یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 356244

بارندگی و وقوع سیل در اواخر هفته گذشته و ابتدای این هفته بخشی از استان‌های کشور را تحت‌تأثیر قرار داد. از جان باختن بر اثر صاعقه و سیل گرفته تا ریزش کوه در جاده چالوس. ریزش کوه در جاده فیروزکوه به سمنان، مسدود شدن مسیرها، تخریب واحدهای مسکونی و خودروها بخشی از خسارات وارد شده به استان خراسان شمالی، تهران، کرمان، گلستان و یزد است.

 بازگشت‌ به شرایط عادی بعد از سیل

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، حالا در برخی از مناطق استان‌ها مردم به شرایط عادی بازگشته‌اند و در برخی مناطق همچنان مشکلات پابرجاست و شهرستان‌ها یا روستاها در حالت آماده‌باش قرار دارند.


مشکلات روستای طرود


شرایط شهرستان فیروزکوه از توابع استان تهران پایدار است و به‌گفته فرماندار فیروزکوه، با اینکه بارش باران در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه سبب ریزش کوه شده بود، مشکلات رفع شده از عصر دیروز جریان عبور و مروربرقرار است. ‌محمد حیدری‌منش به همشهری می‌گوید: «فقط یک‌سری مشکلات در روستای طرود وجود دارد که پیگیر رفع آن هستیم؛ زیرا 35واحد مسکونی تخریب شده است و باید خدمات‌رسانی به ساکنان این واحدهای ساختمانی صورت بگیرد.» ‌



وضعیت قرمز


این روزها همچنان وضعیت در خراسان‌شمالی قرمز است و به‌گفته سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری این استان، با توجه به اطلاع‌رسانی که در استان صورت گرفته بود، خوشبختانه این بار مردم از بستر رودخانه‌ها فاصله گرفتند و فقط خسارت مالی وارد شد. غلامرضا شفیق به همشهری می‌گوید: «تقریبا در 6 شهرستان وقوع سیل داشتیم و خوشبختانه این بار اتفاق ناگواری برای مردم رخ نداد.»

دفعه قبل اما وقوع سیل به روستای «استاد» از توابع شهرستان فاروج بخش مرکزی سبب مرگ 2نفر شد. دهیار روستای استاد می‌گوید: «سیل از 3دهانه وارد روستای استاد شد که متأسفانه 2فوتی داشتیم و حدود 8خانه را تخریب کرد. همچنین جریان سیل بیشتر از 20خودرو را با خود برد و حدود 138دام تلف شدند. با این حال، فقط 200میلیون وام درنظر گرفته شده که نمی‌توان با آن خسارات وارد شده را جبران کرد.»



محصولات کشاورزی روی زمین ماند


سیلاب ناشی از بارش باران، برخی از محورهای دسترسی در شهرستان گنبدکاووس را مسدود کرد. هرچند با تلاش عوامل راهداری در کوتاهترین زمان به روستاها رسیدگی شد، اما باز هم اهالی روستا با مشکلاتی روبه‌رو شدند. زینب بیگم میراحمدی، دهیار روستای شاهکوه به همشهری می‌گوید: «جاده بین مزارع شاهکوه به حاجی‌آباد بسته و برای کشاورزان دردسر ایجاد کرده است. صیفی‌جات زمین‌های کشاورزی باید به شهر برسد، اما به‌دلیل نبود ماشین‌آلات این کار متوقف شده‌است.» جمعیت روستا 570نفر است که در فصل کشت به 2هزار نفر می‌رسد.



همکاری گروه‌های جهادی


سیلاب‌ در مناطق محمودآباد در شهرستان بهاباد و دولت آباد در شهرستان بافق یزد، باعث بروز آب‌گرفتگی 8 منزل مسکونی و ایجاد خسارت‌های جزئی شد. نیروهای جهادی در کنار عوامل امدادی در همان ساعات اولیه به تخلیه آب منازل پرداختند. علیرضا تیموری، فرماندار بهاباد حضور 20گروه جهادی را در ساماندهی اوضاع مؤثر می‌داند و می‌گوید: «وضعیت در بهاباد عادی و راه‌ها باز است. به‌دلیل حجم بالای بارش، رواناب وارد برخی از خانه‌ها شد و خسارت جدی نداشت.»ریزش کوه در جاده فیروزکوه به سمنان، مسدود شدن مسیرها، تخریب واحدهای مسکونی و خودروها بخشی از خسارات وارد شده به استانی خراسان شمالی، تهران، کرمان، گلستان و یزد است.




بازگشایی محور زرند-کوهبنان


محور اصلی زرند-کوهبنان در کرمان که به‌علت جاری شدن سیلاب تخریب شده بود با تلاش شبانه‌روزی بیش از ۵۰راهدار و استفاده از تجهیزات راهداری عصر دیروز بازگشایی شد. احسان عراقی‌زاده، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کرمان به ایرنا می‌گوید: «این محور از محل ۲۰کیلومتری شهر کوهبنان مسدود شده بود.» او ادامه می‌دهد: «وضعیت هواشناسی استان را از پنجشنبه به‌صورت نارنجی اعلام کردند و در ادامه، این بارندگی‌ها باعث تخریب بسیاری از راه‌های فرعی و روستایی ما در شهرستان‌های زرند، راور، کرمان، کوهبنان و رفسنجان شد.»


 بازگشت‌ به شرایط عادی بعد از سیل

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha