سنگ لوزه های توده های کوچکی از مواد سخت هستند که روی لوزه ها تشکیل می شوند و می‌ توانند باعث بوی بد دهان شوند...

سنگ لوزه چیست، چگونه ایجاد می شود و برای درمان چه باید کرد؟ (+عکس)

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، سنگ های لوزه که به آنها تونسیلولیت نیز گفته می شود، توده های کوچکی هستند که در لوزه های ما ایجاد می شوند و علامت اصلی تشخیص آنها ایجاد بوی بد دهان است. در بسیاری از موارد این مشکل توسط خود فرد و به کمک روش‌های خانگی شامل استفاده از غرغره آب نمک قابل رفع است. با این حال اگر سنگ‌ لوزه دائما عود کند و یا بیمار را آزار دهد، ممکن است نیاز به مداخله پزشکی وجود داشته باشد.

سنگ لوزه چیست؟

سنگ لوزه چیست، چگونه ایجاد می شود و برای درمان چه باید کرد؟ (+عکس)

سنگ لوزه های توده های کوچکی از مواد سخت هستند که روی لوزه ها تشکیل می شوند و می‌ توانند باعث بوی بد دهان شوند. هرچند این توده ها معمولا دردناک یا خطرناک نیستند و می توان آنها را در خانه درمان کرد، اما در برخی موارد حاد ممکن است برای برداشتن سنگ ها نیاز به جراحی وجود داشته باشد.

لوزه چیست و سنگ های لوزه چگونه به نظر می رسند؟

لوزه ها یک جفت بافت کوچک و بیضی شکل در قسمت پشت گلو به شمار می‌ روند. آنها دارای چین ها و شکاف هایی هستند که به دخمه های لوزه ای معروف هستند. لوزه ها بخشی از سیستم ایمنی بدن انسان هستند و به فرآیند محافظت در برابر عفونت کمک می کند. آنها باکتری ها و ویروس هایی که از طریق دهان وارد بدن می شوند را فیلتر می کنند. با این حال برداشتن لوزه ها بر سیستم ایمنی تاثیری ندارد.

سنگ های لوزه مانند سنگریزه های کوچک سفید یا زرد روی لوزه ها به نظر می رسند. همچنین بیمار ممکن است یک یا چندین سنگ لوزه داشته شد. آنها به طور معمول کوچک هستند، هرچند در صورت عدم تخلیه به موقع در برخی موارد بزرگ شده و فرد را با مشکلات جدی تری رو به رو می سازند.

سنگ لوزه چه تفاوتی با عفونت لوزه دارد؟

غالبا هر دو وضعیت می توانند باعث ایجاد بوی بد در دهان و گلو درد شوند. همچنین اگر به عفونت لوزه یا تونسیلیت مبتلا باشیم، دچار قرمزی و التهاب لوزه ها همراه با گلودرد، تب و سردرد نیز خواهیم شد.

چه کسانی در معرض خطر سنگ لوزه قرار دارند؟

افرادی که فرو رفتگی های بیشتری روی لوزه های خود دارند، به احتمال بالاتری به سنگ لوزه مبتلا می شوند. این شرایط همچنین در افرادی که در زندگی خود تجربه عفونت مکرر لوزه داشته اند، بیشتر دیده می شود. عفونت لوزه اغلب در نوجوانان اتفاق می افتد.

علت ایجاد سنگ لوزه چیست؟

ترکیبات مختلف و بقایای مواد غذایی می توانند در فرو رفتگی های روی لوزه ها به دام افتاده، در نهایت سخت شوند و تشکیل سنگ دهند. اغلب مواد به دام افتاده شامل موارد زیر هستند:

- مواد معدنی مانند کلسیم

- بقایای مواد غذایی

- باکتری یا قارچ

علائم سنگ لوزه چیست؟

برخی از سنگ های لوزه هیچ علامتی ایجاد نمی کنند. با این حال علائم احتمالی شامل موارد زیر هستند:

- بوی بد دهان (هالیتوز)

- سرفه

- گوش درد

- گلو درد

- طعم بد در دهان شما

گاها سنگ های کوچک سفید یا زرد رنگ ممکن است همراه با بزاق خارج شوند.

علائم دیگر عبارت اند از:

- مشکل در بلع

- احساس اینکه چیزی در گلوی شما گیر کرده است

- عفونت های گلو که به سختی با آنتی بیوتیک درمان می شوند

سنگ لوزه چگونه درمان می شود؟

معمولا هدف از درمان مدیریت علائم آزار دهنده ابتلا به سنگ لوزه است. با این حال روش درمانی خاصی برای آن وجود ندارد. تنها باید مطمئن شوید که:

- دندان های خود را مرتب مسواک می زنید

- با آب نمک گرم غرغره می کنید

به طور کلی برای از بین بردن سنگ لوزه می توان از روش غرغره آب نمک استفاده کرد. غرغره شدید با آب نمک چندین مزیت دارد. این روش نه تنها به گلوی شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشد، بلکه می تواند سنگ های لوزه را نیز از جای خود خارج کند. حتی ممکن است از شر بوی بد دهان هم خلاص شوید. این کار به ویژه بعد از صرف هر وعده غذایی توصیه می شود تا از گیر افتادن بقایای مواد غذایی در فرو رفتگی های لوزه جلوگیری شود.

چگونه می توانیم از سنگ لوزه جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از سنگ لوزه می توان اقدامات زیر را انجام داد:

- مرتب مسواک بزنید و نخ دندان بکشید. حتما جلو و پشت زبان خود را نیز مسواک بزنید

- ترک سیگار

- بعد از غذا با آب نمک غرغره کنید

- با نوشیدن آب زیاد هیدراته بمانید

در مجموع سنگ های لوزه بسیار معمول هستند و ندرتا منجر به تظاهرات خطرناک می شوند. حتی شمار زیادی از افرادی که با این مشکل درگیر هستند تا مدت زیادی از شرایط خود آگاهی ندارند. با این حال اگر سنگ های لوزه دائما عود کنند و یا با علائم دیگری نظیر درد همراه شوند، نیاز به مشورت پزشکی وجود خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha