پژوهشی 3ساله روی 19 هزار سالمند، حکایت از این دارد که آسپرین به کاهش هموگلوبین منجر می‌شود. بر اساس نتایج آزمایش بالینی جدیدی، مصرف درازمدت و دوز پایین آسپرین خطر ابتلا به کم‌خونی و کاهش آهن خون را در سالمندان ۲۰ درصد افزایش می‌دهد.

خطر کم‌خونی در سالمندان با مصرف روزانه آسپرین

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، در این آزمایش ۱۹ هزار و ۱۱۴ بزرگ سال تندرست حداقل ۶۳ ساله ۱۰۰ میلی‌گرم آسپرین یا دارونما مصرف کردند تا اثر مصرف دوز پایین آسپرین بر بروز کم‌خونی و میزان آهن و هموگلوبین خون مشخص شود. شرکت‌کنندگان در این آزمایش از نظر میزان هموگلوبین هر سال و پس از اندازه‌گیری پایه میزان فریتین (پروتئینی حاوی آهن)، سه سال تحت‌نظر بودند.

در پایان این آزمایش، طبق نتیجه‌گیری محققانی از استرالیا، نیوزیلند و ایالات متحده، به نظر می‌رسد مصرف روزانه و دوز پایین آسپرین به افزایش کم‌خونی و کاهش میزان فریتین و هموگلوبین منجر می‌شود. طبق مطالعه‌ای که در مجله عصب‌شناسی منتشر شد، کم‌خونی میان سالمندان به‌نسبت رایج است و تا ۲۳ درصد افراد بالای ۶۵ سال با این مشکل مواجه می‌شوند.

ویژگی این عارضه پایین بودن میزان هموگلوبین است و اغلب به خستگی، نفس‌تنگی یا مشکلات قلبی منجر می‌شود. به گزارش نیویورک‌پست، محققان خاطرنشان کردند حدود ۵۶ درصد سالمندان در ایالات متحده به دلایل پیشگیرانه مانند رقیق‌ نگه‌داشتن خون برای مقابله با بیماری‌های قلبی عروقی و جلوگیری از سکته، آسپرین مصرف می‌کنند. محققان در پی این مطالعه توصیه کرده‌اند سالمندانی که به‌طور مرتب آسپرین دوز پایین مصرف می‌کنند، برای مبتلا نشدن به کم‌خونی تحت نظر پزشک قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha