بالا بودن مصرف دارو در ایران به‌عنوان یکی از دغدغه‌های پیش روی کشور مطرح است؛ موضوعی که حتی از سوی وزیر بهداشت هم به‌عنوان یک چالش اساسی مطرح شده است.

بیشترین دارویی که خودسرانه در ایران مصرف می شوند

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، بهرام عین‌اللهی می‌گوید یکی از مشکلاتی که در کشور داریم، بالا بودن میزان مصرف داروهاست. میانگین تجویز دارو در هر نسخه در جهان 1.5قلم است اما در کشور ما حدود 4قلم دارو در هر نسخه نوشته می‌شود که بیش از 2 برابر استاندارد جهانی است. از نگاه کارشناسان حوزه دارو مصرف بالای دارو در کشور ریشه در فرهنگ و باورهای مردم یک کشور، عملکرد پزشکان و داروخانه‌ها دارد.

پیمان ارفع، دبیر انجمن داروسازی بالینی ایران می‌گوید موضوع مصرف بالای داروها در کشور موضوعی نیست که بشود خیلی راحت از کنار آن گذشت چراکه این مسئله هر ساله خسارت‌های اقتصادی زیادی را بر بدنه کشور وارد می‌سازد. او که معتقد است داروهای مسکن، داروهای دیابتی و آنتی‌بیوتیک‌ها در کنار سایر داروها بیشترین مصرف را در کشور دارند می‌گوید بخش قابل توجهی از علت بالا بودن مصرف این داروها بستگی به شیوع بیماری‌ها در کشور و بعد از آن باور و فرهنگ مردم کشور دارد.

اگر ما اعلام می‌کنیم مصرف داروهای دیابتی در کشور بالاست به‌خاطر آن است که شیوع بیماری‌های دیابت در کشور زیاد است. این پزشک معتقد است وسواس درمانی افراد و مراجعه آنها به چند پزشک برای درمان یک بیماری یکی دیگر از عوامل مؤثر بر بالا رفتن مصرف دارو در کشور است.البته به اعتقاد کارشناسان و روانشناسان مصرف خودسرانه دارو یا تقاضا از پزشک برای تجویز دارو از سوی برخی افراد حتی ریشه روانی دارد چرا که فرد احساس می‌کند هر چه داروی بیشتری از دکتر دریافت کند ضریب سلامتی‌اش افزایش پیدا می‌کند. یونس پناهی، عضو انجمن داروسازی ایران هم با تأکید بر ضرورت اصلاح تجویز منطقی دارو معتقد است اگر در کشور به‌دنبال پوشش همگانی سلامت و ارتقای نظام سلامت هستیم باید 10 مورد را اصلاح کنیم که یکی از این موارد اصلاح تجویز منطقی دارو است.

بیشترین دارویی که خودسرانه در ایران مصرف می شوند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha