چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 358075

یک کارشناس بینایی سنجی گفت: این تصور درست نیست که چشم همیشه سالم خواهد بود. عیوب انکساری چشم نه سن خاصی دارد و نه شروع و پایان آن مشخص است؛ معمولا افراد با دید سالم از سن حدود ۴۰ سالگی به بینایی سنجی مراجعه می‌کنند و بیشتر از ضعف در دید نزدیک شکایت می‌کنند.

توصیه‌هایی برای مراقبت از سلامت چشم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نیره اسدی عراقی با بیان اینکه مهمترین زمان بعد از معاینات بدو تولد چشم، مراجعه در سن سه سالگی کودک است که حتما کودک باید از لحاظ تنبلی چشم و بینایی مورد سنجش قرار بگیرد؛ گفت: درباره تنبلی چشم نیاز است که قبل از سن دبستان برای تشخیص و درمان آن اقدام شود. اگر کودک تنبلی چشم داشته باشد باید اولا عینک مناسب تجویز شود. ثانیا اگر یک چشم تنبل باشد باید چشم سالم را ببندند. اگر هر دو چشم تنبل باشد باید به طور متناوب هر چشم، بسته به تشخیص اپتومتریست بسته شود.

وی افزود: زمانی که این تشخیص تا ورود به دبستان به تاخیر می‌افتد، کودک هم به خاطر اینکه دیدش خوب نیست دچار مشکل می‌شود و هم چون در مدرسه حضور دارد، مادر امکان مراقبت و کنترل کودک را ندارد. از این رو کودک نمی‌تواند مراقبت‌های تنبلی چشم را انجام دهد. در حالی که تشخیص در سنین قبل از دبستان به خاطر اینکه ساعت‌های بیشتری در خانه است، مراقبت تنبلی چشم او هم راحتر بوده و زودتر به درمان جواب می‌دهد.

وی در خصوص سنجش بینایی کودکان زیر یکسال گفت: اولین مراجعه برای معاینات چشم در کودکان زیر یکسال، بدو تولد و حدود یک ماهگی انجام می‌شود و بیشتر برای بررسی سلامت ساختمان چشم و عدسی آن است. چون دید نوزادان تا شش ماهگی کامل نمی‌شود، برای همین بررسی بینایی ندارند.

این اپتومتریست ادامه داد: این معاینات بیشتر مربوط به تشخیص برخی بیماری‌های مادرزادی مانند آب مروارید و انحراف‌است که تشخیص آن در نوزادی مهم است و در صورتی که درمان نشود، ممکن است باعث نابینایی شود. اگر کودک زود به دنیا بیاید و در دستگاه مدتی نگهداری شود حتما شبکیه چشم او باید توسط متخصص چشم پزشک یا فوق تخصص شبکیه بررسی شود.

اسدی اظهار کرد: مراجعات بعدی اگر هر یکسال یکبار انجام شود خوب است، اما در صورت سلامت چشم کودک، اجباری ندارد. فقط مراجعه در سن سه سالگی ضرورت دارد تا سلامت چشم کودک تایید و یا درصورت ضعف بینایی عینک تجویز شود. در صورت تنبلی چشم هم عینک و هم اقدامات لازم برای رفع تنبلی چشم انجام شود.

این اپتومتریست درباره معاینات چشم در بزرگسالان توضیح داد: این تصور درست نیست که چشم همیشه سالم خواهد بود. عیوب انکساری چشم نه سن خاصی دارد و نه شروع و پایان آن مشخص است. مشکلات بینایی به ساختمان چشم و ژنتیک بستگی دارد و ممکن است از یک سنی فرد سالم احساس کند که در دید دچار مشکل شده است. اما معمولا افراد با دید سالم از سن حدود ۴۰ سالگی به بینایی سنجی مراجعه می‌کنند و بیشتر از ضعف در دید نزدیک شکایت می‌کنند. پیرچشمی در صورتی که شغل فرد با دید نزدیک و ظریفکاری سر وکار داشته باشد مثل آرایشگرها بیشتر شایع است.

اسدی عراقی در باره فریم استاندارد کودکان گفت: فریم بستگی به مد روز و سلیقه افراد دارد، اما فریم نباید خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد بعضی دارای چشم‌های درشت هستند، بنایراین نباید فریمی استفاده کنند که نسبت به چشم آنها کوچکتر باشد. فریم علاوه بر زیبایی باید منطبق با صورت انتخاب شود و از روی بینی پایین نیفتد و فرد بتواند به راحتی از مرکز عدسی نگاه کند. هرچند برخی از افراد فریم کوچک را نمی پسندند اما در مورد عینک‌های مطالعه که چشم در دید نزدیک نمره بالایی دارد باید کوچک باشد تا فرد بتواند دید دور را از بالای عینک با چشم خودش نگاه کند.

وی درمورد عدسی‌های استاندارد تاکید کرد: امروزه بسیاری ازکودکان و بزرگسالان از تلفن همراه و تبلت استفاده می‌کنند؛ برای این افراد در صورت نیاز به عینک عدسی‌هایی که نور آبی مضر این وسایل را می گیرند و با نام بلوکنترل و بلوکات معروف هستند، مناسب است. البته عدسی‌های بلوکات چون نور آبی را کامل فیلتر می‌کنند، تغییر کمی در رنگ‌ها ایجاد می‌کنند لذا برای افرادی مثل نقاشان و مهندسین نساجی مناسب نیستند.

این اپتومتریست درباره مراجعه برای بینایی سنجی یادآورشد: برای معاینات مربوط به بینایی سنجی، مشکلات مربوط به تنبلی چشم، در وهله اول باید به اپتومتریست مراجعه کرد، اما در صورتی که بیماری خاصی در چشم احساس شد مثل آب مروارید، عفونت‌ها... باید به چشم پزشک مراجعه کرد. در حال حاضرکار اپتومتریست از چشم پزشک مجزا است. اما کلینیک‌های چشم پزشکی از همکاری اپتومتریست و متخصص چشم بهره می‌برند و معاینات بینایی سنجی مراجعان خود را به اپتومتریست می‌سپارند. تشخیص و درمان بیماری‌های چشمی و جراحی‌های چشم با متخصصین چشم پزشک است.

وی همچنین تصریح کرد: برای ساخت عینک باید به واحدهایی مراجعه کرد که زیر نظر وزارت بهداشت هستند. این واحدها یا در دفتر کار اپتومتریست‌هاست، یا در مغازه های عینک سازی‌ که مدارک آنها مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی هستند و از دانشگاه مجوز دارند.

اسدی عراقی افزود: در سال‌های اخیر پروانه ساخت عینک فقط به اپتومتریست‌ها داده می‌شود، برای همین در مغازه‌های عینک سازی یک اپتومتریست به عنوان مسئول فنی حضور دارد. معاینه چشم در داخل مغازه عینک سازی ممنوع است، مگر اینکه فضایی جداگانه مورد تایید دانشگاه و با مجوز و پروانه و دفترکار بینایی سنجی در آن وجود داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha