطه‌ای است که نقش انتقال هنجارهای جامعه را به فرزندان برعهده دارد.

در حقیقت، خانواده موقعیت اجتماعی فرد را تعیین می‌کند؛ بنابراین موقعیت خانواده تأثیر چشمگیری در موقعیت فرد در اجتماع دارد.

کودکان در جریان اجتماعی شدن عواطفی مانند محبت، صمیمیت و گرمی، گذشت و فداکاری، دشمنی و کینه‌توزی، نفرت و خشم، یا حتی حسادت را در کنار والدین، خواهران و برادران خود تجربه می‌کنند. اعضای خانواده به قدری در هم تأثیرگذار هستند که در صورت بروز مشکل در یکی از اعضای خانواده، تأثیر مستقیم یا غیرمستقیم بر اعضای دیگر خانواده می‌گذارد. در واقع اعضای خانواده مثل زنجیر به هم پیوسته هستند. به دلیل اهمیت و جایگاه خانواده و نفوذ و تأثیر اعضای خانواده بر یکدیگر، گاهی روان‌شناسان برای درمان اختلالات روانی نیاز دارند تا همه اعضای خانواده را از نزدیک ببینند تا بتوانند در روند درمان فرد از آنها کمک بگیرند.

با رفع مشکل با استفاده از کمک‌ها و راهنمایی‌های روان‌شناس خانواده می‌توان دیدِ دقیق‌تری نسبت به مشکلات و معضلات داشت و با ارائه راهکارهای مناسب و علمی از طرف روان‌شناس می‌توان مسائل به وجود آمده در خانواده را رفع کرد.

روان‌شناسیِ خانواده چه کمکی به افراد می‌کند؟

۱. روان‌شناسی خانواده قدرت مسئولیت‌پذیری افراد را بیشتر می‌کند و به آنها می‌آموزد تا خودشان را در قبال کارهایی که کنترل آنها در دستشان است مسئول بدانند نه همه مسائل خانواده.

۲. باعث افزایش اعتمادبه‌نفس افراد می‌گردد. روان‌شناسی خانواده از شما یک انسان قوی می‌سازد تا بتوانید ریشه مشکلات خانواده‌تان را پیدا کنید.

۳. روان‌شناس خانواده به شما کمک می‌کند تا درک درستی از زندگی داشته باشید و سعی نکنید همه مسائل را کنترل کنید.

۴. روان‌شناسی خانواده، آرامش درونی در فرد ایجاد می‌کند و باعث می‌شود فرد یک زندگی رضایت‌بخش برای خود و افراد خانواده ایجاد نماید.

کلام پایانی

هیچ فرد یا خانواده‌ای به‌دور از مشکل، استرس و یا درگیری درونی نیست. مساله اصلی در مورد خانواده، فهمیدن نیازهای فردی اعضای خانواده و هم‌جهت بودن همه افراد خانواده برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت است. مشاوره خانواده می‌تواند برای رسیدن به یک خانواده موفق کمک کند.

از دیگر دغدغه‌های در مسیر بهبودی ذهن بیمار هزینه‌های گزاف درمان و ساعت‌های مشاوره است که بیمار را از ادامه درمان منصرف می‌کند.

روان‌هایی که اگر آزرده باشند، جسم را از پا در می‌آورند و نتیجه آن، درگیری یک خانواده و حتی یک جامعه خواهد بود و شاید پوشش بیمه‌ای خدمات سلامت روان بتواند افراد بیشتری را برای استفاده از مشاوره و روان درمانی ترغیب کند.

در همین وضعیت، از اواخر سال ۱۴۰۱ گفته شد که خدمات مشاوره و روان درمانی تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت. تکلیفی که به تصویب شورای عالی بیمه سلامت هم رسیده و بیمه‌ها باید برای آن برنامه ریزی کنند.

انتظار می‌رود در استان سمنان روان‌درمانگران در حوزه مختلف تخصصی ساماندهی شوند تا در حوزه‌های مختلف مانند روان‌درمانگر خانواده یا اطفال در تمام شهرهای استان قابل دسترس باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha