پنجاه و چهارمین یوزپلنگ طی سه دهه ی اخیر در ایران تلف شد. این اتفاق در اثر تصادف جاده ای افتاد. آنهم برای یک گونه در معرض خطر انقراض که تنها در ایران باقی مانده است و امار دقیقی نیز از تعداد این بازمانده ها در دست نیست. اما چه کسی مقصر است؟! امین ولیان کنشگر حوزه محیط زیست و حیات وحش در اینباره نوشته است.

 آبدارچی محیط بانی عباس آباد استعفا دهد !

به گزارش سلامت نیوز امین ولیان، کنشگر حوزه محیط زیست و حیات وحش در یک یادداشت اختصاصی برای سلامت نیوز نوشت:« پنجاه و چهارمین یوزپلنگ در طی سه دهه ی اخیر در ایران تلف شد؛ اما هیچکس مقصر نیست.

نه نمایندگان مجلس که بودجه ناچیزی برای سازمان محیط زیست در برابر بسیاری از نهادها و سازمان هایی که بعضا کارشان در جهت عکس حفاظت از محیط زیست است تصویب کرده و می کنند؛ نه شخص رئیس جمهوری که احتمالا تفاوت یوزپلنگ و گربه را نداند و شاید در تلفظ آن اشتباه کند؛ نه وزارت راه و شهرسازی به خاطر داشتن جاده ای که قتلگاه یوزهاست، نه آستان قدس رضوی که به خاطر حرمت امام هشتم و ضامن آهو در همین مسیر که زائران اش قاتلان یوزها گشته اند اقدامی نکرده است، و نه سازمان متولی محیط زیست کشور که وظیفه حفاظت از حیات وحش و گونه های جانوری را به عهده دارد.

قطعا جناب سلاجقه هم بی تقصیر است چون به عنوان ریاست سازمان محیط زیست در بازدید از این جاده فرصت گفت وگو و دیدار و دعوت از کارشناسان مستقلی که طرح های حفاظتی برای معضل مرگ یوزها در این جاده را داشته اند نداشته است.

در بی تقصیر بودن مدیرکل که دیگر جای هیچ تردیدی نیست؛ مدیرکلی که به تنهایی کار چندساله چندین پلنگ را با کشتن گورخرهای توران انجام داده حتما با یوزپلنگ دشمن نیست و برای حفاظت اش گام برداشته؛ اما احتمالا گام اش به کام یوزها نبوده است.

مدیر مجموعه توران هم وظیفه اش را خوب می داند و توران را مملو از یوزپلنگ ها ساخته و احتمالا آنقدر زیستگاه را غنی ساخته که سرریز یوزها یکی یکی در حال تلف شدن در ضلع شمالی این منطقه و در تصادفات جاده ای هستند.

خلاصه کلام آنکه به نظر می آید آبدارچی و محیط بانان زحمتکش توران هستند که مقصرند؛ لذا از آنجا که استعفا در کشور ما هیچ معنا و مفهومی نداشته و ندارد، تقاضا دارم آبدارچی محیط بانی عباس آباد استعفا دهد؛ شاید چنین فردی از نگاه مردم یک مدیرواقعی شناخته شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha