سه‌شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 356051

ختنه در پسران یکی از جراحی های ساده ای است که انجام آن از دیرباز تا کنون در بین مردم سراسر جهان خصوصا جوامع اسلامی رواج بسیاری داشته است. شاید این سوال که "بهترین زمان برای انجام ختنه نوزاد چه وقتی است؟ " ذهن بسیاری از پدر مادر هایی که به تازگی صاحب فرزند پسر شده‌اند را به خود در گیر کرده باشد.

فقط والدین پسر دار بخوانند!

ختنه در پسران یکی از جراحی های ساده ای است که انجام آن از دیرباز تا کنون در بین مردم سراسر جهان خصوصا جوامع اسلامی رواج بسیاری داشته است. شاید این سوال که "بهترین زمان برای انجام ختنه نوزاد چه وقتی است؟ " ذهن بسیاری از پدر مادر هایی که به تازگی صاحب فرزند پسر شده‌اند را به خود در گیر کرده باشد.

اگر فرزند پسر دارید و به دنبال زمان مناسب برای ختنه او می‌گردید خواندن این متن به شما کمک می‌کند تا علاوه بر پاسخ به سوالتان به اطلاعات بیشتری درباره " مراقب های لازم بعد از ختنه " و " شرایطی که فرزندتان را از انجام عمل ختنه منع می‎کند" برسید. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید:

ختنه چیست و در پسران چگونه انجام می‌شود؟

ختنه نوعی عمل سرپایی است که پزشک با هدف آشکار شدن سر آلت تناسلی پسران، پوست ختنه گاه را از آن جدا می‌کند. در ختنه متخصص اطفال در ابتدا ، نوزاد را بر روی تخت می‌خواباند و بعد از ضد عفونی کردن آلت تناسلی او، از بی حسی موضعی استفاده می‎کند تا درد و ناراحتی ناشی از عمل ختنه را به حداقل برساند.

در نهایت پزشک متخصص با استفاده از تیغ جراحی ، پوست ختنه گاه را از انتهای آلت تناسلی جدا کرده و در انتهای کار با استفاده از پماد، حلقه پلاستیکی، گاز استریل و... عمل ختنه را به پایان می‌رساند.

نکاتی که باید بعد از ختنه نوزاد جدی بگیرید!

با اینکه عمل ختنه را می‎توان به عنوان یک جراحی ساده و بی خطر در نظر گرفت؛ باید نکات مراقبتی بعد از ختنه را به خوبی رعایت کنید تا روند بهبودی فرزندتان سریع تر پیش رود و مشکل خاصی برای او به وجود نیاید. این نکات مراقبتی که نیاز به توجه ویژه دارند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • توصیه می‌شود برای جلوگیری از وارد شدن هر گونه فشار یا ضربه به ناحیه ران و ناحیه تناسلی نوزادتان بعد از ختنه از دو پوشک استفاده کنید.
  • تا زمانی که زخم های نوزاد التیام نیافته از حمام بردن او خودداری کنید. در این زمان می‌توانید از حوله ای نمدار جهت تمیز کردن نوزاد استفاده کنید.
  • بعد از شست و شو ناحیه تناسلی و تعویض پوشک، برای مرطوب نگه داشتن ختنه گاه از وازلین و برای جلوگیری از هرگونه ضربه از گاز استریل تمیز استفاده کنید.
  • بعد از ختنه ناحیه تناسلی نوزاد را تمیز نگه دارید. همچنین توجه داشته باشید از مواد شوینده و معطر استفاده نکنید و تنها از آب ولرم برای شست و شو اندام تناسلی او استفاده کنید.

چه سنی برای ختنه مناسب است؟

فقط والدین پسر دار بخوانند!

بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند در چند روز اول تولد ختنه نوزادان انجام شود در حالی که برخی دیگر از پزشکان معتقدند تا دو الی سه هفته اول زندگی باید از انجام عمل ختنه دست نگه داشت و بعد از گذشت این دوران، ختنه نوزد را انجام دهند.

اما به طور کلی بهترین زمان برای ختنه نوزادان پسر در دوران شیرخوارگی آنهاست و بهتر است تا 3 ماهگی انجام شود چرا که در این دوران نوزادان:

  • درد کمتری را حس می‎کنند.
  • هنگام ختنه کردن کمتر حرکت می‎کنند.
  • تا حدودی رشد آلت او اتفاق افتاده است.
  • و هیچ خاطره بدی از این عمل در ذهن کودک باقی نمی‌ماند.

شرایطی که باید ختنه نوزاد را به تعویق بیندازید

  • اضافه وزن نوزاد
  • آلت تناسلی تو رفته
  • وجود پرد در زیر آلت تناسلی
  • ابتلای نوزاد به بیماری هیپوسپادیاس
  • کوچک بودن و طول خیلی کم آلت تناسلی

" با توجه به اینکه ختنه برای نوزاد یکبار انجام می شود و این عمل، امر مهمی برای خانواده می باشد، بنابراین پیدا کردن دکتر خوب در این زمینه که بتواند با حداقل عوارض و بدون نقص این جراحی را انجام دهد اهمیت خیلی بالایی دارد. دکتر بهار اشجعی عمل ختنه را در محیطی بسیار آرام و بهداشتی انجام می‌دهند. "

برای اطلاعات بیشتر و خواندن ادامه شرایط تعویق ختنه نوزاد و ملاحضات قبل و بعد از ختنه در کودکان، به آدرس زیر مراجعه کنید:

https://dr-ashjaei.com/ختنه-در-کودکان/

در چه مواقعی باید به پزشک اطفال مراجعه کرد؟

در شرایطی که هر یک از علائم زیر را در فرزندتان مشاهده کردید توصیه می‌شود هر چه سریع تر او را برای معاینات بیشتر نزد یک متخصص اطفال ببرید:

  • تورم و التهاب آلت تناسلی
  • ترشحات بد بو در نوک آلت
  • افزایش قرمزی یا از بین نرفتن قرمزی آلت
  • آلت تناسلی و اطراف آن قرمز و متورم باشد
  • عدم توانایی در ادرار کردن 6 ساعت بعد از ختنه
  • خونریزی از ختنگاه و مشاهده لکه های خون در پوشک
  • با وجود مصرف داروهای مسکن کودک بسیار بی قرار باشد

بهترین پزشک اطفال در تهران

با توجه به اینکه ختنه برای نوزاد یکبار انجام می شود و این عمل، امر مهمی برای خانواده می باشد، بنابراین پیدا کردن دکتر خوب در این زمینه که بتواند با حداقل عوارض و بدون نقص این جراحی را انجام دهد اهمیت خیلی بالایی دارد. دکتر بهار اشجعی عمل ختنه را در محیطی بسیار آرام و بهداشتی انجام می‌دهند.

اگر به تازگی صاحب فرزند پسر شده‌اید و به دنبال پزشکی برای ختنه او می‌گردید توصیه می‌کنیم این کار به دست یک متخصص حرفه ایی بسپارید تا عوارض این عمل به اصطلاح کوچک به حداقل خود برسد و مشکلی در آینده برای فرزند دلبندتان پیش نیاید!
دکتر بهار اشجعی که یکی از برجسته ترین متخصصان حال حاضر در ایران هستند، با سوابق درخشان و مهارت بالا در زمینه جراحی های کودکان و نوزادان توانسته خدماتی همچون جراحی هیپوسپادیاس، ختنه، درمان بیضه نزول نکرده، جراحی تنگی مجرای ادرار، جرحی فتق ناف و فتق کشاله ران و .... را در تهران به کودکان ارائه دهد.

وبسایت بهترین دکتر ختنه در تهران : dr-ashjaei.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha