دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۳
کد خبر: 356327

مدیر سلامت بنیاد 15 خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: با توجه به آمادگی استان خراسان جنوبی و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قرار است طرح توزیع مکمل غذایی ویژه زنان باردار در مناطق محروم امسال در بیرجند اجرا شود و در سال آینده نیز گسترده ایران را در برگیرد.

توزیع مکمل غذایی ویژه زنان باردار از سال آینده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی پزشکی مدیر سلامت بنیاد 15 خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در مصاحبه با برنامه «روزنه» رادیو گفت وگو از توزیع مکمل غذایی ویژه زنان باردار در مناطق محروم خبرداد و گفت: کمبودهای تغذیه‌ای در دوران بارداری و کودکی تأثیر منفی بر ضریب هوشی و عملکرد رفتاری و مهارت‌های اجتماعی و عاطفی در سالهای مدرسه و بزرگسالی افراد دارد.

وی با بیان اینکه رشد و تکامل سلول‌های مغزی از دوران جنینی شروع می‌شود و تا سه سال بعد از تولد ادامه دارد افزود: متخصصان تغذیه این بازه زمانی را «هزار روز طلایی اول زندگی» می‌نامند چون بسیاری از عملکردهای مغزی در این دوران تکامل پیدا می‌کنند.

پزشکی، مداخلات تغذیه‌ای از جمله مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین و مواد معدنی را بر تکامل مغز جنین و کودک موثر دانست و اظهار کرد: مصرف این مکمل‌ها از بروز کوتاه قدی، کم وزنی و بیش وزنی در دوران کودکی و بزرگسالی پیشگیری خواهد کرد.

مدیر سلامت بنیاد 15 خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) هدف از اجرای این طرح را رفع کمبودهای تغذیه‌ای، ارتقای ضریب هوشی و ارتقای امنیت تغذیه‌ای مادران باردار و شیرخواران و کودکان تا سن 5 سالگی از طریق روش غنی سازی غذاها در منزل عنوان کرد.

وی افزود: در این روش، ترکیبی از ویتامین‌ها و املاح معدنی از جمله ویتامین‌ها، روی، آهن و کلسیم همراه با برخی درشت مغذی‌ها که عمدتاً پروتئین با ارزش بیولوژیک بالا هستند به شکل پودرهای ریزمغذی در اختیار خانوارهای هدف قرار می‌گیرد و باید هنگام پخت و یا موقع صرف غذا به آن اضافه شود.

پزشکی یادآور شد: این پروژه سه زیرگروه دارد که عبارتند از مادران باردار، نوزادان 6 تا 18 ماه و کودکان 2 تا 5 سال که با توجه به نیاز آن‌ها ساشه‌های ویتامینی مورد نیاز تأمین می‌شود.

مدیر سلامت بنیاد 15 خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) عنوان کرد: طراحی فرمولاسیون پودرهای غذایی (ساشه‌ها) بر عهده انستیتو تحقیقات تغذیه، تولید داروها برعهده گروه دارویی برکت و توزیع آن دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت است و بنیاد 15 خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز به عنوان ناظر بر کل پروژه نظارت می‌کند.

وی اضافه کرد: فرمولاسیون این ساشه‌ها که در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد حاوی بیش از 14 ریزمغذی کلیدی و موثر بر ضریب هوشی و به همراه درشت مغذی‌ها و پروتئین‌های باارزش است که می‌تواند تأثیر مثبتی بر ارتقای عملکرد ذهنی و مهارت‌های اجتماعی و عاطفی کودکان بگذارد.

پزشکی یادآور شد: با توجه به آمادگی استان خراسان جنوبی و دانشگاه علوم پزشکی بیرجند قرار است این طرح در سال جاری در بیرجند اجرا شود و در سال آینده نیز گسترده ایران را در برگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha