بیماری‌های کلیوی یا رنال در گربه‌ها بسیار شایع است و خصوصا گربه‌های مسن و پیر را بیشتر درگیر می‌کند. برای پیشگیری و درمان مطالعه کنید

چگونه از بروز بیماری کلیوی در گربه‌ها پیشگیری کنیم؟

احساس تشنگی به طور غریزی در گربه‌ها بسیار کمرنگ است. آن‌ها معمولا تشنه نمی‌شوند و همین مساله منجر به افزایش ریسک بروز بیماری‌های کلیوی(رنال) و دستگاه ادراری(یورینری) در نژادهای مختلف گربه می‌شود.

با توجه به این که عمل تصفیه خون توسط کلیه‌ها صورت می‌گیرد، وجود مشکل در این عضو حیاتی و مهم، به راحتی جان حیوان را به خطرمی‌اندازد. یکی از موثرترین روش‌های درمانی و حمایتی برای گربه رنال (گربه‌ای که مبتلا به بیماری کلیه است) تبعیت از رژیم غذایی خاص مب‌باشد. در آن میزان ریزمغذی‌ها، پروتئین‌ و املاح کنترل شود. با توجه به شایع بودن بیماری‌های کلیوی در این موجودات دوست‌ داشتنی، برندهای مختلف تولید کننده غذای حیوانات، اشکال مختلفی از غذای گربه رنال را تولید می‌کنند. با توجه به ذائقه‌ی حیوان می‌توانید برای تغذیه او استفاده کنید.

غذای رنال گربه، ترکیبات خاصی دارد که باعث حمایت کلیه‌ها و کنترل روند بیماری در حیوان می‌شود. اگر پت محبوب و کوچولوی شما به مشکلات دستگاه ادراری و بیماری‌های مزمن کلیه مبتلا شده است، با تهیه غذای Renal می‌توانید کیفیت تغذیه و روند درمانی او را بهبود دهید.

غذای گربه رنال چیست؟

غذای رنال گربه، به نوعی غذای تجاری یا خانگی گفته می‌شود که جیره آن بر حسب بیماری حیوان تنظیم می‌شود. این محصول اجازه نمی‌دهد کلیه‌ها برای دفع سموم و مواد مضر ادراری، فشاری متحمل شوند. در واقع، استفاده از غذای رنال، از رَنج و کار مضاعف کلیه می‌کاهد و باعث می‌شود دستگاه ادراری، بهتر و سریع‌تر روند بهبودی را طی کنند.

به طور کلی در غذای گربه رنال، میزان پروتئین، فسفر و سدیم کمتر و در مقابل میزان اسیدهای چرب مفید و آنتی‌اکسیدان‌های ضروری بیشتر است. فسفر و سدیم باعث کاهش میزان ادرار و احتباس آب در بدن حیوان می‌شود و به همین دلیل در رژیم غذایی رنال، میزان آن کاهش پیدا می‌کند تا از احتباس ادرار در کلیه‌ها و دستگاه ادراری کاسته شود.

با توجه به اینکه زمانی که کلیه بیمار است، نمی‌تواند مواد زائد حاصل از تجزیه پروتئین را به خوبی دفع کند، میزان پروتئین در غذای رنال کاهش یافته تا کلیه حیوان عمل تصفیه خون را راحت‌تر انجام دهد. البته برای جبران کسری پروتئین، از پروتئین‌های باکیفیت‌تر و غنی، که تجزیه آسان‌تری دارند، استفاده می‌شود.

هضم ساده به همراه عطر و طعم جذاب‌تر از دیگر ویژگی‌های غذای گربه رنال است تا حتی حیواناتی که دارای مشکلات دهان و دندان هستند یا به علت کهولت سن، بد غذا شده‌اند، بتوانند به راحتی آن را میل کنند. غذای رنال، علاوه بر تمام خصوصیات مثبتی که درباره‌ی آن ذکر شد، ویتامین‌های محلول در آب بیشتری دارد تا انرژی پت را تامین کند. همچنین، به منظور گوارش راحت‌تر، میزان فیبر بیشتری در آن گنجانده شده است تا به حرکت مواد درون روده کمک کند.

بیماری رنال

انواع غذای رنال گربه

برندهای مختلفی از جمله رویال کنین و جوسرا با کیفیت‌ترین غذای گربه رنال را در اشکال مختلف، مانند غذای خشک گربه، غذای تر، تشویقی، کنسرو و پوچ، تولید می‌کنند.

مزیت استفاده از غذاهای مرطوب، تامین مقدار بیشتری از آب مورد نیاز در رژیم غذایی حیوان است. به این معنی که هنگامی که حیوان غذای تر می‌خورد، بخشی از نیاز او به آب تامین می‌شود. اگر حیوان به غذای خشک علاقه دارد، باید میزان آب آشامیدنی‌اش را افزایش دهید یا او را با ترفندهای مختلف، تشویق به نوشیدن آب کنید.

غذای گربه رنال جوسرا هلپ

Josera یک برند مشهور آلمانی که برای حیوانات خانگی از جمله سگ و گربه، غذا تولید می‌کند. غذای گربه رنال جوسرا برای همه‌ی نژادهای گربه‌ بالغ که دارای بیماری کلیوی هستند موثر است.

میزان پروتئین و فسفر کمتر و در مقابل، افزایش میزان ویتامین‌های گروه B از خصوصیات غذاهای رنال برند جوسرا است. محصولات رنال این برند، فاقد گلوتن هستند و به دلیل داشتن املاح و ریز مغذی‌های ضروری، در تقویت سیستم ایمنی و دستگاه قلبی و عروقی حیوان موثرند. طعم و بوی محصولات برند جوسرا برای گربه‌ها بسیار دلپذیر و اشتها برانگیز است. پت با خوردن هر وعده غذایی، هر چند اندک، انرژی بالایی از غذا دریافت می‌کند.

غذای گربه رنال رویال کنین درمانی

Royal Canin یکی دیگر از برندهای مشهور تولید کننده‌ی غذا در کشور فرانسه است. بافت و طعم غذای گربه رنال رویال کنین بی‌نظیر است به طوری که اکثر گربه‌های رنال به خوردن آن اشتها دارند.

در محصولات رنال این برند، علاوه بر کاهش میزان فسفر، پروتئین و سدیم، از میزان ویتامین D ، کلسیم و ترکیبات حاوی اوره نیز کاسته شده تا حتی پت‌هایی که دارای سنگ کلیه هستند بتوانند به راحتی آن را استفاده کنند. استفاده از پروتئین‌های باکیفیت و با قابلیت هضم بسیار بالا از دیگر خصوصیات غذاهای رنال رویال کنین است.

اگر دوست کوچولوی شما علاوه بر مشکلات کلیوی، دچار سنگ کلیه نیز هست، محصولات شرکت رویال کنین گزینه‌ی مناسبی برای او خواهد بود.

درمان بیماری رنال گربه

چگونه از بروز بیماری کلیوی در گربه‌ها پیشگیری کنیم؟

اشاره کردیم که بیماری‌های کلیوی در گربه‌ها بسیار شایع است و خصوصا گربه‌های مسن و پیر را بیشتر درگیر می‌کند. هرچه سن پت بیشتر باشد، علائم بروز مشکلات کلیوی و مجاری ادراری در او شدیدتر می‌باشد. در صورتی که حیوان به بیماری کلیوی دچار شده باشد، کلیه او نمی‌تواند عمل تصفیه خون را به درستی انجام دهد. در نتیجه، مواد مضر و سموم وارد گردش خون شده و بیماری، بی‌حالی و کسالت گربه را همراه می‌آورد.

استفاده از غذای درمانی رنال، یک ضرورت در پروسه درمان است. زیرا به دلیل ترکیباتی که دارد، بار و فشار را از روی کلیه‌ها بر می‌دارد و اجازه می‌دهد دستگاه ادراری با فشار کمتری از عهده تصفیه خون بر آیند.

چکاپ به موقع نزد دامپزشک، استفاده از غذای خانگی باکیفیت و مطابق بر دستور دامپزشک، استفاده از غذاهای تجاری معتبر و باکیفیت، همچنین تشویق پت به نوشیدن آب، از مهم‌ترین عواملی هستند که از بروز مشکلات کلیوی در گربه‌ها پیشگیری می‌نماید.

اگر شرایط تهیه غذای تجاری رنال گربه را ندارید، می‌توانید مطابق با دستور دامپزشک، از غذاهای خانگی برای گربه‌ رنال استفاده کنید. البته همانطور که اشاره شد، باید جیره غذایی او خاص و منطبق بر نظر دامپزشک باشد. غذای گربه رنال، چه تجاری باشد چه خانگی، علاوه بر داشتن ترکیبات خاصی که منجر به حمایت بیشتر از کلیه‌ها می‌شود. باید انرژی بالاتر برای گربه‌ها طعم و بافت دلپذیری داشته باشد.

همچنین جویدن و هضم آن ساده باشد، به طوری که پت‌هایی که مشکلات دندانی دارند یا تمایلی به خوردن غذا ندارند، بتوانند آن را به راحتی بخورند و انرژی از دست رفته را کسب نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha