آیا درمان واریکوسل بدون نیاز به جراحی امکان پذیر است؟ بله این موضوع کاملا بستگی به علائم واریکوسل و میزان شدت آن دارد؛ اما وقتی گفته می شود که درمان واریکوسل بدون نیاز به جراحی امکان پذیر است بدین معنا نیست که امکان درمان این مشکل با روش های خانگی مثل یخ، قارچ گانودرما، بستن یخ و .... موارد اینچنینی وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره درمان های غیر جراحی واریکوسل آشنا شوید. 

آیا درمان واریکوسل با یخ، قارچ گانودرما و موارد این چنینی امکان پذیر است؟

آیا درمان واریکوسل بدون نیاز به جراحی امکان پذیر است؟ بله این موضوع کاملا بستگی به علائم واریکوسل و میزان شدت آن دارد؛ اما وقتی گفته می شود که درمان واریکوسل بدون نیاز به جراحی امکان پذیر است بدین معنا نیست که امکان درمان این مشکل با روش های خانگی مثل یخ، قارچ گانودرما، بستن یخ و .... موارد اینچنینی وجود دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر درباره درمان های غیر جراحی واریکوسل آشنا شوید.

واریکوسل چیست؟

دستگاه تولید مثل آقایان وظیفه تولید اسپرم، ذخیره سازی و انتقال آن را برعهده دارد. در کیسه بیضه، بیضه ها قرار گرفته اند که اسپرم و هورمون تستوسترون داخل بیضه ها ساخته می شوند. اسپرم در حین انتقال در لوله اپیدیم که پشت هر بیضه قرار دارد، بالغ می شود. ایجاد واریکوسل ممکن است وظایف بیضه را دچار اختلال کند، اما واریکوسل چیست؟

واریکوسل زمانی ایجاد می شود که رگ های موجود در کیسه بیضه بزرگ شوند و مانند رگ های واریسی پا، پیچ خورده و متورم شوند. وجود واریکوسل یکی از دلایل اصلی کاهش تولید اسپرم و کاهش کیفیت آن است که می تواند منجر به ناباروری در مردان شود. همچنین واریکوسل ها رشد طبیعی بیضه ها را تحت تاثیر قرار می دهند و باعث کوچک شدن بیضه ها می شوند. البته واریکوسل گریدهای مختلف دارد و تمامی آنها نمی توانند بر کیفیت اسپرم تاثیر منفی بگذارند.

واریکوسل ها با گذشت زمان ایجاد شده و به مرور تشدید می یابند و در صورت خفیف بودن نیازی به مداخله های پزشکی و جراحی ندارند. در ادامه قصد داریم بیشتر درباره روش های غیر جراحی درمان واریکوسل صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

آیا درمان واریکوسل با یخ، قارچ گانودرما و موارد این چنینی امکان پذیر است؟

درمان واریکوسل با دارو

تقریبا از میان هر 10 نفر مرد، 4 نفر از آنها مبتلا به واریکوسل خفیف هستند. البته همه افرادی که مبتلا به واریکوسل خفیف هستند نیاز به درمان دارویی ندارد. در صورتی که زوجی پس از گذشت 12 ماه از نزدیکی در صورت سلامت زوجه، مشکل باروری داشتند، در این صورت نیاز است که به یک متخصص ارولوژی مراجعه کنند تا درمان دارویی را آغاز کنند. هر چه شدت این بیماری خفیف تر باشد، نیاز به جراحی واریکوسل کمتر می شود و حتی جراحی ممکن است عوارضی مثل کوچک شدن بیضه، آب آوردن بیضه و ... را به دنبال داشته باشد.

با این تفاسیر درصد موفقیت درمان واریکوسل خفیف با جراحی بسیار ضعیف است و در این شرایط درمان دارویی اولویت دارد. متخصص اورولوژی نوع دارو برای درمان واریکوسل را به نسبت شکل اسپرم، تعداد و نوع حرکت آنها انتخاب می کند و از داروهایی استفاده می شود که باعث تحریک تولید اسپرم و افزایش فعالیت آنها می شود. از جمله رایج ترین داروهای درمان واریکوسل که متخصصین اورولوژی تجویز می کنند عبارتند از:

  • قرص ونوویتال
  • کلومنیس سیترات
  • آمپول HCG
  • قرص بروموکریپتین
  • آمپول GNRH
  • ویتامین های مختلف مانند ویتامین E، آسپرین و مولتی ویتامین هم می توانند جهت درمان باروری موثر باشند.

نکته: مصرف این داروها تنها زمانی موثر است که به تجویز پزشک باشد و استفاده سرخود آنها به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

آیا درمان واریکوسل با یخ، قارچ گانودرما و موارد این چنینی امکان پذیر است؟

درمان واریکوسل با روش های خانگی

آیا درمان واریکوسل با روش های خانگی امکان پذیر است؟ در واقع واریکوسل به علت اختلال در رگ های لانه کبوتری بروز پیدا می کند و زمانی که این مشکل ایجاد می شود گردش خون در بیضه ها به خوبی انجام نمی شود و خون در آنجا ثابت باقی می ماند. عدم گردش خون باعث ایجاد لخته و در نهایت درد و تورم می شود.

همان طور که در جامعه ما باورهای غلطی نسبت به درمان بیماری های مختلف وجود دارد درباره واریکوسل هم این موضوع صدق می کند و متاسفانه اکثر آنها از ریشه غلط هستند و نه تنها هیچ تاثیری در درمان واریکوسل ندارند بلکه می توانند عوارض زیادی را نیز به دنبال داشته باشند. یکی از باورهای غلطی که وجود دارد این است که با رژیم غذایی امکان درمان واریکوسل وجود دارد، برای مثال توصیه به استفاده از عسل، حبوبات، مغزی جات، ادویه جات و غذاهای تقویت کننده به منظور تقویت بیضه ها هیچ تاثیری در درمان واریکوسل ندارند. در ادامه قصد داریم درباره چند نمونه از رایج ترین باورها درباره درمان های خانگی واریکوسل صحبت کنیم.

درمان واریکوسل با خاکشیر

درمان واریکوسل با خاکشیر، زالو یا حتی ورزش موثر نیست؛ زیرا هیچ کدام از این روش های سنتی قادر به درمان این بیماری نیستند و این مشکل نیاز به درمان پزشکی دارد.

درمان واریکوسل با یخ

یکی از دلایل واریکوسل می تواند حرارت بالا باشد به همین دلیل پزشکان به افراد مبتلا به واریکوسل توصیه می کنند تا از دوش گرفتن با آب خیلی گرم یا سونا رفتن پرهیز کنند. اما این قضیه هیچ ارتباطی به شایعات موجود درباره درمان واریکوسل با یخ ندارد و استفاده از یخ هیچ تاثیری در بهبود واریکوسل ندارد.

درمان واریکوسل با قارچ گانودرما

امروزه از قارچ گانودرما برای درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات مثل زگیل تناسلی، سرطان روده، تومورهای سرطان بیضه، سرطان پستان، سرطان روده و سرطان پستان تبلیغ می شود. در حالی که هیچ کدام از این تبلیغات صحت ندارند و گانودرما نمی تواند در درمان واریکوسل و بیماری های گفته شده موثر باشند، بنابراین گول تبلیغات را نخورید.

درمان واریکوسل با زالو

در قدیم از زالو به منظور درمان واریکوسل استفاده می کردند و با انداختن 3 الی 4 جلسه زالو روی بیضه، خون وریدی بیضه توسط زالو مکیده می شد.

درمان واریکوسل با نخ

یکی دیگر از باورهای اشتباه در زمینه درمان واریکوسل، بستن بیضه با نخ است که نه تنها تاثیری برای درمان این بیماری ندارد بلکه می تواند بسیار خطرناک باشد و خون رسانی به بیضه ها را قطع کند.

کلام آخر

هیچ کدام از این درمان های خانگی گفته شده ریشه علمی ندارند و به هیچ عنوان حتی امتحان کردن آنها هم توصیه نمی شود. اما می توانید در کنار درمان دارویی اقدامات زیر را نیز برای بهبودی سریعتر واریکوسل انجام دهید:

  • از سرپا ایستادن طولانی مدت پرهیز کنید.
  • به هیچ عنوان ورزش های بدنسازی سنگین انجام ندهید.
  • ترک مصرف دخانیات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ناشناس IR ۰۴:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    4 0
    سلام من بدون جراحی خوب شدم گرید ۲ داشتم برای پول عمل هی میگن عمل کنید .طبع صنعتی رو حتما دنبال کنید و به حرف چن دکتر سود جو گوش نکنید
  • امیر دانا IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
    0 0
    مطالب علمی وباارزشی ارائه شد.فقط بعضی تکراری وخسته کننده بود.