سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 354957

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: توانمندی پزشکان کشور به قدری در منطقه و جامعه بین المللی مطرح است که در درمان بیماریهای پروستات، سنگ کلیه و ناباروری بیماران از کشورهای خارجی برای درمان به ایران می‌آیند.

توانمندی پزشکان کشور در درمان ناباروری در جامعه بین‌المللی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، محمد علی زرگر روز سه شنبه در حاشیه برگزاری بیست و ششمین همایش بین المللی اورولوژی در مرکز همایشهای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: اکنون در مراکز ناباروری کشور پیشرفته ترین درمان ارایه می شود بطوری که حتی از یک اسپرم مرده نیز می توانند با استفاده از دانش و تکنولوژی روز، لقاح تولید کنند.

وی با بیان اینکه هیچ بیماری در کشور به خاطر کمبود تجهیزت از مراحل درمان باز نمی ماند، اظهار داشت: شاید کمبودهایی در زمینه تجهیزات پزشکی داشته باشیم اما از امکانات موجود برای درمان بیماران استفاده می شود و دانش پزشکی ما هیچ کمبودی نسبت به سایر کشورها ندارد.

دبیر اجرایی همایش بین المللی اورولوژی با اشاره به بیماریهای سرطان دستگاه ادراری، ادامه داد: مشاهده خون در ادرار یا هر نوع تغییری در رنگ آن را باید جدی گرفت زیرا ممکن است باعث بروز تومور کلیه، مثانه و عفونت شود.

زرگر ادامه داد: سرطان پروستات از شایعترین سرطان ها در مردان ایرانی است که از سن ۵۰ سالگی به بالا، پروستات رشد می کند و باید برای درمان به موقع این بیماری سالی یک بار آزمایش بدهند و اگر فردی که در بستگان خود بیمار مبتلا به این سرطان را داشت ضرورت دارد از ۴۰ سالگی به بالا حتما تست انجام دهد.

این اورولوژیست با بیان اینکه سنگ کلیه نیز بیشتر در مردان مشاهده می شود، تصریح کرد: مردان به علت اینکه نسبت به زنان کمتر به پزشک مراجعه می کنند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماریها قرار می گیرند، ضرورت دارد با انجام یک آزمایش ساده در صورت بروز بیماری از روند پیشرفت آن جلوگیری شود.

به گفته زرگر، همچنین با توجه به اینکه زنان در دوران بارداری نیز ممکن است مبتلا به برخی از بیماریها مانند سرطان دستگاه ادراری و مشکلات کلیه شوند در این موارد نحوه درمان و نوع مواجهه با بیمار بسیار مهم است زیرا آنها باید بارداری سالم و بدون اضطرابی را تجربه کنند و ایجاد ارامش از وظایف پزشکان است.

شیوع سرطان پروستات

حمیدرضا غلامرضایی اورولوژیست نیز گفت: با توجه به شیوع بیماری سرطان پروستات، غربالگری به موقع این بیماری است زیرا این بیماری در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان است ولی در صورت تشخیص دیر هنگام هم درمان سخت تر خواهد شد و امکان بهبودی کاهش خواهد یافت.

وی افزود: یکی از آزمایش های مهم جهت تشخیص سرطان پروستات، آزمایش PSA است لذا با توجه به اهمیت موضوع به مردان بالای ۵۰ سال توصیه می شود که حداقل سالی یکبار این آزمایش را انجام دهند و اگر در خانواده درجه یک آنها فردی مبتلا به بیماری سرطان پروستات است با توجه به نقش مهم ژنتیک در ابتلا به این بیماری، آزمایش PSA را زودتر یعنی در سن ۴۰ سالگی انجام دهد تا در صورت بروز علایم اولیه بیماری، سریعا اقدامات درمانی لازم انجام شود.

غلامرضایی تصریح کرد: طبق نتایج تحقیقات انجام شده افرادی که یکی از اقوام درجه یک آنها به بیماری سرطان پروستات مبتلا است احتمال ابتلای وی به این بیماری حدود ۳۵ درصد افزایش می یابد.

وی عنوان کرد : اگر سرطان پروستات دیر تشخیص داده شود و تومور از خود متاستاز تولید کند مراحل درمان سخت تر و امکان بهبودی فرد کاهش می یابد لذا نتیجه می گیریم غربالگری سرطان پروستات برای مردان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اظهار داشت: با توجه به این نکته که تشخیص به‌موقع بیماری سرطان پروستات بسیار مهم است به کلیه افراد توصیه می شود که اگر علائم مشکوکی مانند اختلال در ادرار، تکرر ادرار به‌خصوص در شب، وجود خون در ادرار، خروج ادرار به‌طور قطره قطره را داشتید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

بیست و ششمین همایش بین المللی جامعه اورولوژی ایران تا ۲۲ اردیبهشت در سالن ابوریحان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha