سه‌شنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 357095

میسوفونیا اختلالی است که در آن تحمل شما نسبت به صداهای خاص را کاهش می دهد و برخی از صداهایی که باعث ایجاد آن می‌شوند آنقدر رایج هستند که ممکن است احساس کنید هیچ راه فراری از آنها ندارید. 

صدا بیزاری یا میسوفونیا چیست؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مای کلولندکلینیک، آیا صداهایی وجود دارد که فوراً باعث احساس خشم، اضطراب یا انزجار شدید در شما شود؟ آیا این احساسات بسیار قوی هستند، حتی در حدی که کنترل آنها سخت است؟ اینها ویژگی‌های میسوفونیا هستند، اختلالی که در آن تحمل شما نسبت به صداهای خاص و چیزهایی که می‌توانید حس کنید (دیدن، لمس کردن، و غیره) مرتبط با آنها کاهش یافته است.

این پدیده می تواند افراد را بسیار متفاوت تحت تاثیر قرار دهد. برخی از افراد را ممکن است فقط یک صدا آزار دهد، برخی از افراد نیز ممکن است نسبت به چند صدا کم تحمل باشند.

افراد همچنین می توانند واکنش هایی داشته باشند که کم و بیش شدید باشد. برخی از افراد نمی توانند احساسات را کنترل کنند اما می توانند پاسخ های خود را کنترل کنند. برخی از افراد نیز نمی توانند هردو را کنترل کنند و باعث می شود که واکنش تکانشی نشان دهند. در شدیدترین موارد، افراد ممکن است نتوانند کارهای خاصی را انجام دهند یا در محیط های خاص قرار بگیرند.

میسوفونیا چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

تحقیقات نشان می‌دهد که میسوفونیا می‌تواند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهد، اما به نظر می‌رسد که در زنان شایع‌تر است. برآوردها در مورد چگونگی تأثیر آن بر افراد بر اساس جنسیت متفاوت است. آنها از 55٪ تا 83٪ موارد در زنان رخ می دهد.

میسوفونیا می تواند در هر سنی ایجاد شود، اما تحقیقات نشان می دهد که به احتمال زیاد در سال های اولیه نوجوانی ایجاد می شود. تحقیقات بیشتری برای تعیین اینکه آیا عوامل دیگری می توانند بر احتمال ابتلا به میسوفونیا تأثیر بگذارند یا خیر، ضروری است.

تحقیقات موجود نشان می دهد که میسوفونیا ممکن است تقریباً 1 نفر از هر 5 نفر را در طول زندگی خود تحت تأثیر قرار دهد.

علائم میسوفونیا

علائم میسوفونیا مربوط به نحوه واکنش شما به صداهای محرک است. به نظر می رسد همه واکنش ها تحت غرایز طبیعی «جنگ یا گریز» قرار می گیرند. این بدان معناست که واکنش ها می توانند به شرح زیر باشند:

  • احساسی: اینها احساساتی هستند که شما تجربه می کنید و می توانند شدید یا طاقت فرسا باشند. برای بسیاری، این احساسات به سرعت تشدید می شود، گویی کسی روی احساس شما پا گذاشته است. این بدان معناست که تحریک یا آزار می تواند به سرعت به احساس خشم تبدیل شود.
  • بدن: اینها فرآیندهای خود محافظتی هستند که به طور خودکار شروع می شوند. بیشتر این موارد شبیه به اتفاقاتی هستند که در یک موقعیت خطرناک یا ترسناک برای شما اتفاق می افتد.
  • رفتاری: اینها اقداماتی هستند که در پاسخ به صداهای تحریک کننده اتفاق می افتند و معمولاً بر اساس انگیزه یا غریزه هستند. یعنی ممکن است کنترل کاملی بر آنها نداشته باشید.پس از شنیدن این صداها واکنش های خشونت آمیز (به افراد یا اشیاء) ممکن است، اما معمول نیست.

واکنش های احساسی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خشم
  • اضطراب
  • انزجار
  • ترس
  • تحریک پذیری

واکنش های بدن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • فشار خون افزایش می یابد
  • فشار یا سفتی قفسه سینه اتفاق می افتد
  • ضربان قلب افزایش می یابد
  • عرق می کنید.

واکنش های رفتاری می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اجتناب از موقعیت هایی که ممکن است صداهای آزار دهنده را بشنوید
  • هنگام شنیدن صدای آزار دهنده، منطقه را ترک می کنید.
  • واکنش های کلامی یا صوتی نشان می دهید.
  • اقدام غیر خشونت آمیز برای متوقف کردن صدا انجام می دهید.
  • اقدام خشونت آمیز برای متوقف کردن صدا انجام می دهید. (نادر)

شدت علائم نیز می تواند متفاوت باشد. وقتی علائم شدیدتر باشند، واکنش‌های احساسی و بدن ممکن است تمام چیزی باشد که شما تجربه می‌کنید. اگر علائم شدیدتر باشد، ممکن است اثرات آن چنان قوی باشد که ممکن است واکنش رفتاری نیز داشته باشید.

در موارد بسیار شدید، یک فرد ممکن است آنقدر شدید واکنش نشان دهد (چه با کلمات و چه با اعمال) که فرصتی برای فکر کردن قبل از رفتاری که برای دیگران ناراحت کننده است را نداشته باشد. در این مواقع، معمولاً فرد مبتلا به میسوفونیا تشخیص می دهد و از کاری که پس از آن انجام داده پشیمان می شود.این افراد ممکن است هنوز برای کنترل واکنش های مشابه در آینده تلاش کنند.

صداهای رایج آزار دهنده

هر صدایی می تواند باعث ایجاد میسوفونیا شود. با این حال، برخی صداها به احتمال زیاد محرک هستند. صداهای تلویزیون، رادیو یا سایر دستگاه‌های الکترونیکی می‌توانند باعث ایجاد می‌سوفونی شوند:

انواع صدای محرک عبارتند از:

نمونه ها نوع صدا
کوبیدن لب ها به یکدیگر
جویدن (مخصوصاً با دهان باز) غذا یا آدامس
هورت کشیدن
صدای بلعیدن
صداهای خوردن یا آشامیدن
خرناس
فین فین کردن
تنفس عمیق
صداهای تنفسی
ضربه زدن به انگشتان دست یا پا
کلیک کردن روی یک خودکار
تایپ با صدای بلند
صدای ظروف
صداهای فعالیت و حرکت

صدای صاف کردن گلو

سرفه کردن
بوسیدن با صدای بلند

صداهای دهان یا گلو
تیک تاک ساعت
صدای لوله ها (مثل شستشوی توالت یا چکه آب)
زنگ زدن (زنگ در یا تلفن)
صداهای حیوانات
خش خش (کاغذ یا پلاستیک)
دیگر

چه چیزی باعث میسوفونیا می شود؟

کارشناسان نمی دانند چه چیزی باعث میسوفونیا می شود. با این حال، آنها مشکوک هستند که ممکن است ترکیبی از عوامل مختلف باشد. برخی از این عوامل مشکوک عبارتند از:

  • تفاوت ساختار مغز
  • سابقه خانوادگی یا ژنتیک

تفاوت ساختار مغز

تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به میسوفونیا به احتمال زیاد تفاوت های خاصی در ساختار و فعالیت مغز خود دارند. یکی از این تفاوت‌ها داشتن ارتباطات و فعالیت بیشتر در نواحی خاصی از مغز و بین آن‌ها است.

مناطق آسیب دیده مغز نحوه پردازش صداها و مدیریت احساسات خود را کنترل می کنند. شنوایی و احساسات بخشی از سیستم محافظتی داخلی مغز شما هستند. به همین دلیل است که احساس می‌کنید و یاد می‌گیرید که احساساتی مانند خشم، انزجار و ترس را با موقعیت‌های تهدیدکننده مرتبط کنید.

صدابیزاری بسیار شبیه به روشن کردن یک رادیو در سمت چپ با حداکثر صدا است. صدای شدید ناگهانی باعث می شود که به طور غریزی واکنش نشان دهید تا صدا متوقف شود. به همین ترتیب، میسوفونیا می تواند به طور غریزی (و به اشتباه) شما را به حالت جنگ یا گریز بفرستد که منجر به واکنش ها و علائم عاطفی، بدنی و رفتاری می شود.

سایر شرایط

میسوفونیا در افرادی با شرایط خاصی بیشتر اتفاق می افتد، از جمله:

شرایط مرتبط با میسوفونیا نوع شرایط
اختلال کمبود توجه/بیش فعالی (ADHD)
اختلال طیف اوتیسم
سندرم تورت
شرایط عصبی و سایر اختلالات مغزی
اختلال افسردگی اساسی (MDD)
اختلال وسواس اجباری (OCD)
اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)
اختلال شخصیت مرزی (BPD)
شرایط سلامت روان
کم شنوایی
وزوز گوش
هایپراکوزیس
شرایط یا علائم مرتبط با شنوایی

همچنین میسوفونیا در افرادی که دارای ویژگی های وسواس فکری-اجباری هستند، اما به طور کامل معیارهای تشخیص اختلال وسواس فکری-اجباری رسمی (OCD) را ندارند، شایع تر است. کمتر از 24 درصد از افرادی که این ویژگی ها را دارند نیز میسوفونیا دارند.

سابقه خانوادگی یا ژنتیک

شواهدی وجود دارد که می‌سوفونیا ممکن است شرایطی باشد که در خانواده‌ها به شکل ژنتیکی وجود دارد. همچنین حداقل یک جهش ژنتیکی وجود دارد که کارشناسان فکر می کنند صدابیزاری به خاطر آن ایجاد می شود. با این حال، برای تعیین اینکه آیا این احتمالات درست هستند، تحقیقات بیشتری لازم است.

چگونه میسوفونیا تشخیص داده می شود؟

انجمن روانپزشکی آمریکا هنوز میسوفونی را در پنجمین (و جدیدترین) ویرایش راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی به رسمیت نمی شناسد. با این حال، در سال 2022 یک کمیته تخصصی یک تعریف توافقی برای اهداف تحقیق، تشخیص و درمان ایجاد کرد.

یک پزشک می تواند با پرسیدن سوالاتی در مورد آنچه تجربه می کنید، شایع ترین ویژگی های میسوفونیا را تشخیص دهد. بر اساس پاسخ های شما، آنها می توانند به شما بگویند که صدا بیزاری دارید یا خیر.

میسوفونیا چگونه درمان می شود؟

در حالی که میسوفونیا یک وضعیت رسمی شناخته شده نیست، این بدان معنا نیست که اثرات آن غیرقابل درمان است. شباهت ها و پیوندهای بین میسوفونیا و سایر شرایط، مانند OCD یا PTSD، نشان می دهد که افراد مبتلا به این بیماری ممکن است از اشکال مختلف درمان سلامت روان بهره مند شوند.

در حالی که درمان‌های سلامت روان نمی‌توانند شرایطی مانند میسوفونیا را درمان کنند، می‌توانند در موارد زیر به شما کمک کنند:

  • شناسایی محرک های خود
  • یافتن راه هایی برای به حداقل رساندن یا جلوگیری از صداهای آزار دهنده
  • توسعه راهبردها و تکنیک های مقابله ای برای جلوگیری از واکنش های تکانشی به صداهای محرک
  • کاهش حساسیت شما به محرک های موجود

درمان شرایط مرتبط با میسوفونیا، مانند اضطراب یا OCD، ممکن است به علائم میسوفونیا کمک کند.پزشک بهترین فردی است که به شما می‌گوید آیا درمان بیماری‌های مرتبط می‌تواند به شما کمک کند یا خیر و چه درمان‌هایی را توصیه می‌کند.

بسیاری از افراد مبتلا به شرایط حساسیت صدا، از جمله میسوفونیا، می‌توانند با استفاده از موارد رایج، فناوری یا تکنیک‌های سازگاری، با این وضعیت سازگار شوند یا آن را مدیریت کنند. برخی از نمونه ها عبارتند از:

  • ایرپلاگ یا هدفون/هدست حذف نویز
  • گوش دادن به چیزی برای متمرکز نگه داشتن فرآیندهای مرتبط با شنوایی مغز مانند یک موسیقی آرامش بخش
  • صداهای مولد نویز (به خصوص صداهای نویز سفید، صورتی یا قهوه ای)

چگونه می توانم از میسوفونیا جلوگیری کنم؟

میسوفونیا به طور غیرقابل پیش بینی و به دلایل نامعلوم اتفاق می افتد. به همین دلیل، هیچ راهی برای پیشگیری یا کاهش خطر ابتلا به آن وجود ندارد.

اگر این شرایط را داشته باشم چه انتظاری می توانم داشته باشم؟

وقتی میسوفونیا خفیف باشد، ممکن است چیزی جز یک نگرانی جزئی نباشد. علائم قابل کنترل هستند و در حالی که ممکن است هنوز واکنش‌های شدید احساسی و بدنی را احساس کنید، می‌توانید واکنش‌های خود را کنترل کرده و به سرعت احساسات خود را تحت کنترل درآورید.

در موارد شدیدتر، واکنش‌های عاطفی و بدنی می‌تواند طاقت‌فرسا باشد. کنترل رفتارهای جنگ یا گریز حاصل می تواند بسیار سخت باشد. شما ممکن است حتی بدون فکر رفتار کنید. این می تواند باعث شود که شما به صورت کلامی یا حتی فیزیکی به هر کسی یا هر چیزی که صدای آزاردهنده را ایجاد می کند، پرخاش کنید.

مغز شما همچنین برای ایجاد و تقویت ارتباطاتی طراحی شده است که ممکن است به شما در محافظت از خود کمک کند. به همین دلیل، واکنش شما به صداهای محرک ممکن است در طول زمان بدتر شود و ممکن است واکنشی نسبت به صداهای محرک جدید پیدا کنید.

میسوفونیا چقدر طول می کشد؟

تحقیقات موجود نشان می دهد که میسوفونیا یک بیماری مادام العمر است. با این حال، قبل از اینکه کارشناسان بتوانند این موضوع را تایید کنند، تحقیقات بیشتری لازم است.

چشم انداز این وضعیت چیست؟

میسوفونیا مستقیماً خطرناک یا تهدید کننده زندگی نیست. با این حال، می تواند بر سلامت روان، روابط و رفاه شما تأثیر منفی بگذارد. افراد مبتلا به میسوفونیا اغلب شرایط سلامت روانی دیگری نیز دارند.

افراد مبتلا به میسوفونی شدید ممکن است نسبت به احتمال شنیدن صداهای محرک احساس ترس یا اضطراب کنند. این احساسات گاهی اوقات می توانند آنقدر قوی باشند که بر روی روال یا فعالیت های روزانه آنها تأثیر بگذارند.

چه زمانی باید به اورژانس مراجعه کنم؟

افراد مبتلا به میسوفونیا شدید، به ویژه آنهایی که سایر شرایط سلامت روانی دارند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای خودآزاری یا افکار و رفتارهای خودکشی باشند. اگر چنین افکاری دارید، باید فورا کمک پزشکی بگیرید. همچنین اگر مشکوک هستید که فردی که می شناسید در معرض خطر قریب الوقوع آسیب رساندن به خودش است، باید فوراً کمک بخواهید.

آیا میسوفونیا نوعی اضطراب است؟

نه، اضطراب و میسوفونیا از یکدیگر متمایز هستند. با این حال، می تواند بین میسوفونیا و اضطراب ارتباطی وجود داشته باشد و افراد ممکن است هر دو را داشته باشند.

در حالی که تحقیقات بیشتری برای ایجاد راه هایی برای تشخیص و درمان آن ضروری است، برخی از گزینه های درمانی برای شرایط مرتبط ممکن است کمک کنند. شما همچنین می توانید راه هایی برای مدیریت آن و محدود کردن اثرات آن بر زندگی خود بیاموزید. به این ترتیب، می توانید بیشتر روی چیزهایی که از آن لذت می برید تمرکز کنید و کمتر نگران شنیدن صداهایی باشید که دوست ندارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha